Niclas-E Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Hur resoneras det i lchf-kretsar angående kostfiber. Enligt världen utanför verkar de vara livsnödvändiga, men hur är det här? Jag kan notera att magen funkar annorlunda nu än när jag åt en massa fullkorn, men det kanske bättrar sig med tiden. En kritik jag hört mot lchf är att den är fiberfattig, men hur ser ni som är erfarna på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 I hela mitt vuxna liv har jag haft panik om jag inta haft linfrön och kruskakli. När jag började med LCHF funkar magen som en klocka utan problem. Det var fett den behövde, inte fibrer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted June 8, 2015 Popular Post Share Posted June 8, 2015 Om man säger som så.. fibrer klumpas ihop som en enda grupp.. för att få sälja spannmålsavfall för dyra pengar till lättlurade individer! Så skilj på fibrer och fibrer så har du hamnat rätt! Nu blev det krångligt igen.. WTF, det står ju fiberberikat på paketen.. altså måste det vara nyttigt. man får väl lita på fabrikanten.. näe det skall man aspelut inte göra! Naturliga fibrer från rotfrukter, grönsaker, bär litta annat är mest lösliga fibrer, de är en naturlig del av en naturlig kost.. tröskavfall är inte en del av en naturlig kost för Homo Sapiens Sapiens! Är de essentiella.. näe, men vi har system för att hantera dem och till viss del utvinna både energi och en del näring.. som kan vara fördelaktiga, om inte annat för vår tarmflora och vårt tarmepitel! För att göra en lång förklaring kort.. undvik processade livsmedel med tillsatta fibrer, ät naturlig mat med sina naturliga oftast lösliga fibrer. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 David Perlmutter pratar ganska mycket om att bakterifloran behöver en hel del fibrer i samband med sin nya bok "Brain maker", dvs prebiotiska fibrer. Särskillt inulin nämns (jordärtsskocka, lök...) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Vi behöver fibrer för en hälsosam och artrik tarmflora. (intressant sida här: http://humanfoodproject.com/sorry-low-carbers-your-microbiome-is-just-not-that-into-you/ ) Vad vi INTE behöver är spannmålsfibrer, hårda och otäcka. De gör väl ungefär lika mycket nytta som att käka träflis eller bark. Det går så bra med fibrer från grönsaker, rotsaker och frukt. Bättre faktiskt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 har varit sugen på att testa matbanan ett tag (ska visst va rika på bra fibrer mm), sätt att de finns lite varstans. Någon som testat o har nått bra tips? (http://chriskresser.com/9-ways-to-add-plantains-to-your-diet/) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Fiber är inte klassat som livsnödvändigt men det är mat till våra bakterier i tarmen som är viktiga eller till och med livsnödvändiga. Det finns för all del kulturer som levt långa perioder utan fibrer men bakterierna kan även använda andra icke nedbrutna matrester (krävs man äter hela djuret för det). Samt att dessa folk till viss del förlagt fermentationen (processen bakterierna gör i tarmen kallas så) utanför kroppen. konditionellt livsnödvändiga är kanske det mest korrekta beskrivningen. Ganska många näringsämnen är faktiskt livsnödvändiga under vissa betingelser men inte under andra. Tex om man bara äter essentiella aminosyror blir det helt plötsligt svårt att klara sig utan kolhydrater. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts