tomha Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Jag passade idag på att räkna lite på mikro-nutrienter, med data från livsmedelsverket. En ganska typisk dag idag. Började dagen med lite kokosfett och ca 20 gram pekan och pistachnötter. Lunchen blev en omelett på 4 äggulor + 2 vitor, broccoli och västerbottenost (med ordentligt med smör och lite mtcolja) Kvällsmat blev 100g fryst vildfångad lax, 150 g fryst broccoli, 1 avokado och vaniljsmör. Totala intaget är : 22 g kolisar, 55 g protein, 140 g fett. Dessutom blev är jag mätt och jag fick i mig ordentligt med vitaminer. Men: mineralerna är svåra: knappa 300 mg kalcium, 1700 mg kalium och 200g magnesium. Det som oroar mest är kalciumet, då jag faktiskt idag åt mer än vanligt. Är jag orolig i onödan, eller har ni några tips vad som kan vara bra att komplettera med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Om du har som riktmärke att försöka äta minst 500 gr grönsaker per dag, och variera vilka du äter, så brukar mineralintaget ligga bra. Trots det kan det vara svårt att komma upp i kalcium, magnesium och kalium. Andra trick är att äta alger, nötter, benbuljong, eller knapra ben. Just mineraler finns ofta i grönsaker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts