Jump to content

Detta med ketos....

Gladan

Recommended Posts

Ju längre en håller på ju mer förvirrad blir man!

Nu har jag ätit LCHF i snart tre år. Det kändes jättebra från början och jag äter ca 10-20 g kolhydrater per dag... utgångsläget var 72 kg på 163 cm samt kvinna, snart 50...

Först gick jag ner 2-3 kilo, sen händer ingenting. varken på vågen eller måttbandet. Men ok, jag fick ju en massa andra hälsovinster. 

För 1,5 år slutade jag med p-sprutan och DÅ händer de saker på vågen! Gick ner till 67 kg.... Jo, men det är fine, här helt nöjd med det!

Det som var svårast att lära sig var det där med äta när man är hungrig. Att lära känna sin kropp och dess signaler. När är jag hungrig på riktigt, när är det sug, när är det något annat som säger till mig att äta?? Jag är stresskänslig också, så ofta får stress mig att äta, har jag förstått. Och så började gå upp ett par kilo igen...

Nu tänkte jag ta tag i lite saker och skaffade mig en ketonix (sport) i början av året. Mäta blodglukos är väl bättre, men kändes för dyrt i längden. 

Döm om min förvåning att jag de första månaderna mest blåste blått! Dvs ingen ketos. På sin höjd kom jag upp i 3-4 grön.

(Ketonix sportvarianten visar förekomsten av aceton i utandningsluften i fyra färger: blått, grönt, gult och rött och varje färg utom blått kan blinka en till tio gånger beroende på mängden aceton. Blått visar "inget"). 

Därefter lästa jag många spaltmeter om ketos på nätet och kom underfund med att jag nog behövde minska ner på proteinet och öka ordentlig med fett. Jag som trodde jag gjorde allting rätt! Jag låg på de rekommenderade 1 g protein/kg kroppsvikt, ca 65 g. Men jag får ner i ca 50 g innan det händer saker...

Trots att jag trodde mig vara fettadapterat tog det en månad innan jag blåste gult första gången! Det tog tre månader för att komma upp i rött - och det händer ändå inte så ofta, utan mest efter jag tränat. Nu efter ett halvår ligger jag oftast runt 8 grön-8 gult. 

Men när jag kom upp i gult, då började det hända saker!

Jag är frukostmänniska och har svårt att låta bli att äta på morgonen. Men jag märkte när jag kom upp i gult att jag blev alldeles proppmätt av min vanliga frukost, två ägg, ca en kvarts paket bacon, rikligt med smör till och kokosfett i teet. Helt plötsligt räcker det med ett ägg och en msk fett! Det är tom så att jag vissa morgnar verkligen inte är hungrig! Ofta ligger jag då ganska högt i mätningen, 6-8 gult. 

Jag vill helst inte ha mat oftare än 6-8 timmar emellan och jag är sällan hungrig på kvällen mer. Men jag dricker fettkaffe på förmiddagen och eftermiddagen, med ca 30 g smör/kokosfett i. Kvällen var annars "huvudmålet" för mig. Nu räcker det oftast att ta en handfull nötter. Klart, då vill jag ha frukost sen dagen efter men inte så mycket frukost ändå som förr...

Men nu på sista tiden har det hänt lite saker jag inte förstår....När jag jobbar hemma kan jag ju äta hur och när jag vill och de dagarna går jättefina. Men när jag är på jobbet 2 dagar i veckan är det något som inte stämmer de dagarna. Jag tar med mig mat, så jag äter samma saker, dock måste jag äta lunch när det är lunch, inte klockan tre.... jag tar mitt fett i kaffet...ändå är jag precis vrålhungrig vid femtiden när jag kommer hem. Hungrig, huvudvärk och helt degig känsla i kroppen. Det är jag inte de dagar jag jobbar hemma..?? 

Så kom jag på att mäta blodsocker. Mäter på morgonen när jag stiger upp och när det känns så där risig på eftermiddagen.

På morgonen är blodsockret runt 4,2-4,8. Och jag blåser mellan gult 3-9 i ketonixen.

Och det visade sig att jag vid dessa tillfällen runt femtiden ligger på 2,9-3,7 i blodsocker och blåser 2-6 gult. Så ketosen är igång, ändå sjunker blodsockret till någon slags bottennivå?

varför?? Den enda skillnaden är att kaffet på jobbet är gräsligt starkt jämfört med det jag kokar åt mig själv hemma. Men kaffe ska ju ha en tendens att öka blodsockret, inte sänka?

Sen äter jag - min vanliga mat - (dvs inte extra kolhydrater eller nåt sånt, utan vanlig mat - lite kött, grönsaker, ca 50 g fett till..) och två timmar senare är jag hur pigg som helst...och blodsockret är uppe i 4-5 igen en halvtimme efter maten.

Men varför dessa dippar vissa dagar??

Det värsta är att dagen efter oftast också blir förstörd när blodsocket sjunkit så lågt - även om jag blåser som vanligt gult i ketonixen är känslan i kroppen "MAT!!!! Vill ha MAT!!!"

Vad är det som händer? Någon som har en förklaring?

Den säkraste metoden att mäta hur det verkligen står till med ketonerna är förstås med en blodketonmätare

Vad gäller ketoner i utandningsluften stämmer det knappast överens med det verkliga värdet i blodet och speciellt illa är det nog när man är ordentligt keto-adapterad

Då blir ju kroppen väldigt effektiv på att bara producera de ketoner man behöver och överskottet till utandningsluften kan bli nästan obefintligt fast man driver kroppen effektivt på ketoner

Själv är jag inte så intresserad av att labba med mätningar :rolleyes: men jag har för mig att man fortfarande kan få tag på blodglukos/ketonmätare helt gratis på nätet från företag som säljer diabetesprodukter

För att vara riktigt säker på att ha koll på vad som händer bör man nog mäta både glukos och ketoner eftersom det kan avslöja om nåt i metabolismen inte är optimalt

Man kan ju tex både ha höga ketoner och glukos vilket då indikerar hög glukoneogenes

Om det sker är man inte ketoadapterad utan tillverkar glukos ...och bryter troligen ner muskelmassa i onödan

Nja, överskott som man kissar ut minskar efterhand man blir bättre på att drivas på ketos....det är sant. Aceton i utandningsluften är nånting annat. Aceton är en nedbrytningsprodukt av blodketonerna, så den visar så att säga omsättningen och mängden som avgår ändras inte med bättre ketoadaption. Blodketoner visar på produktionen av ketoner. Så de två hänger ihop, men skiljer sig åt i tid. Ungefär som mätaren på en bil som visar förbrukning (l/km) och mätaren som visar hur mycket du har kvar i tanken...bara att i kroppen fylls tanken på kontinuerlig och omsättningen, dvs hur mycket som as ur tanken kan också variera. Det finns en del sajter och bloggar på nätet där folk gjort mätningar på utandning och blodketoner, så jag vet att man inte kan översätta "åtta gul" till "2,35 mmol/l blod" eller nåt sånt. Det hänger inte ihop på det viset. Det är jag medveten om. Ketonixen visar en trend och det är egentligen fullt tillräckligt. 

Jag är lite mätfetischist... tycker det är rolig. Att mäta är att veta, men kruxet är att veta vad det är man mäter... Och nej, man kan inte längre få blodsockermätare - för den delen har jag en, men den kan inte mäta ketoner. såna får man köpa och det är ju ketonsticksen som drar iväg i pengar. 

Jag tycker ju ändå att jag har koll på ketosdelen. Men det återstår lite. t ex kan jag bara hålla ketosen uppe om jag tillför tillräckligt med fett. Så fort jag äter för lite sjunker det som en sten - trots att det ju finns fett på kroppen som skulle kunna tas av...men ok, det tycker väl inte kroppen att den vill göra. 

Och så kom jag nu på det här med blodsockret..... där förstår jag inte alls sammanhanget. Ketosen verkar ju fungera, det finns bränsle, det förbrukas bränsle...varför sjunker blodsockret då?

Som du skriver, Dufva, man kan ha hög ketonnivå och hög glukos och gå på glukoneogenes. Men om blodsockret sjunker? Och det finns ketoner och mer fett att tillgå? Blodsockret är ju mestadels helt perfekt när det ligger runt 4....

"Som du skriver, Dufva, man kan ha hög ketonnivå och hög glukos och gå på glukoneogenes. Men om blodsockret sjunker? Och det finns ketoner och mer fett att tillgå? Blodsockret är ju mestadels helt perfekt när det ligger runt 4..."

Du verkar faktiskt inte ha problemet med för hög glukoneogenes eftersom blodsockret inte stiger nämnvärt under dagen

På morgonen har man lite högre glukos pga att kroppen väcker en med ett kortisolpåslag och det är ok förutsatt att värdet inte drar iväg rejält

Är det högt är man stressad eller sover för lite

Kan det vara så att du helt enkelt har energibrist dvs för få kalorier generellt eller för lite fett?

Ett kvarts paket bacon låter väldigt lite i mina öron och vad som är mycket eller lite smör verkar man ju också kunna ha olika åsikter om ^_^

Hehe, jo, men jag är en av de som faktiskt kan äta smör med sked.... ;-)

Det kan ligga nåt i det, för de där känningarna kan hänga ihop med för lite fett. Tydligen ökar energibehovet de dagar jag är på jobbet - eller så stoppar jag i mig mer under dagen när jag är hemma som jag inte är medveten om?

Men en vanlig dag äter jag ungefär så här:

frukost: 1-2 ägg, kokt eller stekt, ca 1 msk smör/majonäs per ägg, 1 msk kokosfett i te., blir sammanlagd ca 50 g fett (kl 6)

fikat: 30 g smör/kokosfett i kaffet 

Lunch: något kött/fisk, ca 100 g tillagad, ca 100 g grönsaker, oftast broccoli, blomkål, zucchini eller aubergine, paprika (max 30 g), spenat...50 g smör (om inte köttet innehåller mycket fett, då minskar jag lite på smöret) 

fikat: 30 g smör/kokosfett i kaffet

middag: oftast som lunch, är jag inte hungrig 50 g eller så nötter och lite salladsgrönsaker - om jag ÄR hungrig kan jag äta både middag och nötter också...

Det är den här sista måltiden för dagen som skiljer sig så mellan olika dagar. Hemmadagar äter jag vid kl 20 - är sällan hungrig innan - eller som sagt så blir det bara lite nötter just för jag inte är hungrig... Jobba på jobbet dagar är jag rent vrålhungrig två timmar efter fikat...dvs jag måste ha mat redan vid kl 17...

Tanken är att jag ska ligga på ca

50 g protein, 10-20 g kolhydrater, 150-180 g fett, ca 1800-2100 kcal....

Det kan också vara så att du står och går mer när du inte är hemma, då blir det en förändring i hur kroppen behandlar sockret i blodet.

Underligt dock att inte glukagonet inte drar igång glukoneogenesen tillräckligt, men kanske är du ännu inte ordentligt ketoadapterad. Att inte vara det men samtidigt ha brist på glykogen kanske kan ge den effekt du beskriver. Glukagon ska stimulera frisättande energi från depåerna främst glykogenet. Om musklerna "äter upp" allt glukogen och lite blodsocker till så kan det bli tufft om du inte tillsätter kolhydrater.

Glukagon triggas av lågt blodsocker, proteinrik mat, svält och fysisk belastning. 

Kanske höjs insulinet av något du inte tänker på som annorlunda på jobbet och dämpar därmed frisättningen av glukagon i alfacellerna direkt. 

Det är hur jag har uppfattat det men jag är inte bio-/organkemiskt utbildad och kan ha fått något om bakfoten.

Allitd kul att höra när andra delar med sig av erfarenheter. Känner igen din historia, har sett det så manga gånger förut. Just att man tror sig gå på en ketogen diet men sen visar det sig att så inte var fallet.

När det gäller mätningar finns det tre sätt för hemmabruk.

Acetoacetat via urin

Aceton via utandningsluft

Beta-hydroxybyturat via blod

Som du ser mäter alla dessa bade på olika ställen I kroppen och olika ketoner. De två första, acetoacetate och aceton mäter typ samma sak. Acetoacetat tappar nämligen aceton från sin molekyl så aceton är en indirekt mätning av acetoacetate. Typ om acetoacetate går isönder och 10% bir aceton kan man räkna ut hur mycket acetoacetate man har I blodet. Blir förstås inte helt exakt men ganska snabb och smidig mätmetod. Men aceetoacetat är den första ketonen som kroppen tillverkar. När man blir mer ketoadapterad bildas beta-hydroxybutyrat. Detta är också hjärnans favoritketon. Tyvärr ser du inte om du har någon beta-hydroxybutyrat I blodet med acetonmetoden.

Om du mäter blod glukos och blodketon (betahydroxybutyrat) samtidigt kan du lägga ihop dem. Tex glukos 5 mmol/l och keton 1 mmol/l = totatl 6 mmol/l bränsle. Normalt hålls totala tillgången op energy inom intervallet 4-7 mmol/l. Det betyder att om du ligger under 4 på glukos borde summan av glukos + keton bli över 4. Om inte kan du förlora medvetandet. Du behöver inte vara orolig för det, kroppen reglerar detta men för att ge dig insikt I hur det fungerar och vad som behöver mätas för att dra några slutsatser.

Det är inte helt ovanligt att man hamnar I "halvketos", dvs har acetoacetate men inte betahydroxybutyrat och då blir hjärnan lite trött. Den vill ha glukos eller betahydroxybutyrat. Men för manga tar det lång tid att väcka dessa system till liv då vi inte använd dem på flera decennium. Kroppen måste gå till biblioteket och leta upp ritningarna (DNA) för hur dessa eznymer och reaktionsvägar skall fungera.När väl detta är gjort en gang brukar det gå lättare för varje gang. Precis som med träning och allt annat lär sig kroppen och anpassar sig.

• Like 6

Nja, på ketonix hemsida https://www.ketonix.com/index.php/sv/) förklarasdet lite annorlunda än vad du gör:

"Acetonet kommer ifrån acetoacetat i blodet. Acetonet i blodet lämnar sedan kroppen via lungorna. Koncentrationen av acetoacetat i urinblåsan beror på hur mycket vätska som man fått i sig. Efter ett tag i ketos kommer kroppen också att justera sig och överflödet av acetoacetat i urinen minskar. Blodketoner (beta-hydroxybutyrate) kommer från det acetoacetat som kroppen inte för tillfället behöver till energi. De är som en buffer av ketonenergi som vid behov kan omvandlas tillbaka till acetoacetat (och då frisläpps aceton). Så sammanfattningsvis kan man säga att urinstickor indikerar överskottskoncentration av acetoacetat i urinen, blodtester visar överskottskoncentration av beta-hydroxybutyrat i blodet och Ketonix visar skapandet och användandet av acetoacetat. Acetonet kommer ifrån acetoacetat i blodet. Acetonet i blodet lämnar sedan kroppen via lungorna. Koncentrationen av acetoacetat i urinblåsan beror på hur mycket vätska som man fått i sig. Efter ett tag i ketos kommer kroppen också att justera sig och överflödet av acetoacetat i urinen minskar. Blodketoner (beta-hydroxybutyrate) kommer från det acetoacetat som kroppen inte för tillfället behöver till energi. De är som en buffer av ketonenergi som vid behov kan omvandlas tillbaka till acetoacetat (och då frisläpps aceton). Så sammanfattningsvis kan man säga att urinstickor indikerar överskottskoncentration av acetoacetat i urinen, blodtester visar överskottskoncentration av beta-hydroxybutyrat i blodet och Ketonix visar skapandet och användandet av acetoacetat. "

Och så har jag läst det även på andra sidor. BHB och AA är reversibla och vid omvandling av BHB till AA avgår Aceton och det är AA som bl a hjärnan använder sig av. Så har jag förstått det. Kanske jag fått det fel för mig då. 

Hursom.

Det jag tänkte poängtera var just det - även om man gått på LCHF i två år behöver det inte betyda att man är i ketos (eller bara i liten omfattning) - utan kör på glukoneogenesen istället och då är ofta proteinet boven i dramat. När man sen korrigerar proteinintaget kan det ändå ta flera månader innan ketosen är uppe i bra nivå - och kan sedan vara väldigt känslig. Känslig för för mycket protein eller för lite fett...eller hur mycket man rör sig, eller stress eller andra saker.

Kanske det är stabilare om man har mycket eget kroppsfett? Har man bara några kilo för mycket verkar det enklare för kroppen att signalera ökad hunger än ta av reserven. 

Sen så fick jag den är märkliga perioden med högt blodsocker på eftermiddagarna - och det tror jag nästan jag fick en förklaring för efter några dagar. Då kom nämligen ett skov munherpes. Kanske det var en virusinfektion som jagade upp blodsockret och att det inneföll just de dagar jag var på jobbet var en tillfällighet? Eller så är de dagarna mer stressig än hemmajobb-dagar? Tre dagar senare när skovet var över var även blodsockret normalt igen - och ketosnivån. 

Som jag ser det har de en ganska kreativ tolkning av hur ketos fungerar. Passar bra till deras säljargument.

Beta-hydroxy butyrat är den primära energikällan för hjärnan. Initialt är det AC-acetate som bildas. Beta HB inbehåller mer energi och bildas efter längre tid i ketos. Inuti hjärnan när b-HB används som energi kommer även ac-acetat bildas igen.

Rent energimässigt är det som att rulla upp en rund sten för en kulle. Högst upp är betaHB. På vägen dit är AC-acetat. Så man stöter på AC acetat både på vägen upp ( tillverkning av ketoner i levern) och vägen ned (användandet av ketoer i muskler och hjärna). Det blodet gör är att flytta stenen från kullen den tillverkades dit den ska användas. Om kroppen inte orkat få stenen hela vägen upp kan den flyttas i alla fall. Men så fort det finns stenar högst upp kommer hjärnan börja plocka dessa istället för de som är halvvägs upp.

Ju högre upp ju mer energi innehåller de.

Det är en intressant produkt som är användbar men deras beskrivning av den är som att säga att blodglukos inte är så viktigt för att mäta bodglukos. Det är en indirekt mätning av AC-acetat vilket är en indirekt, indirekt estimera av beta hydroxybutyrat. Men gapet till betahyroxybutyrat blir lite för stort. Vilket tester också bekräftar.

• Like 3

Förutom Bios förklaring som gör ketos mer begripligt så man vet lite mer vad det är, vill jag tillägga!

Ketos är en sak.. att äta en ketogen diet något annat.. iallafall så går det inte alltid att mäta vad man gör/äter!

Så då kommer vi osökt in på begreppet "Optimal Ketos", tror det är främst Volek och Phinney som ligger bakom, de två är antagligen i dag de främsta forskarna vad gäller ketogen diet.. så de lyssnar jag på!

Vad innebär det hela.. att man skall sträva efter "Optimal Ketos"?

Mnjae, mnja.. tror jag mig inte de menar.. utan att inom det intervallet så funkar en ketogen diet bäst så långt de vet, det är normal dietinducerad ketos och att sträva efter något annat är lixom att räkna på kalorier, dvs döfött!

Såå nu har det kommit en annan mätare,, kul för de som är nerdar och gillar att mäta, de har som regel redan blodketonmätare och ketostix!

Problemet är att man borde mäta ännumera.. blodsocker, C-peptid, FFA, insulin, aminosyror.. antagligen en massa mer för att få en full förståelse för vad som händer i kroppen!

Oså på det som extra lök på laxen så skall man först räkna kolhydrater och sen även protein!  :o

Varför finns det ingen app som mäter och sammanställer hela dritten.. och sen föreslår vad man borde äta? :blink:

• Like 3

Kom på en annan grej som jag skulle vilja ha, en fru som är snäll och är utbildad LCHF-kostrådgivare och laboratorieassistent så hon kan ta prover på mig för att sen laga och servera exakt den mat som jag behöver! :blink:  :ph34r:

• Like 4