Jump to content

Mår dåligt av(?) LCHF.


TheMax
 Share

Recommended Posts

Hej alla forumiter,

 

Har gått på LCHF i lite mer än två månader och mina omställningsbesvär har bara varit huvudvärk under två första dagarna. Min problemmage är som bortblåst och fungerar äntligen, efter åratal, som den ska igen. Trodde att jag kom lindrigt undan då man läst mycket om omställningsbesvär men icke, problemen kom som ett slag i ansiktet för några veckor sedan.

 

Har sökt på nätet men det finns ju hur mycket som helst som det kan vara med mina symptom. Har provat att dricka mer, äta mer mängd mat, äta mer kolhydrater, mer fett, dricka vatten med en tesked salt mm men inget hjälper. Tänkte därför höra med er om ni kanske har några förslag, tips eller ideér på vad det kan vara. Hoppas att det "bara" är sena omställningsbesvär och inget allvarligt. Har dock svårt att se att en sjukdom kommer så snabbt.

 

Symptom är som följer:

  • Yrsel
  • Ofta illamående, mår ”konstigt”
  • Hög och kraftig puls, känns i kudden på kvällen eller om man ligger ner i soffan och ser på TV
  • Trötthet, orkeslös, får som mjölksyra i armen när jag borstar tänderna, att gå upp för en trappa är som att springa maraton
  • Ont i huvudet, diffus känsla
  • Tung i armar och ben
  • Torr i munnen
  • Svårt att sova trots trötthet

Är inte deprimerad, orolig eller så utan förutom problemen ovan så leker livet.

 

Tar inga tabletter, medicin och dricker inget vätskedrivande eller koffein. Dricker endast vanligt kranvatten eller när det inte finns tillgängligt, vatten på flaska, ej kolsyrat eller med smak. Dricker aldrig mineralvatten. Dricker 2 till 2,5 l/dag.

 

Vad jag normalt äter på en dag. I går blev det:

  • Frukost: två kokta ägg mosade med 25 g smält smör och 15 g majonnäs. 427 kcal, 42 g fett, 12 g protein, 0 g kolhydrater. Skaldemans ratio 3.5.
  • Middag: 200 g köttfärs, 150 g kokt broccoli, 1 dl grädde, 15 g creme fraiche, 25 g smör, kryddor. 1053 kcal, 95 g fett, 42 g protein, 6 g kolhydrater. Skaldemans ratio 1.9.
  • Kvällsmat: samma som frukost.

Blir totalt: 1907 kcal, 179 g fett, 66 g protein, 6 g kolhydrater. Skaldemans ratio 2.4.

 

Har mycket svårt att äta mer än detta oavsett vad jag äter. Då mår jag riktigt illa (fettet antagligen). Samma med att dricka, då får jag tvinga i mig vatten. Man ska väl bara äta när man är hungrig och dricka när man är törstig, eller?

 

Förslag, tips eller ideér på vad det kan vara mottages.

 

Tack på förhand.

/Max

Link to comment
Share on other sites

Illamående blir jag när jag äter för mycket fett på en gång så det har jag full förståelse för. För mig låter det som brist på salt... Trots att du testat att dricka vatten med salt. Kanske du bara testat nån enstaka gång? Kanske nåt mineralsalt skulle passa? Tror mig ha läst om andra ämnen som skulle kunna ge trötthet, yrsel och matta muskler men nu minns jag inte om det var selen eller nåt annat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är öppen för allt så jag testar att ta en tesked med salt tre gånger per dag, alltså i samband med när jag äter.  Äter min sista måltid för dagen inom kort så jag testar från och med i morgon. Hoppas verkligen det hjälper, är så trött på att må så här.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alla de symptomen är och tillsammans är de typiska omställningssymptom!

 

Verkar som om en del får dem senare.. andra dras med dem i flera månader, det normala, för fullt friska är dock att de varar upp till 4 veckor.

 

Förutom riddarrustningen som man kan bära i några månader.. och vad den beror på har vi diskuterat i andra trådar.. dock hävdar jag fortfarande med en viss envishet att det handlar om dålig betaoxidation i främst muskelcellerna.

 

Saltbrist är vanligt.. främst om man redan var lågtryckare.. då är det ofta lågt blodtryck man känner av.

 

En vanlig rekommendation som ingen följer att att dricka 1-2 koppar hemakokt benbuljong varje dag, man får då i sig en uppsjö av olika salter/minerlasalter.

Link to comment
Share on other sites

Hum.. medelålders man, det är ett symptom i sig! :unsure:

 

Man brukar säga att när man som man vaknar på morgonen och mår dåligt utan att ha haft roligt på kvällen innan.. då är man medelålders! :wacko:

 

Som sagt vad.. alla symptomen pekar på omställningsproblem.. dricker du de två kopparna hemmakokt benbuljong per dag?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inser att mitt inlägg ovan kanske verkar lite... tyket. Menade inget illa men det blev så när jag missade  ;) .

 

Benbuljong har jag tyvärr inte tid att spendera 12-48 timmar på. Håller bara en vecka i kylen så får man göra om allt. Finns det inget man kan köpa i butik? Ingen bra buljong utan en massa skit och tillsatser?

Link to comment
Share on other sites

Äh mitt inlägg var oxå lite tyket, det är ingen.. iallafall väldigt få som gör och dricker den buljongen.. av de skäl du nämner.

 

Vad det handlar om egentligen är dock att man kan få brist på mineralsalter, främst i början när man börjar äta riktig mat, dricka kopiöst och kissar som värsta vattenspridaren.

 

Som regel innehåller färdigmat rätt mycket salt, det är förmodligen det nyttigaste med den maten?

 

Hur har du det med blodtryck rent allmänt?

 

En av de vanligaste biverkningarna på LCHF är lågt blodtryck.. förutom viktminskning!

Link to comment
Share on other sites

Är du road av benbuljong och långkok så investera i en crock-pot eller slow cocker. Den sköter sig riktigt bra på egen hand, lär vara energisnål och du kan göra mindre satser av buljong.  Medicinsk buljong kan koka i flera dygn och gör du mindre satser och äter under koktiden så bör minskar du problemen med att förvara buljongen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju symptom att ta på allvar..kan säga att jag hade liknande syptom men kanske lite mer diffust. Jag började då äta lite mer stärkelse i form av lite rotfrukter och potatismjöl utrört i kallt vatten. Gör t ex egen potatissallad som jag äter kall och en underbar rödbetssallad. Varje morgon tar jag dessutom en shot med vanligt mineralsalt (mindre natrium) . Jag äter av alla grönsaker som jag vill och känner för. Mina besvär klingade av efter ett tag och idag äter jag kanske ca 50g kolhydrater per dag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Inser att mitt inlägg ovan kanske verkar lite... tyket. Menade inget illa men det blev så när jag missade  ;) .

 

Benbuljong har jag tyvärr inte tid att spendera 12-48 timmar på. Håller bara en vecka i kylen så får man göra om allt. Finns det inget man kan köpa i butik? Ingen bra buljong utan en massa skit och tillsatser?

 

Jag håller med om att benbuljong kan vara jobbigt att göra. Detta trots att min bara tar 1.5 timme och kostar 30 kr per liter och smakar gott. Lägg i ett par kilo ben, en lök, ett par morötter och nån matsked surt (vinäger eller citron) i tryckkokaren och kör på fullt blås i 1,5 h.

(Det sura är viktigt för att lösa ut näringsämnen ur benen)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att du har testat allt möjligt. Jag skulle föreslå att du testar mer koncentrerat.

 

Ät strikt lchf i två till tre veckor. Drick 0,5 tsk salt i ett stort glas vatten en gång per dag om du mår dåligt. Sedan äter du fettsnålt i två till tre veckor. Slutligen jämför du dessa perioder. Var det någon skillnad? Om det inte var någon skillnad så beror besvären inte på lchf.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej alla forumiter,

 

Har gått på LCHF i lite mer än två månader och mina omställningsbesvär har bara varit huvudvärk under två första dagarna. Min problemmage är som bortblåst och fungerar äntligen, efter åratal, som den ska igen. Trodde att jag kom lindrigt undan då man läst mycket om omställningsbesvär men icke, problemen kom som ett slag i ansiktet för några veckor sedan.

 

Har sökt på nätet men det finns ju hur mycket som helst som det kan vara med mina symptom. Har provat att dricka mer, äta mer mängd mat, äta mer kolhydrater, mer fett, dricka vatten med en tesked salt mm men inget hjälper. Tänkte därför höra med er om ni kanske har några förslag, tips eller ideér på vad det kan vara. Hoppas att det "bara" är sena omställningsbesvär och inget allvarligt. Har dock svårt att se att en sjukdom kommer så snabbt.

 

Symptom är som följer:

 

  • Yrsel
  • Ofta illamående, mår ”konstigt”
  • Hög och kraftig puls, känns i kudden på kvällen eller om man ligger ner i soffan och ser på TV
  • Trötthet, orkeslös, får som mjölksyra i armen när jag borstar tänderna, att gå upp för en trappa är som att springa maraton
  • Ont i huvudet, diffus känsla
  • Tung i armar och ben
  • Torr i munnen
  • Svårt att sova trots trötthet
Är inte deprimerad, orolig eller så utan förutom problemen ovan så leker livet.

 

Tar inga tabletter, medicin och dricker inget vätskedrivande eller koffein. Dricker endast vanligt kranvatten eller när det inte finns tillgängligt, vatten på flaska, ej kolsyrat eller med smak. Dricker aldrig mineralvatten. Dricker 2 till 2,5 l/dag.

 

Vad jag normalt äter på en dag. I går blev det:

  • Frukost: två kokta ägg mosade med 25 g smält smör och 15 g majonnäs. 427 kcal, 42 g fett, 12 g protein, 0 g kolhydrater. Skaldemans ratio 3.5.
  • Middag: 200 g köttfärs, 150 g kokt broccoli, 1 dl grädde, 15 g creme fraiche, 25 g smör, kryddor. 1053 kcal, 95 g fett, 42 g protein, 6 g kolhydrater. Skaldemans ratio 1.9.
  • Kvällsmat: samma som frukost.
Blir totalt: 1907 kcal, 179 g fett, 66 g protein, 6 g kolhydrater. Skaldemans ratio 2.4.

 

Har mycket svårt att äta mer än detta oavsett vad jag äter. Då mår jag riktigt illa (fettet antagligen). Samma med att dricka, då får jag tvinga i mig vatten. Man ska väl bara äta när man är hungrig och dricka när man är törstig, eller?

 

Förslag, tips eller ideér på vad det kan vara mottages.

 

Tack på förhand.

/Max

Hej,

Hade också dom flesta av dina symptom i början. Slutade äta frukost. Dricker bara en stor kopp kaffe med 1 dryg msk kokosolja eller en halv dl vispgrädde. Med det försvann mina yrsel och illamåendekänslor. Min kaffedrink gör att jag håller mig mätt till16-17-tiden. Äter alltså inget emellan. Dricker bara vatten. Mår kanonbra! Har inte känt mig så full av energi på många år. Säkert är detta individuellt, men det fungerar bra för mig. Och jag går ner i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Tänk hur många år som du inte ätit lchf och istället varit kolhydratdriven. Låter inte så konstigt att kroppen börjar bli kinkig nu när den inser att kolhydraterna inte kommer in i samma stora mängd som tidigare och istället tvingas ställa om sig på riktig fettdrift. Mitt råd är att härda ut. Om du vet vad som pågår, att du accepterar processen och är beredd på hur kroppen kan och kommer reagera, så är det i min åsikt lättare att hantera eventuella besvär som dyker upp. Det är lättare att stå och ta emot en smäll om man vet att den kommer :P 

 

När jag började med lchf hade jag nästan exakt samma besvär som du i tre-fyra månader. Jag tränade samtidigt och det kändes som att träningen skedde i sirap. När jag sprang så kändes det som i slow motion - det fanns ingen känsla av spänstighet eller "studs" i steget utan det var bara "platt" och stötigt. Ingen explosivitet, bara seeegt. Det vände sedan kan jag meddela. Jag tränar kampsport och jag är som en Duracell-kanin. När alla andra är som urvridna disktrasor, vill jag bara fortsätta och fortsätta. Det lönade sig verkligen att bita ihop och kämpa sig igenom de där månaderna! (Nackdelen är att mina träningskamrater blir rätt less på min peppighet och outtömliga energi haha :) )

 

Mot illamåendet hjälper ingefära alla gånger. Antingen tuggar du i dig några cm från en färsk rot, eller så kan du blanda ut en tesked torkad i ett glas med vatten att dricka. Jag får själv illamåendesvängningar lite då och då och det avhjälps snabbt med ingefäran.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...