Jump to content

Sidfläsk näringsvärde?

Jeckan88

Recommended Posts

känner mig lite konfunderad och behöver snabb hjälp :)

Köpte ett paket med färskt sidfläsk idag och jag vet inte hur mkt protein det innehåller...? Vill registrera allt jag äter så därför känns det viktigt för mig att veta. På matkalkyl finns följande alternativ: "sidfläsk el stekfläsk rimmat i skivor" 11,6g protein och "stekfläsk sida m svål i bit" 17,1g protein. Någon som vet vilken som är rätt? Tycker det är en markant skillnad på proteinmängden på nästan samma sak :s

På mitt paket står det som sagt "färskt sidfläsk" och det är små skivor som jag tror har lite svål kvar (som jag planerar skära bort)

Tacksam för snabbt svar :)

Ta det du tycker verkar rimligt!

Inget är exakt.. allt är ungefär.. i bästa fall ett medelsnitt!

Jag tror att den "stora/största" skillnaden ligger i svål eller ej!

Svål är mest protein i form av kollagen!

Så äter man svålen, (vilket man skall, men inte alla gillar) så får man en extra dos protein i form av kollagen!

• Like 2

känner mig lite konfunderad och behöver snabb hjälp :)

Köpte ett paket med färskt sidfläsk idag och jag vet inte hur mkt protein det innehåller...? Vill registrera allt jag äter så därför känns det viktigt för mig att veta. På matkalkyl finns följande alternativ: "sidfläsk el stekfläsk rimmat i skivor" 11,6g protein och "stekfläsk sida m svål i bit" 17,1g protein. Någon som vet vilken som är rätt? Tycker det är en markant skillnad på proteinmängden på nästan samma sak :s

På mitt paket står det som sagt "färskt sidfläsk" och det är små skivor som jag tror har lite svål kvar (som jag planerar skära bort)

Tacksam för snabbt svar :)

fineli säger 14.75 g protein. Det verkar rimligt.

Det där måste ju hur som helst vara ett medelvärde eftersom fördelningen mellan fett och kött i en bit sidfläsk kan variera väldigt mycket, dels mellan bitar från olika djur, dels mellan olika delar på samma bit...

Svålen är ju det godaste av allt, varför skära bort den. För att du tycker att det är fett ? LCHF handlar om att äta fett, animaliskt fett. Men Zepp säger att det mest är protein in svålen i form av kollagen - det är superbra för bla lederna.

Prova att laga den kinesiskt rätten twice cooked pork - helt underbar och svålen är pricken över i.

• Like 1

Men snälla nån! Om jag vill skära bort den hårda lilla svålkanten på min mat så gör jag väl det. Jag respekterar att vissa tycker det är gott och då kan man ju hoppas att andra vuxna människor kan göra det samma. Förstår inte vad den detaljen har med min fråga att göra.

Har ätit lchf sedan 2009. Har gått ner över 25kg de senaste 9 månaderna (efter grav). För snart 3 år sedan vägde jag 42kg mer än idag. Så nä, jag är inte rädd för fett. Det enda fett jag inte gillar är det som sitter kvar på min kropp OCH svålkanten!

För att eder oro ska dämpas något kan jag delge att allt fett i pannan varsamt hälles över fläsket och det som blir kvar på tallriken slickas noggrant upp ;)

Den här tråden handlar inte om huruvida man tycker om att äta svål eller ej. Jag tycker att lchf gemenskapen för det mesta är väldigt trevlig och härlig, men sedan finns det dom som bara förstör allt det trevliga med sina pekpinnar. Fattar varför "utomstående" (läs sockerätare) ibland tycker att lchf-are är lite maniska om det är dessa människor som återfinns..,

• Like 2

Någon som har något tips om hur man bör tillaga kycklinglever så att det blir smaskigt - utan för mkt protein (tillsatt) :)

Stek lök och 1/2 skivad röd paprika. Stek kycklinglevern, gärna skuren i munsbitar. Jag gillar vitlök så det blir en klyfta sånt med och gärna någon grön krydda, jag gillar mejram med lever t.ex. Skicka över grädde över hela klabbet. En skvätt soja (jag väljer vetefri för ja, min mage..) När kycklinglevern är klar sprider jag resten av paprikan, ganska finhackad, över. 

Enkelt, snabbt och lätt. Gott med blomkål. 

Nu vet jag vad jag vad jag ska äta i morgon haha!

• Like 1

Kan du ge en mer utförlig beskrivning :)

Alla har egna recept!

Jag steker kycklinglevern på medelvärme i mycket smör/cocosfett, till de blir nästan färdiga!

Sen tar jag upp dem och lägger i lök, som oxå får puttra på lagom värme!

När löken är lagom halvfärdig håller jag i grädde och sen häller jag levern i pannan samt kryddar som jag vill.

Är jag mer än två tar jag först hackad bacon i pannan, det lyfter faktist hela anrättningen rätt mycket, men blir för mycket mat om man är 1-2!