Jump to content

Recommended Posts

Mitt senaste Apo-prov visade:APO A1 2.4 ; APO B 1.65; APOB/APOA1 0.7 ; S-KOLEST ; 9.68 ; S-KOL HDL 3.21 ; S TG 0.6.

Mina värden i juni: APO A1 var 2.21 ; APO B var 1.68 ; APOB/APOA1 var 0.8 ; S-KOLEST var 9.11 ; S-KOL HDL var 2.42 ;

S TG var 0.5.

Svaret jag fick av läkaren på mitt senaste prov var:

"Bra skyddande blodfett men även högt farligt blodfett. Kvoterar man dessa ser bra ut men då den absoluta skillnad mellan bra och dåligt fett är för stor duger inte kvoten som förklaringsmodell utan då bör man sänka det dåliga fettet"

Jag har haft en hjärtinfarkt i juli 2010 och ätit statiner. Fick myrkryp i benen, muskelvärk i ryggen och jag upplevde att minnet blev sämre. Har gjort uppehåll med statiner i omgångar och blev av med biverkningarna. Vid provtagningen i juni så hade jag ätit statiner under våren men slutat i början av juni. Har inte tagit statiner sen dess. Jag har lite "känningar" i bröstet ibland (kärlkramp?) men jag har även reflux.

Mina frågor: Vad tycker du om mina nuvarande värden, är de alarmerande? Vad anser du om svaret från läkaren? Han är HELT för statiner så han vill inte ens diskutera frågan med mig. Han säger att jag kommer att få en ny hjärtinfarkt om jag inte får ner kolesterolet.

Hej Berittis!

Mycket svår fråga att ge säkert svar på. Såvitt jag vet har ingen något säker kunskap om detta (risken med högt kolesterol med sådan fördelning).

Du har alltså ganska högt kolesterol men jättefin fördelning. Det skulle kunna vara ofarlig, men med tanke på din tidigare hjärtinfarkt vill man ju verkligen vara på säkra sidan. Alltså kunde statiner normalt vara en klok försäkring.

Om du verkligen inte tål statiner på grund av besvärliga biverkningar blir det ju ett lätt val dock (ingen medicin). Alternativet är ett mellanläge: En liten dos som bara ger biverkningar du står ut med kanhända?

Ok. Tack för svaret. Kan det vara så att APO B-värdet antyder att jag har små täta LDL? Finns det något jag kan göra för att bättra på mina värden utan statiner? Jag äter LCHF men inte strikt. Jag äter någon frukt per vecka men ganska rejält med grönsaker. Jag använder mjölkprodukter men dricker inte mjölk. Margarin,socker, potatis och alla sädesslag undviker jag helt.

Jag tycker nog svaret tyder på mest stora fluffiga LDL (höögt HDL, låga TG, relativt bra Apokvot).

Möjligen kan du få lägre kolesterol/LDL/Apo-B genom att äta mer omättat fett (olivolja, fisk, avokado) och lite mindre mättat (smör). Samt lite mer snälla kolhydrater (som rotfrukter och någon potatis). Huruvida det gör dig friskare vet nog ingen dock.

Tack igen. Jag var mest orolig över storleken på mina LDL. Ska fundera lite på statiner men ärligt talat är jag riktigt rädd för att äta dem.

Jag ska prova äta mera omättat fett och mindre smör och mera underjordgrönsaker. Nån potatis till sillen är ju inte helt fel heller. :)  Om jag blir friskare får tiden utvisa. ;)