Petra183 Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Jag har bestämt mig för att testa en mejerifri månad. Tanken bakom beslutet är att kasein sägs kunna ge upphov till läckande tarm, som i sin tur kan ge upphov till låggradiga inflammationer och en rad ohälsotillstånd. Laktos tål jag eftersom jag inte får några direkta reaktioner när jag äter mejeriprodukter. En månad känns som en rimlig tid att börja med. Smöret är omsmält till ghee, kokosfett finns i skåpet och jag har plockat fram ett antal recept på mejerifri LCHF. Så långt, allt väl. Men jag mår inte bra. Mitt mejerifria liv gör mig låg och nedstämd. Jag drömmer om kor på nätterna. Är det en fråga om omställningsbesvär, som försvinner med tiden? Hur länge ska jag vänta på att de ska försvinna? Är min hjärnas belöningssystem så beroende av mejeriprodukter är det är omöjligt att sluta? Ska jag avsluta experimentet och börja med mejeriprodukter igen? I bästa fall kan jag få långsiktiga hälsovinster genom att avstå från mejeriprodukter, men är det värt det? De mejeriprodukter jag kan tänka mig att äta, i små mängder, är:Hårdost, typ greveFetaost och andra ostar från medelhavsområdet, ev grönmögelostCreme fraiche i såsGrädde i sås10 % yoghurt till tzatzikiSmör Med undantag för smör som äts dagligen, så handlar det om enstaka tillfällen eller 2-4 gånger per vecka jag kommer att äta mejeriprodukter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Jag har i en tidigare tråd berättat om dottern som fick sådan klåda nu i vår. Ingenting hjälpte, knappt en kortisonkur på tre dagar. Så kom jag ihåg att hon faktiskt som liten hade antikroppar mot mjölkprotein, vilket "växte bort". Nu har vi kört mejerifritt i kanske fem veckor, och hon mår mycket bättre Klådan är väck, hon har mer energi och ett jämnare humör. Även jag själv tycker att jag mår bättre utan mejerier. Du får nog väga för och nackdelar mot varandra, det kanske inte är värt att vara mejerifri om du rakt mår dåligt av det, att vara låg och nedstämd är ju ingen hit 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Jag har funderat på samma sak, inte riktigt vågat eller rättare sagt velat ta steget. Det känns lite som om livet inte kommer vara värt att leva uan grädde.. Jag har 10 kilo för mycket att kånka runt på. Jag tränar regelbundet; crossfitar 2 ggr i veckan kör yoga och simmar. Inte ett gram har jag gått ner på 5 månader. Gick ner 2,5 kilo med fasta men de gick jag upp första vckan i crossfit för 3 månader sen och där har jag stått still som ett SJ-tåg. Så det ser ut som om jag behöver fasta - vilke jag tycker är tråkigt mer än något annat - eller prova mejerifritt - vilket känns som att ta den sista guldkanten av tillvarion. Inget bröd, inget socker och nu kanske inte ens grädde? Jag funderar allvarligt på att resignera och vara småfet, stark och glad tills vidare.. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Prova typ oatly's grädde? http://www.oatly.com/products/sweden/oatly-imat-13/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted June 10, 2015 Popular Post Share Posted June 10, 2015 Prova typ oatly's grädde? http://www.oatly.com/products/sweden/oatly-imat-13/ Jag vill ha mättat fett, inga omättade inflammationsdrivande fetter 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Jag har trappat ner på mejerierna och trappat upp på kokosen. Grädde och ost ger lite guldkant på tillvaron. Eventuellt mår magen redan lite bättre - eller är det placebo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Hej Johan Wallström, varför skriver du egentligen på detta forum, som har LCHF-kost som huvudsyfte? Du tycks inte ha nödvändiga baskunskaper i ämnet, men kommer likafullt med tips och råd som faller helt utanför ramen. Och bombarderar oss med länkar som är avsedda att visa att LCHF är fel. Vad är ditt mål med inläggen? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Jag provade en månad mejerifritt bara för att testa. Birgittad paleoblogg har massa bra recept. Men jag lyckades inte riktigt ersätta osten i matlagning. Däremot använder jag mindre mejerier nu än förut och ost är mera godis än basföda. Håll ut. Du kanske lär dej nåt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted June 10, 2015 Popular Post Share Posted June 10, 2015 Både Kasein och gluten binder till opioid receptorer. Därför blir man beroende av dem och får abstinens när man slutar (de ger samma effekt som låga doser av opium). 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Aha! Då förstår jag varför ostmacka kan vara så förföriskt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Både Kasein och gluten binder till opioid receptorer. Därför blir man beroende av dem och får abstinens när man slutar (de ger samma effekt som låga doser av opium). Jag har slutat dricka mjölk för jag får tydliga problem med humöret... Ost, smör, yoghurt, cf funkar dock bra. Grädde måste jag koka hårt för att inte bli gasballong laktos antagligen, men jag är ändå försiktig med grädde. Jag tror mejeri är ett stort problem för många vad gäller viktnedgång. Många börjar med LCHF och ökar mejeriintaget flera 100% jämfört tidigare. Mejeri har stor effekt på insulinet hos många. Mycket insulin stoppar effektivt viktnedgång. Bland annat svenska forskare skrev den här om detta: http://ajcn.nutrition.org/content/82/1/69.full Det går att läsa en hel del om opioideffekt av gliadin i spannmål och kasein i mjölk. Den här från 1979 av bla Zioudrou är väl bland de första forskningsartiklarna i ämnet. http://www.jbc.org/content/254/7/2446.long Denna mer nylig från i höstas om effekten på barn, jämförelse mellan bröstmjölk och komjölk. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25018147 Restricted antioxidant capacity, caused by wheat- and milk-derived opioid peptides, may predispose susceptible individuals to inflammation and systemic oxidation, partly explaining the benefits of gluten-free or casein-free diets. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Och sedan har jag då frågan: är det bättre med getmjölk? Get- och fårost? (och ja, jag skulle gärna äta killing, apropå den diskussionen I media) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Ett annat sätt man kan använda för att komma från många av problemen med flytande mejerier är att omvandla dom till probiotika Att jäsa om dom till fil youghurt eller kanske helst kefir omvandlar mjölksockret till glukos eller galaktos och längre jäsperioder bryter även ner det mesta av kaseinet 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Jag tror det är som Erik är inne på, många ökar mejerier, när de påbörjar en HF-diet. Iomed att det nästan var förbjudet förut. Säger som Skaldeman.. många överviktiga har ett problem för de är vana att leva av mat som kommer direkt ur paket, flaskor och andra förpackningar.. de är inte vana att laga mat! Däremot ställer jag mig tvivlande till att det skulle vara något problem att använda normala mängder mejerier i matlagningen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Prova typ oatly's grädde? http://www.oatly.com/products/sweden/oatly-imat-13 Fettet i den "grädden" är rapsolja så då kan man riskera överintag av omega-6-fetter. Känns inte så kul. Dock naturligtvis föredömligt kaseinfritt... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pois Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Hos mig triggar mjölkprotein sötsuget. En del saker blir bättre, andra sämre när jag har uppehåll. Jag tror inte det är meningen att vi ska vara supersociala och orka hålla på att högprestera hela tiden. Kanske är det dags att sätta ner foten mot vårt destruktiva samhälle ist. En annan tanke jag har är att du även kanske dövar hur du eg mår? Tystar signalerna så att säga. Meditation och yoga ger insikt och höjer samtidigt serotoninnivåerna. Men var försiktig, även det kan bli en trigger. Lagom är bäst. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pois Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Ska bara tillägga att vissa mejeriprodukter påverkar inte mitt sug nämnvärt, te x parmesan. Precis som dufva skriver så är det mesta av caseinet i vällagrad ost nedbrytet till mindre beståndsdelar. Det märker man på de kristaller av tyrosin som "fälls ut". Andra ostar som t ex grevé, herrgårdsost är ofta inte tillräckligt vällagrade och har en enorm triggereffekt på mig. Parmesan innehåller även l. helveticus som sägs ha en läkande effekt på tarmen. Pröva med att äta små bitar och i samband med måltid. Jag brukar ta några småbitar som dessert. Bitten Jonsson skriver i sin bok att en del sockerberoende t ex måste vänta tre månader innan de introducerar mejeriprodukter i kosten. Väljer man mejeriprodukter med omsorg kan det nog gå bra i de flesta fall och t om ha en hälsofrämjande effekt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Och sedan har jag då frågan: är det bättre med getmjölk? Get- och fårost? (och ja, jag skulle gärna äta killing, apropå den diskussionen I media) Jag har googlat på det och fått fram att komjölk innehåller 20 ggr så mycket kasein som get- och fårmjölk,och dessutom är getmjölken selenrik och ö h t mer lik bröstmjölk. Här är en ganska bra länk, även om innehållet gör reklam för en getmjölksprodukt: http://www.gustatus.se/Amalattea.htm. (Man får bortse från ett par huvudlösheter i texten, som t ex "Getterna växer på ön Sardinien i Italien och mjölken tillverkas i Rom", och "Getmjölk är naturligt glutenfri" ). Nyligen har jag uteslutit alla mejeriprodukter utom smör och getost. Får se vart det leder. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 En liten uppdatering. Jag åt mejerifritt i juni som planerat. Juli kommer inte vara mejerifri, pga att vi äter en del ute i samband med resor, umgänge och några fantastiska ostar, som jag inte kunde låta bli att köpa. Vad som händer i augusti, vet jag inte. Målsättningen är att vara i stort sett mejerifri, även om den mentala biten är jobbig. Smör kommer jag förmodligen att äta, eftersom jag tycker smör är lättare att ha att göra med än ghee. Jag har tappat ett par centimeter i midjan (svårt att säga exakt hur mycket, eftersom midjemåttet kan variera beroende på dag i månaden, om man säger så), men inget i vikt. Det är möjligt att midjemåttet skulle minskat ändå, även om jag ätit mejeri. Läste en intervju med Mikaela Alenäs i nummer 3/2015 av tidningen Matkärlek. Hon hävdar att "det är vanligt att man också reagerar på kasein, proteinet i mjölk, om man har glutenkänslighet utan celiaki, eftersom kasein är rätt likt gluten." I artikeln säger hon också att "brist på välbefinnande, trötthet, huvudvärk, ångest, hjärndimma, domningar, led- och muskelvärk, utslag, viktnedgång, anemi, depression, hudproblem och astma" kan vara tecken på glutenkänslighet utan celiaki. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 10, 2015 Share Posted August 10, 2015 De nya blodtesterna för gluten från Cyrex Labs https://www.cyrexlabs.com/Array10Video1/tabid/238/Default.aspx anger (bla) ko-mjölk som något de testar i sitt blodtest för ämnen som korsreagerar med gluten. https://www.cyrexlabs.com/CyrexTestsArrays/tabid/136/Default.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janice Nord Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Hej. Jag änvänder bara laktosfri mjölk o inget socker tex i kaffet o jag har slutat känna hunger efter ett par timmar igen. Väldigt lite sötsug som innan. Jag mjukstartar att ta bort socker mer o mer. Har gett mig mycket mer energi som är ihållande och mycket mindre "ballongmage"". Lycka till. // janice nord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Och sedan har jag då frågan: är det bättre med getmjölk? Get- och fårost? (och ja, jag skulle gärna äta killing, apropå den diskussionen I media) Ja, jag upplever inga problem med get- och fårmjölksprodukter. Med komjöllksprodukter; utom creme fraiche och grädde/mjölk nån gång i månaden, känner jag mig svullen och illa till mods. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts