Jump to content

Ont i magen av mjölkprodukter

Rebecca75

Recommended Posts

Jag har IBD. (ulcerös, chrons...)

Jag stoppade långvarigt skov genom att plocka bort nästan alla livsmedel och började på nytt.

(La till ett livsmedel, då och då för att sedan komma tillbaka.)

Lät tarmen vila.

Höll mig till ovanjord grönsaker och mjölkprodukter. (lchf mat)

Då jag gjorde detta så åt jag mer mjölkprodukter än jag brukar.

Jag har aldrig haft problem med mjölkprodukter förut i livet.

Hade tex oftare grädde i maten, nästan dagligen, flera ggr om dan.

Nu helt plötsligt så får jag ont i magsäcken när jag äter grädde eller ost.

Det försvinner efter ett tag, men så fort jag äter något den dagen, efter mjölkprodukter, oavsett om det är mjölkfritt eller inte, så får jag ont i magen.

De dagarna jag håller mig borta från mjölksaker så får jag inte ont.

Vad är detta?

Är det för att jag plockade bort så mycket som kroppen saknas nåt som skyddar magen i vanliga fall?

Eller vad hände?

Någon som vet?

Jag funderar på hur det står till med tarmfloran? Du kunde testa följande bakterietillskott: 

http://www.tarjarunfeldt.se/shop/product/prescript-assist-60-capsules?tm= samt 

http://stockholmnt.tictail.com/product/bio-kult-probiotika-120-kapslar

Eventuellt även http://www.topformula.se/article/protectis

och 

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Tarm/Bio-Lactus.htm

Då får du i stort sett alla de stammar som David Perlmutter rekommenderar i sin senaste bok Brain Maker.

Ett alternativ/komplement till tillskott är syrade (icke pastöriserade) grönsaker, t.ex. surkål eller kimchi, samt naturell (gärna fet) youghurt med probiotiska bakteriekultur.

Odlar du egna grönsaker, så skölj dem inte så noga - då får man jordbakterier som är bra för oss.

Sedan när det gäller mejeriprodukterna tycker jag det känns naturligt att du ska utesluta dem om de ger besvär.

EDIT: Alla länkar utom den första blev konstiga, men kopiera och klistra in i browsern så fungerar de.

• Like 1

Jag funderar på hur det står till med tarmfloran? Du kunde testa följande bakterietillskott: 

http://www.tarjarunfeldt.se/shop/product/prescript-assist-60-capsules?tm= samt 

http://stockholmnt.tictail.com/product/bio-kult-probiotika-120-kapslar

Eventuellt även http://www.topformula.se/article/protectis

och 

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Tarm/Bio-Lactus.htm

Då får du i stort sett alla de stammar som David Perlmutter rekommenderar i sin senaste bok Brain Maker.

Ett alternativ/komplement till tillskott är syrade (icke pastöriserade) grönsaker, t.ex. surkål eller kimchi, samt naturell (gärna fet) youghurt med probiotiska bakteriekultur.

Odlar du egna grönsaker, så skölj dem inte så noga - då får man jordbakterier som är bra för oss.

Sedan när det gäller mejeriprodukterna tycker jag det känns naturligt att du ska utesluta dem om de ger besvär.

EDIT: Alla länkar utom den första blev konstiga, men kopiera och klistra in i browsern så fungerar de.

Kjell, jag har haft en del magproblem på sistone och håller också på att testar utesluta olika saker, men har funderat på att testa något bakterietillskott.

Menar du att man skall ta alla dessa du räknade upp ovan, eller kan man välja ett av dem?

har de olika funktioner/bakterier?

Kjell, jag har haft en del magproblem på sistone och håller också på att testar utesluta olika saker, men har funderat på att testa något bakterietillskott.

Menar du att man skall ta alla dessa du räknade upp ovan, eller kan man välja ett av dem?

har de olika funktioner/bakterier?

Det kanske är överkurs, men jag gick igenom alla stammar Dr Permutter rekommenderar och köper man de fyra jag länkade till så får man med alla utom en (Bifidobacterium fragilis), som jag inte lyckats finna. Anledningen är att min fru blivit tvungen ta antibiotika och vi vill återställa tarmfloran efter den.

De två första innehåller många olika stammar och många tar nog bara en av dem eller kanske bägge.

Naturligtvis också äta rikligt med grönsaker så bakterierna får mat och varför inte ett par matskedar resistent stärkelse om dagen i form av potatismjöl.

• Like 1

Det kanske är överkurs, men jag gick igenom alla stammar Dr Permutter rekommenderar och köper man de fyra jag länkade till så får man med alla utom en (Bifidobacterium fragilis), som jag inte lyckats finna. Anledningen är att min fru blivit tvungen ta antibiotika och vi vill återställa tarmfloran efter den.

De två första innehåller många olika stammar och många tar nog bara en av dem eller kanske bägge.

Naturligtvis också äta rikligt med grönsaker så bakterierna får mat och varför inte ett par matskedar resistent stärkelse om dagen i form av potatismjöl.

OK, då förstår jag. Testar några av dem så får vi se. Tack  :)

• Like 1

Har du någon nytta av resonemanget i den här tråden?  http://forum.kostdoktorn.se/topic/6971-kasein-och-l%C3%A4ckande-tarm/?hl=kasein

I mejeriprodukter finns både laktos och kasein som man kan vara överkänslig mot. Ta bort mjölkprodukterna och ät något annat istället. Leta paleorecept eller välj LCHF-recept som innehåller kokosmjölk istället för mejeri. Koka ghee av smöret om du vill vara riktigt försiktig. Läs på om GAPS, en eliminationsdiet som syftar till att få ordning på magen,  och se om det är något för dig.

Potatismjöl utrört i kallt vatten är bra för tarmen, eftersom det ger näring åt tjocktarmbakterierna. Börja med 1 tsk och öka successivt. Googla på resistent stärkelse om du vill veta mer. 

I boken Gnisselzonen rekommenderar Anna Hallén att man ska prova att ta bort mejeri, gluten, socker och stärkelse 3-4 månader innan man börjar med probiotika, för att se om magen blir bra på egen hand först. 

Aminosyran L-glutamin är bra för magen och sägs kunna läka läckande tarm. Den finns att köpa i Sverige. Googla för återförsäljare. Den luktar as, men smakar inte fullt så vidrigt. 

• Like 2

Jag är laktosintollerant.. har inga andra magtarmbesvär.. men får svinont om jag skulle dricka mjölk.

Det handlar om att laktosen inte bryts ner hos mig och sen omvandlas till gas som trycker fruktansvärt på tarmväggen.. det gör ont.

Har man IBS och andra tarmbesvär har man som regel redan förlorat förmågan att bilda laktas.

Men jag tycker att det är konstigt att det dök upp just nu.

Som jag skrev, aldrig haft problem förut.

Undrade om jag pajjade nåt genom att starkt minimera kost.

Det gör ont i magsäcken.

Sen reagerar den på allt den dagen, även om det inte är mjöksaker.

Du förlorar förmågan att bilda laktas om du undviker det några månader.. då kan det bli ett nytt problem för dig!

Nu är det så väl att vi som vuxna inte behöver dricka mjölk, det funkade bäst när vi var bäbisar.

Du förlorar förmågan att bilda laktas om du undviker det några månader.. då kan det bli ett nytt problem för dig!

Nu är det så väl att vi som vuxna inte behöver dricka mjölk, det funkade bäst när vi var bäbisar.

Betyder det att man får en livslång laktosintolerans om man undviker mejeriprodukter några månader och att man behöver mejeri för att behålla förmågan att producera laktas? Om man vill behålla förmågan att producera laktas, hur ofta och mycket mejeriprodukter behöver man då äta?

Det varierar!

Cirka 80% av världens vuxna befolkning kan inte spjälka laktos.. hur mycket de än vill och försöker!

Såå man kan bo i en befolkning där generna gör att de flesta kan spjälka laktos i vuxen ålder.. men det behöver inte betyda att just du kan det!

Har man den genen så kan man genom att införa lite laktos åt gången uppreglera laktasproduktionen.

Men.. inte ens alla med den genen kan äta hur mycket/producera hur mycket laktas som helst!

• Like 2

Jag vet inte men efter typ 4 år på LCHF har jag problem med obehandlade mjölkprodukter. Jag älskade cafe katte till fest. Bara tanken får mej att må illa nu. Och efter det tål jag inte heller vanlig vispad grädde om den inte är kokt och nedkyld. Behandlade produkter klarar jag.

Stoscha, så du menar att du har fått problem efter att du började med lchf?

Körde du lchf utan mjölkprodukter då?

Såhär:

Frukost: verum, naturelle youghurt med blåbär och cokoschips plus ett kokt ägg.

Middag: kokosmjölk med fisk, bara. inget annat.

Tex, första veckan.

Andra veckan la jag till zucchini i middagen.

Sen la jag till broccoli i maten, sen la jag till sallad till maten osv. med några dagars mellanrum.

Så nu är det ganska normala måltider igen.

(förutom socker, frukt, grönsaker under jord.)

Redan andra veckan så åt jag vispad grädde och blåbär på kvällen.

Mitt favvo snacks, kunde ej hålla mig borta men det funkade ändå.

Sen, hux flux, en dag, så kände jag att det kändes surt i magsäcken efter frukosten.

Så jag slutade med youghurten, som jag ätit hur länge som helst, och ersatte det med ost och ägg i stekpanna.

MEN, då hade jag redan börjat med grädde i maten för länge sen.

(plus att jag redan åt grädde på kvällen)

Det sura i magsäcken började kännas mer som en smärta eft att jag ätit grädde el så.

(Det värsta var en dag då jag körde ost och ägg till frukost, pannkakor till lunch gjorda på grädde och ägg och till middag lasange med grädde.

Fy vilken kramp jag fick.)

Så, jag har ätit mjölkprodukter hela tiden, även efter att jag lät tarmen vila.

Jag tog bort socker, kålisar drastiskt.

Mjölkprodukter har jag inte varit i från utan jag har varit i från en massa andra livsmedel.

Så det är därför jag tycker det är konstigt.

När jag åt grönsaker under jord och frukt så reagerade jag inte mot mjölkprodukter och ha aldrig gjort.

Hoppas att jag har förklarat bra. :)

Dock är jag jätte bra i tarmen pga detta. ;)

Rebecca75, äter du några läkemedel eller kosttillskott? Vilka ibland kan ha en irriterande effekt i magsäck och tunntarm.

Personligen så tycker jag att det känns som om magen har ett "sämre skydd" mot läkemedel vid LCHF.

Jag har en sjukdom som gör att jag ofta måste äta antibiotika, vilka jag upplever att jag får ondare i magen av vid LCHF, om jag inte vräker i mig mat vid intag av dessa.

Det fenomenet upplevde jag inte lika starkt innan LCHF :( Det känns som om ris och bröd liksom "bäddar" in läkemedel i magen och ger då en mindre påverkan på magslemhinnan.

Jag kan även uppleva det samma med mineraler och vitaminer ibland om jag inte äter så mycket mat vid intag.

En liten fundering av mig bara . . . :)

• Like 1

Ja jag har ätit LCHF flera år men problem med obehandlade mejerier har kommit senaste året. Mår väldigt illa av cafe latte numera... suck. Islatte som är så gott på sommaren. Och ingen vispad grädde till midsommarjordgubbarna heller.

Jag är inte på långa vägar lika insatt i mejeriämnet specifikt som jag är i lchf i allmänhet, men min personliga erfarenhet är dentalt motsatta. Jag mådde ofta så dåligt av mejeriprodukter att jag började experimentera med laktosfritt och annat. När jag började med lchf och med andra ord drog ned på kolhydraterna rejält så kunde jag med tiden trycka i mig bra mycket mer mjölkprodukter utan magproblem.

• Like 1

• 2 weeks later...