Niclas-E Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Sen jag började med lchf har min hunger ändrats betydligt. Det tog inte så lång tid innan det blev kämpigt att äta frukost, så senaste månaden har jag skippat den och druckit fettkaffe istället. Jag blir sällan hungrig till lunch, så tanken på att stå över den också har börjat låta riktigt tilltalande. Det skulle innebära att jag i princip bara skulle äta middag, men går det att göra så? Det känns som att det blir en enorm måltid om jag ska få i mig tillräckligt med näring och energi för hela dygnet på en gång, eller tänker jag galet? Jag har sett att Tommy Runesson bara käkar middag. Synpunkter, erfarenheter och kommentarer mottages tacksamt [emoji6] 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Skippa fettkaffet och ät lunch i stället! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Vad skulle det vara för fördel att äta lunch - det är svårt att skippa fettkaffet och sen räcker det bra med ett mål på eftermiddagen eller om man så vill vid traditionell middagstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Det är mycket lättare att få i sig alla vitaminer, mineraler och spårämnen man behöver med två måltider istället för en. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Jag äter normalt bara en gång om dagen. Tidigare så åt jag lunch också trots att jag inte var hungrig, men jag hoppar över det numera och antingen arbetar jag eller går en promenad på lunchen. Det är inga problem att få i sig allt man behöver genom bara en måltid per dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Man kan väl inte säga så kategoriskt att det inte är några problem med att äta bara en måltid per dag. Det finns förstås nackdelar, och kanske också fördelar, med att äta så. Kroppen har begränsad kapacitet för att absorbera näring. Jag ska ge ett exempel på detta, i det här fallet gällande protein:"This study demonstrates that consuming a moderate amount of high-quality protein 3 times a day stimulates muscle protein synthesis to a greater extent than the common practice of skewing protein consumption toward the evening meal. [...] Unlike fat or carbohydrate, the human body has limited capacity to transiently store “excess” dietary protein from a single meal "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4018950/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Allt beror på vad du har för syfte och hur länge du tänker dig. Fett påverkar receptorer att skicka ut mättnadssignaler som håller mättnaden länge. I begynnelsen kom fettet i vår föda i kombination med protein och så är det i naturen. Fettet ensamt ger energi och byggstenar för våra celler och signalsubstanser men innehåller inga vitaminer eller mineraler. För att viktminska och lyckas hålla sig mätt under den perioden kan man mycket väl köra ett upplägg på 22:2 typ men jag skulle nog inte rekommendera detta för veckans alla dagar men kanske 3-4 dagar i veckan för att sedan köra vanligt eller 16:8 övriga dagar. Upptaget av näringen blir bättre om det fördelas ut på 2-3 mål om dagen precis som Johan Wallström skriver i inlägget. Det protein som musklerna inte kan absorberas vid en måltid kommer att förbrännas. Att man kan, innebär inte att det är optimalt. Det du måste hitta är det som just du blir ditt bästa av. Det är i alla fall ingen fara att testa om du inte har varit drabbad av ätstörningar tidigare och känner att du får tankar åt det hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Vem är kategorisk och säger att det inte är några problem. Om man mår bra och trivs med ett visst sätt att äta, kan man göra det. Finessen med lågkolhydratkost är som de flesta efter hand märker, man behöver inte fylla på med energi hela tiden. Maten är dessutom, om man äter riktig mat dvs inte industrins produkter, fylld även med vitaminer och mineraler så det räcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Om man säger som så.. jag testade oxå fettkaffe, det ledde till att jag fick tvinga i mig lunchen som serveras på fasta tider på jobbet! Dvs jag petade mest i lunchen åt sovlet, grönisarna och fett.. så gott det gick! Lunchen var altså inte gratis, så jag kom till ett vägval.. dricka fettkaffe och skippa lunchen.. för att sen äta all annan näring som jag behöver på kvällen.. inte omöjligt men ger ett rätt stort ätfönster, på några timmar rätt sent på kvällen. Så jag skippade fettkaffet till förmån för lunchen.. främst för att resturanten som lagar maten varierar rätterna rätt bra.. odå kan jag äta lite enklare hemma, och ätfönstret på kvällen blir mindre. Nu är jag inte aspelut motståndare till fettkaffe, fasten jag inte dricker det själv, det kan vara ett alldeles utmärkt trick, främst i början för få till omställning, ökad betaoxidation, ökad lipolys. Men, det tillför inga andra näringsämnen förutom fett.. och ett stort problem i dag är att folk redan äter för mycket kalorier och för lite näring i övrigt. Såå det är ett tvåeggat svärd! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Testa dig fram till nåt som passar dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted June 11, 2015 Author Share Posted June 11, 2015 Tack för era tankar. Jag får väl prova mig fram lite, det verkar ju inte vara någon större fara att testa ett tag även om det kanske inte är optimalt ur näringssynpunkt. Jag har inga djupare tankar med det, än att hitta ett sätt att äta som funkar och som jag trivs med. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Nilsson Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Jag har de senaste veckorna testat att äta et gång per dag. Dessutom har jag tränat betydligt mer. Dock har jag innan träningen tagit lite vitaminer och mineraler och efter träningen har jag tagit en proteinshake baserad på kokosmjölk och lite mandlar. Det räcker gott till middagen. Så här har det sett ut: Ett glas vatten med 1 tsk nässelpulver. En kopp kaffe med 1 tsk kokosfett. Ett glas vatten med 1 tsk chiafrön, 1 tsk potatismjöl och 2 tsk blåbärspulver. Ett glas vatten med juice från 1 citron samt 1/2 tsk salt. CrossFit / löpning. 4 dl kokosmjölk + proteinpulver + 2 tsk nyponpulver. Ca 1 dl rostade mandlar. Ca 20 st gojibär. En kopp kaffe. Middag Jag känner ingen direkt hunger men lite småsugen är man väl mellan varven. Fast det är ju inte så konstigt när man är en gammal mat- och godispundare. PS. Glömde säga att jag även äter tabletter med vitaminer och mineraler under dagen. D-vitamin, Omega3, Multivitamin, Magnesium och Multimineraler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linolenic Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Sen jag började med lchf har min hunger ändrats betydligt. Det tog inte så lång tid innan det blev kämpigt att äta frukost, så senaste månaden har jag skippat den och druckit fettkaffe istället. Jag blir sällan hungrig till lunch, så tanken på att stå över den också har börjat låta riktigt tilltalande. Det skulle innebära att jag i princip bara skulle äta middag, men går det att göra så? Det känns som att det blir en enorm måltid om jag ska få i mig tillräckligt med näring och energi för hela dygnet på en gång, eller tänker jag galet? Jag har sett att Tommy Runesson bara käkar middag. Synpunkter, erfarenheter och kommentarer mottages tacksamt [emoji6] Här beskrivs fasta som den mest effektiva metoden för att öka insulinkänsligheten. Andreas Eenfeldt intervjuar Jason Fung. Jag tycker det är relevant även om man inte har diabetes typ 2. Ori Hofmekler förespråkar "intermittent fasting", bestående av ett stort kvällsmål och mindre mellanmål av bär och protein i samband med (intensiv) träning. Så kan man tydligen undkomma "dilemmat" --> http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2012/09/14/intermittent-fasting-benefits.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts