FridaC Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Om man, av medicinska skäl, har låga nivåer av karnitin, och därmed troliga problem med betaoxidationen, är det då lämpligt att äta en högfettskost eller är det ett av de tillfällen då man bör sträva efter att minimera fettintaget? Jag äter ett läkemedel som har effekten att det kan sänka nivåerna av karnitin, men och det är osäkert om ett tillskott av karnitin kan hämma läkemedlets effekt varför ett tillskott av karnitin inte är möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Det är bara längre fettsyror som tarvar karnitin som transporthjälp över cellmembranet! Såå ,det blir till att använda lite andra fettsyror, typ fet fisk, cocosfett, fett nötkött med mer stearinsyra. osv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FridaC Posted June 8, 2015 Author Share Posted June 8, 2015 Jo, men alla essentiella fettsyror är ju långa, liksom de allra flesta som finns i exempelvis smör, kött och ägg (här har jag använt slv som källa, det är möjligt att den inte är helt tillförlitlig, men jag ser ingen anledning att tvivla på den informationen). Kokosolja innehåller förvisso huvudsakligen korta och meddellånga fettsyror, men i övrigt är det svårt. Eller tänker jag fel? (Jag drar för övrigt gränsen för långa fettsyror vid 16C.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Mnjae.. är verkligen EPA +DHA+GLA+DGLA långa fettsyror? För övrigt så skall de helst inte in i betaoxidation utan till annat! GLA+DGLA kan gärna gå till betaoxidation iomed att vi som regel får för mycket av dessa! Får nog kolla upp detta lite nogrannare? Jo de var j*vligt långa, men lugn de skall inte till betaoxidation om du bara kan hålla ner GLA och DGLA, dvs omega-6! Återstår fettsyror lämpliga för betaoxidation. MCT är ju praktiska i sammanhanget.. dvs Middel Chain Triglycerides, dvs kokosfett. Du äter epilepsimedecin va.. vad jag läser ger de en tillfällig karnitinbrist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FridaC Posted June 8, 2015 Author Share Posted June 8, 2015 MCT är naturligtvis toppen, men jag är inte sugen på att leva på Brain Octane och grönsaker, vilket det känns som om jag behöver göra för att undvika de långa fettsyrorna. Omega-6 kan jag minimera intaget av, och omega-6 ska som sagt användas till annat, men tyvärr kvarstår ju då de mättade fettsyorna som till stor del är långa. Yes, jag äter epilepsimedicin som tycks leda till karnitinbrist, särskilt efter långvarigt intag (vilket det handlar om här) med viktuppgång som resultat. Nu kan jag inte påstå att jag ätit hälsosamt ur något perspektiv alltid, men oavsett vilket så gör ju en icke-fungerande betaoxidation det väsentligen svårare att tappa den vikt jag lagt på mig. En lösning kan man ju tycka vara att skippa antiepileptikan och testa med den ketogena metoden, men i mitt fall finns det en fysisk orsak till epilepsin och är är ytterst osäker på om det skulle fungera. Min neurolog har naturligtvis ingen aning, och det känns lite osäkert att testa. Kanske borde göra det ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Nu är ju jag ingen expert, men vad jag läser så är det tillfälligt? "Conclusions: Multiple AED exposure lowers TC, but actual TC deficiency in patients initiating the KD is not common, and TC levels do not appear to predict hypoglycemia or problems achieving ketosis. Mild carnitine depletion may occur early in KD treatment and occasionally TC decreases out of the normal range, without clinical symptoms. TC stabilizes or increases back toward baseline with long-term treatment, and most patients do not require carnitine supplementation." http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1528-1157.2001.18001.x/abstract;jsessionid=6B92E2EA71AC4975F145483B8F31E4FC.f01t04 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FridaC Posted June 8, 2015 Author Share Posted June 8, 2015 Jag har också läst just det där, så jag hoppas att det stämmer. Evidensen verkar inte helt samstämmig dock, så jag gissar tiden får utvisa, eller så får jag byta läkemedel, även om det inte lockar. Tack i alla fall för ditt engagemang! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Hoppas oxå att det stämmer för dig iallafall! Håller tummarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Som redan sagt, karnitinbrist är inte så vanligt även med medicinering. När det gäller fettsyrorna som nämnt ovan är de alla långa och kräver karnitin med undantag för MCT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts