Jump to content

Kostfiber

Niclas-E
 Share

Recommended Posts

Hur resoneras det i lchf-kretsar angående kostfiber.

Enligt världen utanför verkar de vara livsnödvändiga, men hur är det här?

Jag kan notera att magen funkar annorlunda nu än när jag åt en massa fullkorn, men det kanske bättrar sig med tiden.

En kritik jag hört mot lchf är att den är fiberfattig, men hur ser ni som är erfarna på det?

Vi behöver fibrer för en hälsosam och artrik tarmflora. (intressant sida här:  http://humanfoodproject.com/sorry-low-carbers-your-microbiome-is-just-not-that-into-you/ )

Vad vi INTE behöver är spannmålsfibrer, hårda och otäcka. De gör väl ungefär lika mycket nytta som att käka träflis eller bark. :mellow:

Det går så bra med fibrer från grönsaker, rotsaker och frukt. Bättre faktiskt.

• Like 4

Fiber är inte klassat som livsnödvändigt men det är mat till våra bakterier i tarmen som är viktiga eller till och med livsnödvändiga. Det finns för all del kulturer som levt långa perioder utan fibrer men bakterierna kan även använda andra icke nedbrutna matrester (krävs man äter hela djuret för det). Samt att dessa folk till viss del förlagt fermentationen (processen bakterierna gör i tarmen kallas så) utanför kroppen.

konditionellt livsnödvändiga är kanske det mest korrekta beskrivningen. Ganska många näringsämnen är faktiskt livsnödvändiga under vissa betingelser men inte under andra. Tex om man bara äter essentiella aminosyror blir det helt plötsligt svårt att klara sig utan kolhydrater.

• Like 2