Jump to content

Stannat av i viktnedgång!

keepmoving

Recommended Posts

Är lite bitter...

Vet inte om jag är bitter i onödan därför lägger jag ut en tråd här.

Har kört LCHF sen november 2013 och har gått ner ca 20 kg. Började på 152 kg, pendlar idag mellan 130-132kg och har stått still ungefär 1 år på den vikten och kan inte förstå varför.

Har sista månaden rört på mig varje dag, allt ifrån snabb promenad, löpning på 2-6km, cykling på 1-4 mil. Men ser ändå inget resultat. Tycker mig ha varit strikt.

Jag kommer aldrig att sluta med Lchf med tanke på hur bra min kropp mår av det, trivs även med att röra mig varje dag. Men tänkte att jag skulle kunna gå ner lite mer som bonus.

Nån som har några tips?

För det första är det ganska naturligt att viktnedgången går I etapper. Bl a för att fettcellerna blir mindre och till slut är de så små att kroppen behöver minska antalet fettceller. Detta går segt. När väl detta är gjort blir det enklare igen. Men finns flera fördelar med att inte gå ned allt på en gång.

Känns som det är läge för dig att gå ned igen.

Tips.

Vet inte exakt hur du äter idag men här är några saker som brukar fungera

- Striktare LCHF (dvs ketogen diet)

Om du ligger på 100g kolisar eller mer kan det vara ide att testa striktare LCHF under en period. Även proteinet får inte vara för högt (ca 1g/kg kroppsvikt för din målvikt (inte din nuvarande))

- Fasta 20h ett par gånger I veckan

Med LCHF blir kroppen bra på att bränna fett. En risk är dock att kroppen bara bränner det fett man äter och inte det egna. Fastan säkerhetsställer att det tar av kroppsfettet också. Plus att lite andra metabola förändringar sker som är till godo.

- Kör låg fett medium kolhydrater nån gång I veckan

Jo du läste rätt. Eftersom kroppen är så bra på att bränna fett kommer den fortsätta göra det även om du äter mer kolhydrater någon dag. Eftersom du inte äter fett tar den helt enkelt från dina egna fettdepåer. Typ 200g kolhydrater och inte mer än 25g fett. Du kan inte fortsätta med detta för efter några dagar staller kroppen om sig och vill ha kolhydrater och minskar fettförbränningen.

- Omega 3

Hur ser det ut med omega-3 (EPA/DHA)? Kroppen sparar på dessa I sina fettceller så den har reserver då de är livsnödvändiga. Om du lägger ner lagret där kroppen har sitt Omega 3 kan den bli rätt nervös och göra allt för att paja det hela. Eventuellt är det så att kroppen får mindre panik för om du äter extra omega-3. Det är inte helt bevisat I kliniska studier men man vet hur fettsammansättningen I fettcellen ändras vid viktnedgång och man vet att smala personer har mycket högre koncentration av omega-3 I fettcellerna än överviktiga. Förmodligen är det så att detta har ännu mer effekt på kvinnor då de behöver extra omega-3 på lagret vid händelse av graviditet. Detta sparas ofta på höftpartiet.

Som sagt omega-3 spåret är lite mer teoretiskt, även om biokemin är dokumenterad, så är det svagt på den kliniska forskningen än så länge. Men har sett fler och fler som testar det och påstår sig se effekt (för individer som tävlar på elitnivå märks några hundra gram fett hit och dit I spegeln om du undrar hur någon kan märka skillnad).

• Like 4

Det finns säkert enklare sätt. Men jag kombinerar strikt LCHF med att räkna kalorier (och 16:8, men det visste jag inte ens var en diet. Blev bara så naturligt) 

Mest för att det känns idiotsäkert. Äter man (en hel del) mindre än man gör av med så finns det som inget sätt att misslyckas. 

73-76E% fett, under 20g kolhydrater och långt under viloförbränning av kalorier har hjälpt mig tappa 40kg sedan 28e Januari.

Jag började också runt 150kg. Men förstår om man inte har tiden eller lusten till att vara fullt lika strikt som jag (äter nu under 1200kcal om dagen vid 109kg).

Menar inte att jag skulle vara starkare på någotvis. Mitt liv ser bara ut så att jag inte har mycket annat att fokusera på.

Men jag föreslår att åtminsone inte äta över mängden kalorier du förväntas bränna. Känns bara logiskt. Men jag är absolut ingen expert på LCHF.

Jag bara gillar maten och tycker det verkar hjälpa hålla mig mätt längre på mindre mängd mat.

Samt att det är lite av en utmaning att få siffrorna att stämma dag efter dag, och när man lyckas så kan man känna sig lite stolt.

Det är mitt tips. Jag har gjort det till första prioritet i mitt liv för nu medans jag fortfarande har vikt kvar att tappa.

Men som sagt. Det finns nog enklare sätt än att väga ALLT och vara noga noga noga om man vill ta det lite lugnare.

Om det låter intressant så ger jag gärna tips angående min taktik.

• Like 1

- Kör låg fett medium kolhydrater nån gång I veckan

Jo du läste rätt. Eftersom kroppen är så bra på att bränna fett kommer den fortsätta göra det även om du äter mer kolhydrater någon dag. Eftersom du inte äter fett tar den helt enkelt från dina egna fettdepåer. Typ 200g kolhydrater och inte mer än 25g fett. Du kan inte fortsätta med detta för efter några dagar staller kroppen om sig och vill ha kolhydrater och minskar fettförbränningen.

Finns det något namn för den taktiken? Skulle gärna vilja läsa på om det.

Låter som någonting jag skulle vilja testa inkorporera i mitt upplägg om det finns belägg för det.

Jag äter vegetariskt 10 av 14 måltider i veckan (Sön kväll-Fre morgon) och att göra en av de vegetarianska middagarna MCLF låter intressant om det inte skulle påverka resten av veckans viktminskning negativt.

Nja, vet inte om metoden har något namn. Det är en gammal metod som Arnold Schwarzenegger och andra body builder använde sig av på 70 talet. Low carb fanns inte som begrepp då men om du tittar på vad de åt så var det, kött, ägg, fisk, grönsaker och fett. En dag i veckan hade de en ätardag och åt då mer kolhydrater, oftast potatis eller ris. Det är därifrån den så kallade "ätardagen" kommer ifrån som en del kanske hört ibland.

Rent biokemiskt kan man se att det fungerar. Det tar ett tag för kroppen att ställa om sig så den fortsätter förbränna bra med fett en eller ett par dagar även om man ökar kolhydratintagen och minskar fettintaget. Om man är helt ny på LCHF bör man köra stritk 2-3 veckor innan man slänger in den första "ätardagen" så kroppen är anpassad för att bränna fett.