Roosie

Trötthet?

Recommended Posts

Jag har en fråga som jag undrar över: har ätit enligt lchf i tre veckor. Jag har levt några år med svåra magproblem pga kort tarm och IBS, och haft ständiga diarreer, gaser och svullen mage. Alla dessa symtom är borta, i stort sett! Alldeles fantastiskt! Enligt min läkare så skall jag inte tåla fett, men det går alldeles utmärkt... Visst är det märkligt ?

Tyvärr har jag drabbats av en stor trötthet och matthet, som kommer flera gånger per dag, och det undrar jag över? Jag äter inte så strikt, (ingen övervikt), men mycket grönsaker och kött, fisk, fett och mycket ägg. Ibland lite lchf-bröd, och lite bär, även nötter.

Jag gillar att röra på mig och promenerar mycket, men tycker att jag orkar mindre ... Inte så kul!

Kan detta tänkas gå över? Hoppas någon har lite kloka synpunkter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen den sk Riddarrustningen?

Känns det som tyngst att gå uppför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kroppen behöver nog lite längre tid på sig att använda den nya bränslekällan optimalt. Testa om extra salt ger någon effekt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen den sk Riddarrustningen?

Känns det som tyngst att gå uppför?

Riddarrustningen?? Vad menas?

Och ja, måste ofta stanna och hämta andan i uppförsbackarna, men är det inte alltid så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riddarrustningen?? Vad menas?

Och ja, måste ofta stanna och hämta andan i uppförsbackarna, men är det inte alltid så?

Bra.. då är det antagligen bara omställningsproblem!

Dina muskler förväntar sig fortfarande glukos för anaerobt arbete.. det får de inte, utan mest fett och lite ketonkroppar!

Att du behöver hämta andan beror på att betaoxidation kan bara ske med hjälp av syre, då behöver du flåsa extra med andra ord tills din syreupptagningsförmåga ökat!

Förr kunde dina muskler använda glukos vid extra ansträngning och de kan oxideras vid syrebrist, men ger laktat som slutprodukt, dvs mjölksyra om du envisas med att anstränga dig!

Om jag säger som så.. hjärnans anpassning tar cirka 3-4 veckor.. musklerna kan ta 1-3 månader innan de kör nästan mest på fett. dvs betaoxidation!

Så jag är inte sådär jätteorolig i ditt fall, fortsätt bara och din förmåga dels till syreupptag och betaoxidation kommer att öka.

Har du väl tagit dig igenom hela omställningen vill du alldrig mer tillbaka.. rena Duracellkaninen!

Riddarustning och död råtta i munnen är klassiska omställningssymptom!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Extra salt och vatten kan hjälpa upp trötthet och dimhjärna

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för era svar! Jag är helt inställd på att fortsätta eftersom min jobbiga mage mår bra nu. Det är värt guld, det vet alla som har magproblem... Önskar så att jag vetat detta tidigare!

Skönt att höra att min trötthet och svaghetskänsla nog bara är ett omställningsproblem. Tack igen för snabba svar !

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg