Jump to content

Kurs idrottsnutrition i Östersund


Y62
 Share

Recommended Posts

Till hösten går en kurs i idrottsnutrition i Östersund. Skulle vara intressant att se vad dom har att säga. Bilden ser bra ut iallafall. Om någon surjämte går kanske kanske vi får en recension?

Den bilden stämmer inte med min bild av vad idrottsnutrister ( heter det så?). Iallafall inte de på Riksidrottsförbundet.

Kul!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet inte vilka som håller utbildningen där men alla är inte stöpta I samma form. Har själv jobbat med några av de seniora utbildarna inom idrottsnutrition inom RF (nivå 3 utvildare, dvs de som utblidar de som utbildar coatcher och ledare inom RF). Av 14h utbildningsmatrial jag tagit fram var säkert 10h helt tvärt emot vad de lärt sig tidigare. Vi gick igenom saker som bästa dieten för viktnedgång (strikt LCHF kom på första plats och den nuvarande rekommendationen från sjukvården på sista plats), gluten, kasein, sötningsmedel, kosttillskott, trans-fetter, omega-3, mättat fett, omättat fett, kolesterol, kolhydrater, socker, styrketräning muskeltillväxt, osv.

 

Till min förvåning kastatde de inte allt I papperskorgen utan fick kommentarer som "den bästa utbildningen någonsin, måste hem och riva ut sidor I mitt nuvarande matrial som är helt fel innan vi kör nästa kurs".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Vet inte om någon gick kursen som nämns i denna tråd? Jag stötte i alla fall på en artikel idag som döpts till "Kvinnliga uthållighetsidrottare äter för lite kolhydrater".

https://www.idrottsforskning.se/kvinnliga-uthallighetsidrottare-ater-for-lite-kolhydrater/

Jag orkade inte kolla referenserna men jag tycker det blir missvisande när man tycks dra likhetstecken mellan energiintag och intag av kolhydrater.
Att inte äta tillräckligt mycket är ett vanligt problem hos såväl kvinnor som män inom idrotter som kräver stora träningsmängder och där kroppsvikt har betydelse för prestation. Den rapporterade förekomsten av för lågt energiintag i relation till träningsmängd är 20–60 procent hos både manliga och kvinnliga idrottare och är allra vanligast inom idrotter med fokus på låg kroppsvikt och fettmassa.

Är detta samma sak som att det är kolisarna som är för få? Är det inte snarare detta som kan vara ett problem:
Både låg energitillgänglighet och högintensiv träning minskar dessutom aptiten. Kombinationen av nedsatt aptit, kalorisnål mat, lågt intag av lättillgängliga kolhydrater samt ett högt intag av kostfibrer gör det extra svårt att få i sig tillräckligt med energi.
Trots en stark vetenskaplig evidens för att ett optimerat kolhydratintag förbättrar prestationen under högintensiv träning och tävling, visar flera studier att idrottare ofta har ett lägre kolhydratintag än det rekommenderade per kilogram kroppsvikt och dag.
Preliminära resultat från en sju-dagars kost- och träningsregistrering visar att ingen av de första tolv deltagarna i studien uppnår det dagliga rekommenderade intaget av kolhydrater utifrån individuell träningsbelastning. Ingen deltagare uppnår heller det rekommenderade kolhydratintaget direkt efter eller mellan nyckelträningspass. Enbart 27 procent uppnår minimum-rekommendationen på 30 g kolhydrater per timme under nyckelträningspass.

(Mina fetstilsmarkeringar.)

Artikeln verkar helt missa fenomenet ketos. Däremot tar de upp hormonproblem som följd av felaktigt energi- och näringsintag, vilket är bra. Det är dessutom fokus på elit och deras träningsbelastning kräver nog en stor anpassning till individuella behov.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...