Jump to content

Är det möjligt att bli smal efter 50 år

Marcus

Recommended Posts

Jag tror det aldrig är försent att gå ner i vikt. Se skaldeman och många andra som gått ner efter pensionsålder. Hört 80åringar som märkt stora förbättringar. Hoppas inte enbart viktnedgång spelar roll, utan många andra hälsovinster även är viktiga.

Med LCHF behöver man inte äta "lite mat", utan man äter tills man blir mätt, och äter igen när man är hungrig. Visst tar det lite tid att lära sig vad som passar LCHF och inte. Men efter det är det en rätt enkel kost.

(Moderator borde flytta tråden)

Ja det blir svårare med åren. Men se det från det ljusa hållet: du är åtminstone man! Annars hade det kunnat vara ännu knepigare.  :mellow:

Och visst kan det lyckas bra ändå!

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

Ja det blir svårare med åren. Men se det från det ljusa hållet: du är åtminstone man! Annars hade det kunnat vara ännu knepigare.  :mellow:

Och visst kan det lyckas bra ändå!

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

Hej!

Jodå, det går fint!

Det verkar som om män har lättare för att gå ner i vikt med LCHF än kvinnor, men även jag har lyckats med att gå ner 2 storlekar. Jag har också introducerat två pensionerade damer till LCHF; en gick ner 5 kg rätt snabbt, men den andra har stått still. Trots det är hon väldigt förtjust i LCHF eftersom hon för första gången på 30 år inte tänker på mat hela tiden! Alla gillar vi skarpt att äta mat istället för "plastmat", och har mer energi och livslust. Ingen klarar av att leva lyckligt när man är hungrig hela tiden............ Lycka till!  Anna 

Jag har ätit rätt så strikt men inte så stenhårt.

Absolut inget bröd, potatis, ris, pasta eller socker.

Högst en liten bit 80% choklad om dagen och en del LCHFbröd som mandelbröd t.ex.

Jag är 65 år, kvinna och vägde 100 kg till 180 cm för drygt ett år sen. Nu väger jag 80 kg och känner mig nöjd med det, vill inte bli för mager och skrynklig ;-)

Jag är liite liberalare nu, kan ta en hamburgare eller thaimat med lite ris någon gång i månaden om jag är ute på stan. För att hålla vikten kommer jag att fortsätta så här. Jag mår ju också bättre på andra sätt av det.

Så visst går det att gå ner efter 50, vi är många som gjort det!

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Doc" data-cid="304" data-time="1356553765"><p>

Ja det blir svårare med åren. Men se det från det ljusa hållet: du är åtminstone man! Annars hade det kunnat vara ännu knepigare. :mellow:<br />

<br />

Och visst kan det lyckas bra ändå!<br />

<br />

<a href='http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/'>http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/</a></p></blockquote>

Oj. Över 50? Jag är 54 och har aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna vara ett problem. Kände mig inte så särskilt gammal. Men det kanske jag borde?

Men för mig funkar det med LCHF. Visserligen går det mycket långsammare än för många andra. Jag äter normalt inte helt jättestrikt, men ändå ganska. Jag minskar 100 gram i veckan och har gått ned 6 kilo av 15-20 önskade. Men jag har ingen direkt brådska. Vill bara vara frisk.

• Like 1

Jag började med LCHF som 49-åring (49+9månader) - nu fyra år senare väger jag cirka 25 kg mindre! Tur att jag började innan jag blev 50, annars hade det väl varit kört!  :)

Och då bör det tilläggas att jag varit bantare sedan tidiga tonåren, jag har alltid bantat förr och lyckades skaffa mig 30 kg övervikt under dessa tallriksmodellsår.

Jag undrar hur strikt man måste vara för att gå ner i vikt efter 50. Allting verkar ju sätta sig

runt midjan.

Hur skall man äta? Skall man äta lite mat?

Eftersom det är effekter av åldrande som "gör det svårare" så är det logiskt att försöka bromsa dessa effekter en smula och då även bortom kosten. Kombinationen LCHF + styrketräning är vad jag skulle rekommendera alla alldeles oavsett ålder.  Det ger liv till åren på alla möjliga sätt...och kommer även underlätta eventuella estetiska problem kring "mittlinjen". :)

När man blir äldre, bryr man sig oftast mindre om fåfänge-detaljer och estetiska spörsmål. Livet går ut och må bra. Helst bättre än grannen och framförallt går livet ut på att att slippa hängslen. Får man bara fram höfterna med LCHF:s hjälp, så räcker det med bälte för att hålla byxorna uppe. Ett mycket viktigt mål för ett harmoniskt liv ! Det är nämligen viktigare med praktiska vinster än magrutor. Livet handlar om kvalitet och inte nödvändigtvis nöjen, för oss litet äldre :P  

Ja, det går att bli smal som 50+... men vill man det... eller behöver man det ?  Vad är definitionen för smal ?  Hälsan kommer före...

• Like 1