Jump to content

Hur få i sig salt och rätt form av salt?

Chaffis

Recommended Posts

Hej,

Käkat LCHF i fyra månader utan minsta omställningsbesvär. Tyvärr har jag blivit yr, trött, fått ont i huvudet och fått hårda hjärtslag. Detta började för två veckor sedan.

Läste att det kan bero på saltbrist så jag testade att blanda en halv tesked salt i ett glas vatten och dricka. Blev lite, lite bättre efter 30-40 min men långt ifrån bra. Tänkte att det kanske inte beror på saltbrist så jag lät dagen fortlöpa trots lätt yrsel och huvudvärk.

I dag tänkte jag ge det en sista chans så jag tog två full teskedar i ett glas vatten och efter 60-70 min var allt som vanligt igen. Underbart.

Tycker, att efter ha gått över till LCHF, att allt smakar så mycket mer så jag har svårt att salta mer än jag gjort tidigare, då skulle ju allt bara smaka salt.

Hur ska jag få i mig mer salt utan att behöva svepa saltvatten varje dag? Är detta ett övergångsbesvär eller måste jag göra detta med det äckliga saltvattnet så länge som jag äter LCHF?

Mvh

Chaffis

Besvären brukar vara övergående men kan naturligtvis vara individuellt.

Du kan också prova med en bra buljong, så får du i dig lite andra mineraler också. Men tar man en vanligt buljongtärning så får du i dig glutamat och massa annat man kan vara känslig för. Men det finns bra buljonger.

Annars kan du prova Resorb eller liknande vätskeersättning som du hittar på Apotek. Att de skulle vara mindre äckliga utlovas inte. :)

Slutligen kan du ju prova med att maskera smaken. Jag brukar ibland ta saltet tillsammans med en C-vitamin brustablett.

--

Färdigköpt buljong o resorb känns väl inte helt optimalt eftersom du då får i dig en massa annat skit.

Jag dricker saltvatten på morgonen, sedan blir det salt i chlorella/spirulina vattnet och normalt mycket salt på maten. En tomat eller gurkbit med salt på är också gott, eller lite saltade nötter som du rostat själv.

Så får jag i mig salt, sen gör alla så klart på det sätt som passar en bädt :)

• Like 1

Färdigköpt buljong o resorb känns väl inte helt optimalt eftersom du då får i dig en massa annat skit.

Jag dricker saltvatten på morgonen, sedan blir det salt i chlorella/spirulina vattnet och normalt mycket salt på maten. En tomat eller gurkbit med salt på är också gott, eller lite saltade nötter som du rostat själv.

Så får jag i mig salt, sen gör alla så klart på det sätt som passar en bädt :)

Hur gör du ditt chlorella/spirulina vattnet? Sitter här med en påse kelppulver från renee voltaire och funderar på hur jag ska kunna äta/dricka innehållet.

Ett tips är att använda Herbamare eller Trocomare. Utöver havssalt innehåller de en mängd trevliga örter/kryddor samt kelp som har jod. Havssalt har en konstant fördelning mellan föreningar med natrium, kalcium, kalium och magnesium, så det är förmodligen just de och i den fördelningen vi behöver (eftersom våra kroppar fortfarande har den salthalt som våra förfäder hade då de lämnade världshavet).

Gott är det också  ;)

• Like 2

Visste inte saltbrist var så vanligt när man kör LCHF. Jag trodde min yrsel var relaterad till min kaloribrist. 

Om det är saltbrist istället så är ju det enklare att fixa då jag inte vill ändra dieten.

Vilka mineraler är det man är ute efter? Är det bara att se till att man köper salt med jod och kanske saltar ett glas vatten? Eller är det någonting mer kompliserat?

Jag gillar redan att salta min mat mer än jag tror är normalt (utan att toksalta såklart. Men tror jag saltar mer än de flesta). Men kanske bör göras någonting mer.

Resorb innehåller socker även om det är väldigt lite. Mina kollegor anser på fullt allvar att man inte kan vara utan det om det är varmt. Jag rör det aldrig och det var bara jag som var ute och sprang i eftermiddagsvärmen. Utan problem såklart, saltade maten extra bara. Otroligt hur ett modernt piller på kort tid kan bli oumbärligt och ingen reflekterar över hur folk klarade sig innan  ;)

• Like 4

Hur gör du ditt chlorella/spirulina vattnet? Sitter här med en påse kelppulver från renee voltaire och funderar på hur jag ska kunna äta/dricka innehållet.

Jag tar helt enkelt bara ett stort glas vatten som jag blandar i en tesked spirulinapulver och en teskedchlorellapulver samt n tsked himalayasalt. Lite pressad citron i är också gott :)

Det är kanske inte jättegott, men man vänjer sig ;)

Kelp kan du strö på fisk, det smakar gott som krydda :)