Cecilia Westholm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Kostdoktorn! Jag är undrande över detta med ketos. Jag är 60+ och har dragit på mig en hel del krämpor genom att vara vegetarian i 4 decennier. Det är inga regelrätta sjukdomar med jag vill gärna bli av med dem. Jag är normalviktig så en viktnedgång är inte aktuell. Är det då bäst för mig att vara i ketos? Vad jag menar är: Hjälper ketostillståndet till med att hela kroppen? Vänligen Cecilia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Kostdoktorn! Jag är undrande över detta med ketos. Jag är 60+ och har dragit på mig en hel del krämpor genom att vara vegetarian i 4 decennier. Det är inga regelrätta sjukdomar med jag vill gärna bli av med dem. Jag är normalviktig så en viktnedgång är inte aktuell. Är det då bäst för mig att vara i ketos? Vad jag menar är: Hjälper ketostillståndet till med att hela kroppen? Vänligen Cecilia Absolut hjälper ketostillståndet till att läka kroppen och möjliggöra tillfriskning! Ketos innebär att levern tillverkar ketonkroppar utav de fetter och proteiner du ger till kroppen, dessa blir sen det huvudsakliga bränslet för kroppen, Ketos är fettdrift kan man säga. Eftersom många människor lyckas äta bort sina besvär på LCHF så är det stor chans att du också kommer lyckas göra det! Jag tror att en striktare variant för dig på LCHF skulle göra susen, då djup ketos kan lindra värk etc bättre.. sen kan man ju alltid lindra det ännu mer genom olika bra hälsoprodukter som högkvalitativt omega 3 tillskott med fettsyrorna DHA och EPA t.ex. Dessa fettsyror fungerar starkt antiinflammerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Cecilia! Intressant fråga. Spontant har jag svårt att ge något bra svar när jag inte vet vilka "krämpor" du vill försöka bli av med. Inte alla behöver äta så strikt LCHF så att man hamnar i ketos för att få tillräckligt god effekt. Men det skadar knappast att testa en tid (exempelvis en månad) så vet du sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Kronberg Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Kostdoktorn: Har ätit LCHF nu i 11 månader med följande resulat:Blodfetterna har kommit under gränsvärdena, vilket är avsikten med dieten för min del.Allergin mot stenfrukter har minskat betydligt. Nu kan jag äta äpple för första gången på 50 år!Tappat 9 kg, men det var inte avsikten.PSA värdet har minskat till under gränsvärdetFråga:Jag har besvär med kramper. Har det med dieten att göra?Jag har en hjärntumör (ej operabelt meningiom). Finns det en chans att jag kan svälta ut tumören genom att leva i ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag har besvär med kramper. Har det med dieten att göra?Jag har en hjärntumör (ej operabelt meningiom). Finns det en chans att jag kan svälta ut tumören genom att leva i ketos? Vadkramper kan bero på strikt LCHF. Råd: 1/ Tillräckligt med vätska och salt 2/ Testa magnesiumtillskott 3/ Om för besvärligt och inga tecken till att det blir bättre med tiden: lägg till lite mer snälla kolhydrater Angående tumören så finns det absolut en chans att man åtminstone bromsar tillväxt med hjälp av lägre blodsocker och mindre tillväxtsignaler (lägre insulin/IGF-1). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts