Jump to content

Äter strikt men går inte ner i vikt.

Recommended Posts

Hej,

Äter strikt LCHF och har så gjort i snart två månader. Gick ner några kilon i början men nu står det still trots att jag som sagt är strikt. Fuskar inte.

1676 kcal varav 302 kcal (74g/18%) protein, 1325 kcal (150g/79%) fett och 38 kcal (5g/1%) kolhydrater blev intaget i dag och det blir aldrig att jag avviker, äter alltid 74-76% fett, 18-22% protein och 1-2% kolhydrater och mellan 1600-1800 kcal.

Enda mejerier jag äter förutom smör är majonnäs (80% fetthalt), vispgrädde (40% fetthalt) och creme fraiche (34% fetthalt.) Vi pratar inga mängder utan endast 1 dl vispgrädde, 1 matsked creme fraiche och två matskedar majonnäs per dag. Viktminskningen fungerade i 5 veckor så att det skulle sluta helt plötsligt p.g.a. denna lila mängd mejerier verkar konstigt. Kan jag inte göra sås av smör, vispgrädde och lite creme fraiche kan jag lika väl sluta med LCHF.

Dricker inte kaffe, te eller alkohol utan endast vatten.

Jag har stor övervikt så 1600-1800 kcal borde göra att jag närmast rasar i vikt då det finns fett/energi att ta på för att täcka resterande kcal som behövs.

Skulle jag äta 1600-1800 kcal och vanlig traditionell husmanskost skulle jag går ner utan problem.

Tålamodet är snart slut.

Det kan finnas många olika anledningar till att det inte lossnar. Har du bantat tidigare? Är du kvinna i övergångsåldern? Hur stor övervikt har du? Du kan äta för litet - 1600 kcal täcker knappt det basala kaloribehovet (typ att andas). Jag är kvinna, 49 år, 165 cm lång, 61 kg - mitt basala kaloribehov är ca 1400 kcal/dag. Ligger man för lågt ställer kroppen in sig på svält och håller hårt i fettlagren! Och strikt lchf passar inte alla. 

• Like 2

Det kan finnas många olika anledningar till att det inte lossnar. Har du bantat tidigare? Är du kvinna i övergångsåldern? Hur stor övervikt har du? Du kan äta för litet - 1600 kcal täcker knappt det basala kaloribehovet (typ att andas). Jag är kvinna, 49 år, 165 cm lång, 61 kg - mitt basala kaloribehov är ca 1400 kcal/dag. Ligger man för lågt ställer kroppen in sig på svält och håller hårt i fettlagren! Och strikt lchf passar inte alla. 

Snälla, skriv inte om sådant du inte vet något om. Är trött på snacket om svält. Du vet väl att ketoner frisläpps vid svält så vi LCHF:are svälter ju allihop enligt "experterna".

Nä, får vända mig till ett annat forum där inga jönsar finns.

För att ketoner ska frisläppas måste kroppen ha gått över till fettförbränning. Vilket tydligen inte skett i ditt fall eftersom vikten inte rör på sig.

Och jag lovar att du slipper fler jönsiga (gratis)råd från denna lic kostrådgivare....  ;)

• Like 5

• 2 weeks later...