Jump to content

välja olja till majjon

tomha

Recommended Posts

Ja nu vet jag inte om det är bättre, men har använt både mandelolja och valnötsolja. Funkar alldeles utmärkt.

Jordnötsolja blir också välsmakande, dock med samma eventuella invändning som ovan.

Jag har hört talas om (=sett på nätet på amerikansk blogg) en neutral olivolja som ska funka, men har inte orkat försöka leta rätt på den produkten.

Man kan lättbryna smör och använda istället för olja i majonäs, såg jag i ett trädgårdsprogram (var annars!). Det ska tydligen bli jättegott, men tyvärr blir majonäsen hård när man har den i kylen. För mig är majonäs ett slags nödmat som gör att det snabbt går att rafsa ihop en lunchlåda eller så, och då kan jag ju inte hålla på och slow-fooda mig med en majonäs som sakta måste komma upp i rumstemperatur...

Jag tror att huvudsaken är att man åtminstone inte köper flaskan som heter "matolja", samt även undviker solrosolja. På en skala så är rapsolja rätt ok ändå.

• Like 3

Macadamianötsolja, avocadoolja samt MCT-olja är de jag provat förutom raps. Tycker inte någon av dem "stör" smaken faktiskt, neutrala och bra! Möjligen kan man tycka att macadamiaoljan blir rätt maffig i smaken men det löses lätt genom att kanske använda 50/50 av den och raps :)

• Like 1

Jordnötsolja blir också välsmakande, dock med samma eventuella invändning som ovan.

Jag har hört talas om (=sett på nätet på amerikansk blogg) en neutral olivolja som ska funka, men har inte orkat försöka leta rätt på den produkten.

Man kan lättbryna smör och använda istället för olja i majonäs, såg jag i ett trädgårdsprogram (var annars!). Det ska tydligen bli jättegott, men tyvärr blir majonäsen hård när man har den i kylen. För mig är majonäs ett slag nödmat som gör att det snabbt går att rafsa ihop en lunchlåda eller så, och då kan jag ju inte hålla på och slow-fooda mig med en majonäs som sakta måste komma upp i rumstemperatur...

Jag tror att huvudsaken är att man åtminstone inte köper flaskan som heter "matolja", samt även undviker solrosolja. På en skala så är rapsolja rätt ok ändå.

Tror ni man skull kunna använda ghee?

Jag har aldrig lyckats särskilt bra med att göra majonnäs på egen hand. Den blir alldeles för tunn, lös och rinnig. Någon som vet hur man får den fast i konsistensen?

Arla har ett recept på majonnäs baserat på brynt smör.  http://www.arla.se/recept/majonnas-pa-brynt-smor/

Just därför är väl majjo inget bra alternativ, funkar inte med mättade fetter om den ska kylas, går att göra på olivolja men om oljan är virgin vilket man helst vill ha blir den väldigt stark och kärv. Det finns processad olivolja som smakar lite men processat vill man inte ha så den går bort. Raps finns i alla köpe majjos men jag tror inte på raps.

Kvar att göra majjo som bea, dvs med smält smör, och göra den när man behöver den och inte spara.

Eftersom äggulan är känslig att spara, anses det, blir inte hållbarheten egentligen något bättre av att göra på olja jämfört smör. Äggsåser ska göra för tillfället.

Använd smaksatt creme fraiche som ett alternativ.

Jag har aldrig lyckats särskilt bra med att göra majonnäs på egen hand. Den blir alldeles för tunn, lös och rinnig. Någon som vet hur man får den fast i konsistensen?

Jag antar att du använder ett recept med de tre huvudingredienserna äggula, syra (vinäger och/eller citronsaft) och olja? Alla tre behövs för att blandningen ska emulgera. Jag förvarar både olja och ägg i rumstemperatur men gör man inte det så är det bäst att ställa fram ingredienserna en stund innan. Jag använder elvisp, helst ballongvispen till stavmixern. Kan felet vara att du slår den för hand? Först blandar jag äggula, citronsaft och/eller vinäger och fransk senap med vispen sedan droppar jag i oljan medan jag fortsätter vispa. Min majonnäs blir alltid väldigt fast - nästan för fast. Ibland om jag vill ha den lite lösare eller använda den som dressing vispar jag i lite vatten på slutet. Skär sig inte dä heller utan emulgerar jättefint!

• Like 2

Arla har ett recept på majonnäs baserat på brynt smör.  http://www.arla.se/recept/majonnas-pa-brynt-smor/

Killer-recept på majonäs nedan. Detta tar bara någon minut med stavmixer och det verkar omöjligt att misslyckas:

1 ägg (både vitan och gulan!)

1 tsk Dijonsenap

1 tsk vit vinäger

en nypa salt

2 dl olja/annat fett i flytande form

Eventuellt någon krydda, t ex svartpeppar, en hackad vitlöksklyfta, dragon... Dessa går också att blanda i efteråt naturligtvis.

Lägg först ägget (med skalet kvar självklart) i varmt kranvatten i några minuter så att det får rumstemperatur, dvs samma temperatur som alla andra ingredienser.

(Den lilla teskeden med senap kan få vara kylskåpskall, det funkar.)

Placera samtliga ingredienser i den smala höga bägare som brukar följa med när man köper stavmixer.

Jag brukar hälla i oljan sist men det spelar egentligen ingen roll.

Mixa. Se till att stavmixern är i botten av bägaren. Det går bra att köra full fräs från början. Inget som helst finlir behövs.

Klart.

• Like 3

Jag använder kalla och rumsvarma ingredienser blandat, går hur bra som helst.

Trixet är att använda en smal mixerbunke eller en glasburk.

1 ägg (med eller utan vita)

1 tsk dijonsenap

1 msk vinäger (jag tar vitvins och äppelcider hälften av varje)

2 krm salt

Lite vitpeppar

2,5 dl rapsolja

Ner med mixern i botten, se till att äggulan är under den och kör. Dra sakta uppåt.

Detta recept använder jag minst en gång i veckan och har aldrig misslyckats.

Däremot har det aldrig blivit bra smak med någon annan olja. Har dock inte provat med de dyrare nötoljorna eller avokadoolja.

Detta blir en basmajjo som kan kryddas upp efter smak och behov.

Kanske är inte rapsoljan det bästa men jag tänker att det är bättre att göra den själv än att köpa färdig.

• Like 5

Intressant, ska prova nästa gång! Jag har aldrig vågat utmana den evigt upprepade uppmaningen att alla ingredienser ska ha samma temperatur (helst rumstemperatur). En misslyckad majonäs gör mig på så dåligt humör... <_<

Arla har ett recept på majonnäs baserat på brynt smör. http://www.arla.se/recept/majonnas-pa-brynt-smor/

Ojojojojoj, vad god den blev[emoji2]

Har aldrig haft en tanke på att göra majonnäs själv, men det var både enkelt och gott.

• Like 2

Ojojojojoj, vad god den blev[emoji2]

Har aldrig haft en tanke på att göra majonnäs själv, men det var både enkelt och gott.

Sevärd och väldigt "LCHF-ig" video förresten med årets kock om hur man bryner smör (han tar ett helt paket med en gång) till absolut perfektion: http://www.arla.se/arla-play/recept--mat/?video=AuR8q3SzkDoeRN-7XtTN_A

155 grader ska smöret upp i, och det ska bort från kastrullen direkt när det kommit upp i rätt temperatur, annars fortsätter det att brynas och kan börja smaka bränt.

• Like 5

Zeta har en olivolja som heter "extra mild". 

http://www.zeta.nu/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=b0856835-fff6-45dc-92a2-89b886efd340&FileName=1153_Olivolja_Extra_Mild+500ml.jpg&MediaArchive_ForceDownload=true.

Den använder jag - hälften raps och hälften denna olivolja. Eller en tredjedel smör eller en blandning kokosfett/smör. Mer smör/kokosfett ger en väldig hård konsistens, nästan som "lätta". 

Tricket för att få rätt konsistens för mig är att ge oljan och äggulan tid att "gifta sig". Jag brukar göra satser med två äggulor och 4 dl fett. Första hälften fett tillsätter jag matskedsvis. Vispar med elvisp. Räknar till tio när jag häller i en sked och sen till tio till nästa sked osv tills jag ser att konsistensen blir krämig. Sen kan man hälla lite fortare, men hela tiden så man ser att oljan försvinner in i massan. Det tar ca tio minuter att få klart. Man kan köra fortare, men då blir ofta konsistensen mer flytande. jag provade några av de tipsen som föreslår mixerstav och få det klart på två minuter, men det har jag aldrig fått att fungera. Det blir alltid en rinnande sås då som separerar efter någon timme. Min majo behåller konsistensen i en vecka....om man har den kvar så länge, vill säga. Så lite tålamod...då blir det bra!

• Like 2

Jag gör majonnäs på 1 dl smält smör och 1 dl smält kokosolja, avsvalnat. Smakar härligt.

Man kan inte ha den i kylskåpet om man vill ha den konsistens man är van vid att majonnäs ska ha. Den klarar sig bra en vecka i rumstemp, men jag gillar den kylskåpsstelnade varianten. Man kan gröpa ur en sked av den, och låta det smälta över varma grönsaker/fisk/kött. Eller äta den fasta majonnäsen direkt från skeden ...

• Like 1

Jag tycker min majonnäs blev fastare när jag hade i lite mer salt och lite mer vinäger. Kan ju vara värt att testa!

Trixet är att använda en smal mixerbunke eller en glasburk.

1 ägg (med eller utan vita)

1 tsk dijonsenap

1 msk vinäger (jag tar vitvins och äppelcider hälften av varje)

2 krm salt

Lite vitpeppar

2,5 dl rapsolja

Ner med mixern i botten, se till att äggulan är under den och kör. Dra sakta uppåt.

Detta recept använder jag minst en gång i veckan och har aldrig misslyckats.

Däremot har det aldrig blivit bra smak med någon annan olja. Har dock inte provat med de dyrare nötoljorna eller avokadoolja.

Detta blir en basmajjo som kan kryddas upp efter smak och behov.

Kanske är inte rapsoljan det bästa men jag tänker att det är bättre att göra den själv än att köpa färdig.

Tar man mindre än 2,5 dl rapsolja så kan det bli lite rinnigt.

• 2 weeks later...

Jag provade nu linfröolja, som har mycket högt innehåll av ALA (dvs kortkedjigt omega-3), och lågt innehåll av omega-6-fettsyror.

Själva oljan har en god nötaktig smak. Majonäsen fick en utmärkt majonässmak, det funkade lika bra som rapsolja.

Linfröolja är inte så dyr som t ex valnötsolja eller avokadolja. Den verkar också finnas i de flesta affärer.

• Like 1

Jag försökte läsa på lite om oljor för ett tag sen. 

Om linfröolja tvistar de lärde. Enligt en del är den bra och enligt andra dålig.

Att den oxiderar lätt förstår jag.

Hur ligger det till med omega3? 

Enligt livsmedelsverket innehåller den 14 gram fettsyra 18:2 (omega 6, linolsyra) och 51 gram fettsyra 18:3. Som jag förstått är fettsyra 18:3 antingen (ALA, Alfa-linolensyra), dvs omega3 eller Gammalinolensyra, dvs omega6. Nån som vet hur det ligger till?

Linfröolja verkar också helt sakna de längre fettsyrorna EPA, DHA och DPA. De omega3 syror som finns i de flesta kosttilskott.

Jag försökte läsa på lite om oljor för ett tag sen. 

Om linfröolja tvistar de lärde. Enligt en del är den bra och enligt andra dålig.

Att den oxiderar lätt förstår jag.

Hur ligger det till med omega3? 

Enligt livsmedelsverket innehåller den 14 gram fettsyra 18:2 (omega 6, linolsyra) och 51 gram fettsyra 18:3. Som jag förstått är fettsyra 18:3 antingen (ALA, Alfa-linolensyra), dvs omega3 eller Gammalinolensyra, dvs omega6. Nån som vet hur det ligger till?

Linfröolja verkar också helt sakna de längre fettsyrorna EPA, DHA och DPA. De omega3 syror som finns i de flesta kosttilskott.

På förpackningen står att man inte ska använda den till stekning, så majonästillverkning och dressingar verkar vara typiska användningsområden. Antagligen ska man inte spara den särskilt länge heller. Kanske bör man till och med förvara den i kylskåpet, eller åtminstone mörkt. Man lär känna på smaken om den oxiderat.

Jag avråder också från att försöka smörja gamla gnissliga gångjärn med denna olja. :)

Det är som sagt mycket omega-3 i linfröolja, men enbart den kortkedjiga varianten. De långkedjiga kommer från alger (som äts av fisk, därav så mycket EPA etc i fet fisk). Vi kan själva förvandla kortkedjigt omega-3 till långkedjigt, men inte särskilt effektivt, och ett stort omega-6-intag försvårar omvandlingen ytterligare.

På förpackningen står "Innehåller 50 g omega-3 per 100 ml". Det är totalt 93 gram fett per 100 ml, vilket ger 54% omega-3 i denna olja.

• Like 1

En viktig fråga kom upp: linfröolja, bra eller dåligt? En aspekt är den eventuella halten av vätecyanid, som är giftigt. En annan aspekt är att oljan härsknar lätt.

Här rekommenderas linfröolja istället för krossade linfrön, pga cyanidhalten i krossade linfrön:

http://www.recepten.se/blogg/post/krossat_linfroe/309

Särskilt intressant är kommentaren från en av läsarna om hur hon hade tydliga förgiftningssymptom (förlamningar bland annat) och att det tog lång tid för henne att förstå att det var de så nyttiga krossade linfrönens fel.

Efter lite mer googlande har jag nu definitivt ställt in min flaska i kylen, där mår denna olja bäst. Och den ska inte ätas om den smakar illa, för då har den hunnit härskna.

Här är en lång tråd om linfröolja:

http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/linfroolja-250ml-242/

Tydligen stannar cyaniden kvar i presskakan, under förutsättning att pressningen görs på ett korrekt sätt.

Vårt kära livsmedelsverk säger för övrigt att cyanidhalten sannolikt är låg generellt i linfröolja helt enkelt på grund av att cyaniden inte är fettlöslig, utan vattenlöslig:

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/cyanogena-glykosider-och-vatecyanid/

Det vore intressant om någon tillverkare orkade mäta detta istället för att bara tro...

• Like 1

Kul att det här ämnet är uppe på tapeten just nu. Jag har läst (om) boken "Eat fat lose fat" av Biokemisten Mary Enig som samarbetar med Weston Price Foundation. Fast hon dog nyligen men finns kvar i bokform. Till min sorg inser jag att rapsolja, som jag alltid använder till min majonäs, tyvärr inte  alls är ett bra fett. Hon har ett recept där man tar lika delar olivolja, kokosolja och sesamolja till sedvanlig majonäs, som jag gör i en foodprocessor. Den blev superbra och stelnade förstås i kylen. När jag sen tog fram den för att mjukna i rumsvärme delade sig hela majonäsen så att emulsionen föll till botten och oljan flöt ovanpå. Jättetrist. Jag blandade den med creme fraiche och fick ändå till en hyfsad sås. Men det är ju inte lika bra som när man har rapsolja och majon håller formen hela tiden. Ska försöka med lite tips här ovanför och se hur de uppför sig.. T ex linfröolja och ghee. Den senare blandad med kokosolja. Dock tveksam om majonäs klarar sig en vecka utan kyl speciellt i den här värmen. Det är ju ändå rått ägg i.

Idag var jag nere och kollade i min närmaste ICA-butik som har rätt stort sortiment av oljor. Det visade sig att både jordnötsoljan och linfröoljan de sålde är processade. Även om det på etiketten står att fettsammansättningen inte förändras av det finns det andra tveksamheter för mig. Finns det icke-processad jordnötsolja och linfröolja att få tag på? Någon som vet?