Popular Post Tuva Posted June 8, 2015 Popular Post Share Posted June 8, 2015 Kolla! Kolla här! http://medicalxpress.com/news/2015-06-link-brain-immune.html?fb_action_ids=10155686546075472&fb_action_types=og.shares Man har upptäckt "lymfådror" som kopplar ihop hjärnan med immunsystemet, något HELT nytt. Läroböcker i anatatomi kommer skrivas om för första gången på länge. Det här kommer producera FRUKTANSVÄRT spännande och VIKTIG forskning och rekordframsteg i kunskap om och behandling av olika auto-immuna sjukdomar som Alzhemiers, MS och många andra plågor! Vi kommer också få bättre förklaringar på det som så otroligt många av oss upplevt: att vårt psykiska välmående startat i magen med det vi äter. Förklaringar och bättre behandlingar - och kanske framförallt en öppnare attityd vad gäller kroppen som helhet. "The unexpected presence of the lymphatic vessels raises a tremendous number of questions that now need answers, both about the workings of the brain and the diseases that plague it. For example, take Alzheimer's disease. "In Alzheimer's, there are accumulations of big protein chunks in the brain," Kipnis said. "We think they may be accumulating in the brain because they're not being efficiently removed by these vessels." He noted that the vessels look different with age, so the role they play in aging is another avenue to explore. And there's an enormous array of other neurological diseases, from autism to multiple sclerosis, that must be reconsidered in light of the presence of something science insisted did not exist." Ärligt talat. Jag är så lycklig över de otroliga framstegen jag VET det kommer föra med sig för så många de närmaste årtiondena att jag är lite tårögd. 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Intressant! Får en att undra vad man missat i övrigt inom anatomi och medicin. Kunskapsgapet mellan läkare och terapeuter är ofta enormt, och läkarna verkar inte intresserade av at minska det. Det finns ofta inga medicinska förklaringar till våra vanligaste kroppsliga besvär, som vi söker terapeutisk hjälp för; rygg, nacke, axlar rörelseapparaten, matsmältningen mm. Jag hoppas upptäckter som denna på längre sikt ger oss bättre tvärvetenskapliga kunskaper. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Detta forum är fantastiskt! Man lär sig något nytt varje dag 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Hah, jag som i all okunnighet alltid tagit för givet att detta fanns... snarare förvånad över att "man" ansett att det inte fanns! "nä det har vi inte sett, finns inga bevis, så det finns inte" Sanningen är kanske att många vetat, men nu har finvetenskapen också kommit på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts