Jump to content

Lchf blodtryck och gikt

tomha

Recommended Posts

Har nu ätit LCHF i snart 4 månader. Vikten går åt rätt håll och jag mår ofta bra även om jag har ca 40 kilo kvar till normalvikt enligt bmi.

Jag äter blodtrycksmedicin, enalapril comp ( komp står för nåt vätskedrivande). Jag är inte lägre säker på att medicinen är bra för mig, så jag tänkte nog sluta ett tag. har köpt en blodtrycksmätare via kostdoktorn så jag kan ha lite koll här hemma. hur farligt tror ni ett tryck på 90-95/125-140 är?

Ett mer tydligt problem är att sen jag började med LCHF har jag fått gikt två gånger, den senaste nu till helgen. har ni några tips vad jag ska göra för att slippa detta. Äter 150 g fett, 50-100g protein och 10-25 g kolisar per dag som främst kommer från grönsaker.

Om man säger som så.. den som löser gåtan med gikt får Nobellpris i medecin!

Och vi har medlemmar som fått gikt på LCHF oxå.. eller tack vare/trots LCHF!

Grejen som de flesta är överens om är att gikt handlar om att kristaller av urinsyra faller ut osen skaver.

Det mesta tyder på att njuren av någon anledningen inte sköljer ut dem eller att de bildas av andra skäl.

För det är lika vanligt med låg urinsyrahalt som hög vid gikt.

Mitt tips,, helt utan referens är C-vitamin och mycket vatten.

Sen det där med blodtryck.. en vanlig biverkan vid övergång till LCHF är lägre blodtyck.

• Like 2

Nedbrytning av protein ger väl urinsyra. Du äter upp mot 100g protein och jag antar att du mätt rent protein. En bit kött brukar vara 20% protein. 200 gr kött = 40gr protein. Alltså äter du uppemot 1/2 kilo kött om dagen. Jag tycker det är mycket. Tror det blir mycket syra av det. Du kunde testa att halvera köttintaget och kompensera med grönsaker, ju grönare desto bättre.

Alkohol, öl, fruktos är andra kända.

Undrar om det kan vara så att när man går ner kraftigt i vikt så frigörs mängder av syra ur fettväven och kroppen kan få svårt att hinna med och lagrar ut den.

Lite OT men i samma härad. Skulle man kunna säga rent generellt att alla, eller nästan alla, har höga/förhöjda insulinvärden innan de börjar med LCHF?

Näe det går nog inte att säga så.

Så länge insulinvärdet motsvara behovet för blodsocker och aminosyror så är det sällan någon ko på isen.

Det är när insulinvärdet övertiger dessas behov som det börjar bli problem

Detta är veckan med märkliga observationen.

1) Ajaj: gikt med massiv iprenbehandling och kortisontabletter (kan nästan gå ok nu)

2) Massiv viktnedgång. Galna 7 kilo på en vecka, Målet är 0.5 till 2 kg och det är där jag brukar ligga. (Idag har jag i alla fall gått upp 0.6 av kilona) 

3) Blodtrycket rusar inte upp av att ha slutat med tabletterna. Jag tog senaste tabletten i lördags och hade 81/125 i morse (55 i puls), och 92/130 nu (73 i puls).

• Like 2

Kombinationen dålig njurfunktion (p.g.a. kroniskt högt blodsocker till följd av högt glukos-intag) och större mängder lagrad urinsyra i bindväv (p.g.a. högt fruktos/alkohol-intag) är ingen skön kombo då man börjar köra ketogen diet. Jag skulle testat äta mer av långsamma glukos-kolisar för att undvika alltför kraftig ketos och hålla koll på mitt blodsocker en längre period, för att möjliggöra att inlagrad urinsyra hinner rensas ur kroppen via njurarna. Men givetvis undvika all fruktos och alkohol som bägge triggar bildande av urinsyra vid metabolisering i levern. 

Jag tycker personligen hela problembilden kring gikt som oftast beskrivs känns väldigt bakvänd. "1 av 20 giktpatienter riskerar att få en försämrad njurfunktion." 

Men vad som är hönan och vad som är ägget i ett sådant resonemang kan man diskutera, jämför med resonemanget "personer med fetma riskerar få diabetes typ 2."

Skulle kunna sätta pengar på att njurfunktionen är primärt endokrint styrd, och att det är receptorer i njurarna som blivit resistenta mot det hormon som skall ge order om att fälla ut urinsyran i urinen, Då denna funktion är satt ur spel efter åratal av hormonstörande kost reagerar inte längre njurarna som de ska vid höga urinsyrehalter i blodet och det tvingas därför bort från blodbanan på annat sätt (via kristallisering i hud och leder samt urinsten) för att inte fortsätta åka runt i blodomloppet och riskera kardiovaskulära problem. Lite som bukfettsinlagring blir en lösning på att hantera högt blodsocker. 

• Like 1

Det verkar inte vara hög urinsyrahalt per se som ger gikt, utan det är något som gör att kristaller fälls ut.

För det är lika vanligt med normal urinsyrahalt vid gikt.

Det man kan förväxla är råd man får vid gikt och det är att undvika livsmedel med för hög purinhalt, när man har problem med att purinerna faller ut som kristaller.

Förr hette det portvinstå.. och helt fel hade de inte!

Men det handlar inte lika mycket om njuren som hur levern fungerar.. numera räknar man även in fruktos i den kategorin iomed att levern uppför sig på liknande sätt som vid alkoholintag.

Vi kan inte och skall inte utesluta att ketos kan påverka, för de med risk för gikt.. vad nu den risken består utav?

• Like 1

Det verkar inte vara hög urinsyrahalt per se som ger gikt, utan det är något som gör att kristaller fälls ut.

För det är lika vanligt med normal urinsyrahalt vid gikt.

Det man kan förväxla är råd man får vid gikt och det är att undvika livsmedel med för hög purinhalt, när man har problem med att purinerna faller ut som kristaller.

Förr hette det portvinstå.. och helt fel hade de inte!

Men det handlar inte lika mycket om njuren som hur levern fungerar.. numera räknar man även in fruktos i den kategorin iomed att levern uppför sig på liknande sätt som vid alkoholintag.

Vi kan inte och skall inte utesluta att ketos kan påverka, för de med risk för gikt.. vad nu den risken består utav?

Det är exakt det jag menar, att det inte är halterna av urinsyra i sig som leder till gikt utan snarare att det med största sannolikhet är en endokrin sjukdom i njurarna. Njurarna ska ju som bekant rena blodet på ämnen som kan vara skadligt för övriga organ i för hög koncentration i blodomloppet. Det finns gott om sjukdomar som uppstår p.g.a. för nedsatt njurfunktion men även exempel på åkommor där njurarna är "överaktiva" och t,ex, fäller ut socker i urinen trots att det inte finns några bakomliggande skadliga nivåer av blodsocker att filtrera ut. Detta tyder på att njurarna är primärt endokrint styrda och att gikt är kroppens försvarsmekanism mot dålig njurfunktion att filtrera ut urinsyra via urinen. Det är ju för övrigt liknande teorier som läkemedelsbolagen i dag lägger enorma pengar på - genom att försöka hitta ett sätt att styra njurfunktionen så att vi pissar ut det skadliga blodsockret. "Tyvärr" tror jag de kommer gå bet eftersom det sannolikt rör sig om en resistens i njurarnas receptorer mot det hormon som styr denna funktion. På liknande sätt trodde man ju kunna bota fetma då man 1994 upptäcke hormonet leptin - tills det visade sig att det inte alls var för låga nivåer av hormonet som var felet, men däremot att receptorerna för det inte fungerade som det skulle.

EDIT: Googlade runt lite på denna nya "mirakel-medicin" som skall få västvärldens alla typ2-are att pissa ut glukosen, tydligen har man börjat testa den nu med följande resultat:

- Att den verkar fungera sämre än man hoppats och trott med att sänka blodglukosen - http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/9/2199.full

- Att den verkar kunna orsaka ketoacidos -  http://www.medscape.com/viewarticle/844754

Inget superbetyg m.a.o. för denna mirakelkur. Att människan aldrig ska lära sig av sin historia....

• Like 2

Det var därför jag bestämt mig för att sluta med medicinen ett tag. Hoppas som Zepp säger på lägre tryck när jag ätit lchf längre. Just nu undrar jag mest hur rädd jag ska vara för mitt något höga tryck.

Det är den vätskedrivande komponenten som är kontraindikerad om man har eller haft gikt. Du skulle kunna prova ren Enalapril utan comp för att få diastoliska trycket under 90. Enalapril räckte inte för mig så jag har kompletterat med Amlodipin. Jag hade gikt för 6 år sedan innan jag började med LCHF. Jag knaprar Allopurinol för det men har inte provat att sätta ut det. De två tåleder jag hade gikt i har nu efter några år inga som helst kvarvarande symptom och är fullt rörliga igen. Om detta är en kombination av LCHF och Allopurinol låter jag vara osagt.