enahel Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Hej alla kunniga människor! Nu har jag lyckats övertala en vän om förträffligheten med LCHF. Hon är just nu med i en viktminskningstävling och äter typ sallad och lite pasta och liknande och fettsnålt kött och inte så mycket mer. Sen när tävlingen är slut ska hon börja med LCHF dels av uppenbara hälsoskäl, men även för att försöka bibehålla viktnedgången och försöka gå ner i vikt på ett hälsosammare vis. Nu är frågan- hur kommer hennes kropp att reagera på omställningen? Tror ni att hon kommer att få normala övergångsbesvär eller tror ni att de kommer att bli värre med tanke på den extrema kosthållningen hon hade innan? Och nu till (tyvärr) hennes största oro - tror ni att hon kommer att gå upp en del av det som hon har lyckats gå ner under tävlingen? (tror att det är ung 10-12 kilo på lite drygt en månad). Och har ni några tips på hur hon ska göra för att den eventuella viktuppgången inte ska bli så stor? Så vad säger experterna? Och alla glada amatörer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Tja, hon kommer troligen långsiktigt att bli mycket friskare på en Lchf-kost i allafall Vad som händer med vikten är svårt att förutspå speciellt om hon skiftar spår direkt efter en svältperiod Troligen har hon tappat muskler på sin nuvarande diet och med mer byggstenar kommer nog kroppen att försöka återställa musklerna med en viss viktökning som följd 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Det är alltid svårt att förutse hur någon kommer att reagera kroppsligt. Jag kan med lätthet både gå upp och ner i vikt med rätt metod, men min dotter får kämpa för att behålla sin vikt och inte gå ner i vikt. Ett vanligt misstag när man börjar med LCHF är att man inte riktigt vågar lita på att fett är bra. Det gör i sin tur att man inte äter lika mycket fett som man borde. Konsekvensen av det är att man fortsätter svältkosten. Så var det för mig i början av mitt LCHF-liv. Mitt enkla tips är därför att hon verkligen ser till att gå "all-in" LCHF och vara noga med att tillföra salt om hon känner av övergångsbesvär. Försök få henne att inse att kombon fett och kolhydrater är illa men att det faktiskt inte är fettet som är fel utan kolhydraterna. Vill man äta kolhydrater så ska man inte äta fett i mängd. Man måste välja den ena eller det andra om man inte vill gå upp i vikt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Värsta omställningsbesvären och viktuppgång! Och du kommer att få skulden för allt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Ja, jag tror hennes kropp kommer reagera på omställningen. Bäst är nog att gå low-carb och sen fasa in fettet (borde jag också ha gjort men gjorde inte det). Jag tror inte hon kommer att gå upp om hon äter rätt, alltså måttligt med proteiner och mycket ovanjordsgrönsaker (tycker inte man ska snåla med det). Du kan ju be henne se upp med mejerierna också men det är ju individuellt. Sen hur svårt vi har att äta fett är ju också individuellt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted June 23, 2015 Author Share Posted June 23, 2015 Jag tror på att smyga in fettet jag med, men vi får se hur det går, hon började för någon dag sen. Än har jag inte fått skäll Zepp, men jag väntar med spänning. Aldrig fel med lite vardagsdramatik. Nu har jag lyckats lura in flera på den onda LCHF banan och har inte fått skäll än, men däremot blivit mångas dåliga samvete. Alltid kul att gå omkring och få andra att må dåligt (men sjukt bra i längden). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts