Jump to content

Viktnedgång har avstannat trots stor övervikt.

Zena
 Share

Recommended Posts

Hejsan,

Skriver till er angående min bror som har en stor övervikt. Han har äntligen bestämt sig för att något måste göras åt vikten så han har provat LCHF eftersom jag själv äter enligt LCHF och gick ner 10 kg som var min övervikt. Hade också en riktig problemmage men den är numera i perfekt form.

Ca 12 veckor har han gått på LCHF och mellan vecka 1 och 8 gick han ner, om än väldigt långsamt, knappt 7.5 kg. Varför det blivit så lite med tanke på hans stora övervikt förstår vi inte.

Senaste månaden har viktnedgången avstannat helt och han börjar tvivla på dieten och sig själv. Han har ju läst om folk som gått ner 60-100 kg på 12 mån, genom att bara äta LCHF.

Jag äter som sagt själv LCHF, inte för min vikt då jag gått ner min övervikt på 10 kg, utan för att min mage mår så bra. Har hjälpt honom så gott jag kan men det finns inget mer jag kan göra då jag tror mig ha lärt honom allt jag vet. Han har fått äta fler/färre kolhydrater, mer/mindre fett, fler/färre kalorier, större/mindre portioner, skippa grädden i såser etc men inget hjälper.

Han måter allt han äter och gör inga avstamp. Han har inget sug efter sötsaker eller skräpmat som han hade tidigare. Då kunde han äta 3 Big Mac & Co med plusmeny på både pommes och dricka utan att blinka. Han tog också 4 st cheeseburgare till. En glass eller två som efterrätt blev det också.

Jag vill verkligen hjälpa min bror för jag vill att han ska bli normalviktig och hälsosam, så han kan leva ett långt liv.

/Zena

Mest troligt är han insulinresistent?

Då har han högre insulinnivåer trots LCHF.

Blir att testa lite drakoniska åtgärder, fasta och minimum av protein för att återställa insulinkänsligheten.

• Like 2

Mest troligt är han insulinresistent?

Då har han högre insulinnivåer trots LCHF.

Blir att testa lite drakoniska åtgärder, fasta och minimum av protein för att återställa insulinkänsligheten.

Trodde det var kolhydrater som han kan vara känslig emot men det är protein, säger du? Vad är minimum av protein? Han äter i dag protein för den vikt han vill nå, d.v.s. 90-95 kg. Ska han äta mindre menar du?

När du skriver fasta, hur menar du då? 5:2 med 600 kcal på fastedagarna eller 0 kcal?

Nämen altså.. klart det är kolisarna han är känslig mot om han är IR!

Kruxet är att bli kvitt resistensen som kan orsaka högre än normala insulinnivåer trots LCHF!

Protein ger alltid insulinutsöndring och skall så göra iomed att aminosyrorna behöver detta för att hjälpas in dit där de skall vara.

Annars så är 1 kilo i veckan rätt snabbt till att börja med!

Egentligen handlar det om vanlig fasta för att bli kvitt IR.. vilken form som helst egentligen.

Dvs ju längre man går utan att tillföra någon form av kalorier så fortsätter kroppen i ett tillstånd med uttag ur depåer, för det krävs lägre nivåer av insulin.

Tanken med det är att det är just insulin som ger insulinresistensen.. dvs cellerna skyddar sig mot allt för höga nivåer genom att bli okänsligare.

Men som sagt, tre månader är fortfarande inte så lång tid för att dra allt för långtgående slutsatser ännu.

• Like 2

"Ca 12 veckor har han gått på LCHF och mellan vecka 1 och 8 gick han ner, om än väldigt långsamt, knappt 7.5 kg"

Inte kallar jag det långsamt i alla fall. Maken har gått UPP 1 kg på ungefär samma tid. För mej tog det att halvår att gå ner så mycket. Det när ingen fördel att gå ner mycket på kort tid. Varken kroppen eller knoppen hinner med. Uppenbarligen gör han rätt med maten.

• Like 2

Som sagt.

Fasta typ 2 dagar i veckan eller bara en dag. Behövs inte så många fastedagar för att tömma glykogendepåerna som innehåller ca 3000 kalorier. När de är tomma och ingen glukos (kolhydrater) kommer in i systemet måste kroppen ändra sig och knapra på fettreserven för sin energi.  

Glukos i blodet får vi av kolhydrater och av protein (kroppen bygger glukos av protein till viss del). Kolhydrater finns i sånt som växer. Leta upp en kolhydrattabell och ät växter som innehåller mindre än 10% kolhydrater, men ät mycket av dessa växter, de mättar, tillsammans med mycket fett. Ta det lugnt med kött och fisk LCHF är inte en proteindiet. Ta det också lugnt med mejeri, man kan in början helt utesluta alla mejeriprodukter utom smör tycker jag. Mejeri innehåller vassle som gör att vi producerar mycket insulin. Din bror behöver inte mer insulin. Ät mellanmål för att hålla hungern stången. Dock inget mellan middagen och frukost. Om man kan skjuta på frukosten några timmar in på förmiddagen eller vänta med att äta till lunch får man en lång fasta varje dag. Fettkaffe och ett kokt ägg innan jobbet och tidig lunch kan vara bra.

för mej tog de nästan 2 månader innan jag började tappa vikt. Fråga din bror hur lång tid det tog att "dra på sig" övervikten! Skulle också rekommendera någon form av fasta, särskilt "hoppa-över-frukost-fasta" har varit effektivt för mig.

• Like 6

Lyssna gärna på någon av Jason Fungs videor på youtube och läs om fasta på hans blogg

Han använder Lchf och fasta för att återställa människors normala insulinkänslighet

Här står det tex en del  om fasta och dess betydelse

https://intensivedietarymanagement.com/fasting-regimens-part-6/

https://intensivedietarymanagement.com/longer-fasting-regimens-part-7/

• Like 1

Tack för alla svar.

7.5 kg kanske låter mycket men är det inte då han i dag väger 162 kg och har alltså närmare 80 kgs övervikt. Av dessa 7.5 kg så är säker 4 kg bara vatten.

Ska delge honom informationen jag fått i denna tråd. 

Tack återigen.

Jag vet inte om jag tänker fel, men med en så stor övervikt måste det vara en stor påfrestning på hela kroppen och då bland annat hjärtat. Är det inte så att en snabb viktnedgång också är en påfrestning på kroppen? Eller har jag fel? Kan det inte finnas fördelar att inte gå ner för snabbt? Nån annan som vet hur det ligger till?

Jag gick inte ner ett gram på 3 år med LCHF men minskade 2 storlekar. Ju mer man misshandlat kroppen tidigare desto längre tid tar det att få en trygg kropp. En kropp som inte litar på dej släpper inte nånting. När jag började med 5:2 tappade jag 1 kg per månad i ett halvår

Hm... man måste ju äta ett visst antal gram protein per dag för att inte tappa muskelmassa. Detta ska enligt vad jag lästa vara 1 g/kg kroppsvikt. När det gäller LCHF har jag läst att man istället för nuvarande kroppsvikt ska äta efter hur mycket man vill väga.

Han vill väga 90-95 kg och bör därför äta 90-95 g protein men det är tydligen för mycket då "minimalt" intag av protein rekommenderas men vad är "ett minimum" i gram?

Ska han mer eller mindre bara äta grönsaker och fett? Grönsaker innehåller ju en hel del kolhydrater.

Det där med att äta 1 gr protein per kg man vill väga verkar vara nåt som kommit på senare år. Jag kan inte säja att det var nåt jag läste om för 3-4 år sen.  Med så stor övervikt kan det kanske vara lättare att minska proteinet gradvis och sätta upp delmål. T ex 20 kg i taget. Det är ju inte bra om han tappar muskelmassa. En tanke bara.

Det där med att äta 1 gr protein per kg man vill väga verkar vara nåt som kommit på senare år. Jag kan inte säja att det var nåt jag läste om för 3-4 år sen.  Med så stor övervikt kan det kanske vara lättare att minska proteinet gradvis och sätta upp delmål. T ex 20 kg i taget. Det är ju inte bra om han tappar muskelmassa. En tanke bara.

Som jag förstått det är muskelmassa inget man ska fundera på vi kraftig övervikt. Det är nog med allt annat. Muskelmassa kommer att försvinna oavsett vad man gör.

Jag åt tokkost med 20 g protein per dag i 5 månader och tappade >50 kg i vikt. Efter nedgången var jag starkare och galet mer rörlig ändå, trots minskad muskelmassa.

OBS! Att äta tokkost är inget jag rekommenderar. Snabb viktnedgång är förföriskt lockande men hittar man inte en kosthållning som fungerar och håller en mätt och nöjd är det bortkastad tid och energi.

Jag känner mig lite dumm som går omkring och lämnar ungefär samma kommentar i flera olika trådar. MEN, jag vill ju försöka hjälpa och kan endast göra det genom att berätta hur jag gör.

Om han har bestämt sig ordentligt så föreslår jag att han även börjar räkna kalorier. Man behöver inte vara översträng (man kan om man vill vara hård med sig själv)

Att ta kontroll över ätandet och hur mycket man är van att äta är enligt mig VÄLDIGT viktigt när man misshandlat sin kropp så mycket under så lång tid.

Man måste vänja magen/kroppen/hjärnan vid vad som är normalt och vad man faktiskt behöver i form av mängt mat/kalorier.

När jag började på 150kg i Januari satte jag gränsen på 2000kcal per dag, 73-76E% fett och under 20g kolhydrater.

Det har nu förvandlats till 1200kcal, 73-76E% fett och under 20g kolhydrater.

Nu väger jag 109kg och det är nästan bara dieten som gjort jobbet. Jag promenerar med hunden innan varje måltid också.

Jag äter 2 gånger om dagen, frunch och middag. Detta resulterar i vad som kallas 16:8 metoden. Vilket innebär att allt jag äter, äter jag under en 8 timmars period varje dag. 

Jag tror inte man måste vara så sträng som jag är med kalorierna för att gå ner i vikt, men jag ville göra det snabbt och effektivt så jag kan motivera mig genom att känna att varje dag jag lyckas är en seger över vikten. Men som sagt, man måste inte vara lika sträng. Men jag förespråkar strängt att man måste ha koll på hur mycket man äter för att vänja hela kroppen vid vad det är tänkt man ska äta igen efter att förstört de sensorerna efter flera år av slarv och/eller överätning.

Så räkna ut hur många kalorier han bränner under en dag och se till att ni/han lägger gränsen en bit under det. Hur långt under kan man bara testa fram och fortsätta försöka pressa när man är bekväm med det under resans gång. Väg ALLT som ska ätas och skriv in det i en viktapp likt myfitnesspal eller på kostbevakningen.se eller liknande för att ha koll på vad det är. Åtminstone till en början för att lära sig vad man kan äta 2 av utan att riskera viktökning.

Men jag är inte expert på viktminskning eller LCHF (skriver även detta i varje inlägg känns det som) 

Så det är möjligt att sättet jag gör det på är helt fel och alla här som kan LCHF mycket bättre än mig har svaren för hur man gör det på ett enklare sätt.

Men jag är glad över att jag gör det på mitt sätt. Jag gillar att känna att jag har kotroll över vikten genom att väga och föra dagbok över allt jag äter.

Jag vinner över vikten och det känns bra och jag tror att om man tar sig igenom de första jobbigaste veckorna så kommer andra som testar samma sak också kommer känna likadant.

Kortfattat (TL;DR)

1. Strikt LCHF

2. Stort underskott av kalorier

3. 16:8

4. Promenader för att få igång förbränningen innan måltider

5. Väg och bokför allt du äter

6. Aldrig fuska. Du lurar ingen. Du tappar vikten för dig själv så du förstör bara för dig själv genom att fuska

Så gör iaf jag. Tror inte det är smartaste eller enklaste sättet, men tror inte det finns många mer effektiva sätt.

Om det låter intressant så svarar jag gärna på frågor och du/din bror kan läsa resan so far i min tråd här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6248-nyb%C3%B6rjartjockis-k%C3%B6r-lchf-v%C3%A4lkomnar-%C3%A5sikter-och-tillr%C3%A4ttningar/page-1

Lycka till.

• Like 3

Proteinmängden beror på vilken sorts low carb man kör. För en ketogen diet (strikt LCHF), brukar 1g/kg för protein vara ett bra riktmärke för att kroppen skall bilda ketoner. Det varierar dock med träning. Individer som styrketränar brukar kunna gå upp till 2g/kg och fortfarande vara I ketos.

• Like 1

Som sagt skilj lite på minimum protein och optimalt intag, det är lixom inte alltid det samma.. gäller för det mesta vi äter för övrigt.

Oså kommer man till det där med Insulinresistens och proteiners höga insulinutsöndringsförmåga!

Har man redan reducerat carbsens insulinutsöndring så kan man fortfarande ha insulinresistens.. iallafall ha kvar en stor del av den.

Och om man fortsätter i många år att hålla ner carbsen lär den antagligen minska, men det kan ta år.. vilket de flesta inte har lust att vänta på.

Det är många diabetiker som får skitbra blodsockervärden men minskar inte ett gram i vikt.. då kan det vara insulinresistensen som ställer till det.

Anledningen till att de får bra blodsocker och HBA1c är att de tillför väldigt lite carbs.. så långt är allt väl.. förmodligen gör detta att de förlänger sina liv åtskilliga år.

Men om cellerna fortfarande svarar dåligt på insulinets signaler så lär det fortfarande krävas för mycket för att göra samma arbete.

Ett sätt är då låta cellerna vila från insulinets signalering så långt och ofta man tycker verkar vettigt.. typ fasta timmar eller dagar!

Ett annat sätt eller en kombination av bägge är att försöka röra lite mer på sig för att tömma cellerna glykogendepåer, det leder oxå till att de blir mer mottagliga för insulinets signalering.. resultatet blir då om allt annat stämmer att deras resistens minskar.

Men är man kraftigt överviktig så är det som regel en plåga att röra på sig mer.

Oså som lök på laxen.. de som motionerar rör som regel mindre på sig däremellan.. TEE är väldigt svårt att förändra.

Jag känner mig lite dumm som går omkring och lämnar ungefär samma kommentar i flera olika trådar. MEN, jag vill ju försöka hjälpa och kan endast göra det genom att berätta hur jag gör.

Om han har bestämt sig ordentligt så föreslår jag att han även börjar räkna kalorier. Man behöver inte vara översträng (man kan om man vill vara hård med sig själv)

Att ta kontroll över ätandet och hur mycket man är van att äta är enligt mig VÄLDIGT viktigt när man misshandlat sin kropp så mycket under så lång tid.

Man måste vänja magen/kroppen/hjärnan vid vad som är normalt och vad man faktiskt behöver i form av mängt mat/kalorier.

När jag började på 150kg i Januari satte jag gränsen på 2000kcal per dag, 73-76E% fett och under 20g kolhydrater.

Det har nu förvandlats till 1200kcal, 73-76E% fett och under 20g kolhydrater.

Nu väger jag 109kg och det är nästan bara dieten som gjort jobbet. Jag promenerar med hunden innan varje måltid också.

Jag äter 2 gånger om dagen, frunch och middag. Detta resulterar i vad som kallas 16:8 metoden. Vilket innebär att allt jag äter, äter jag under en 8 timmars period varje dag. 

Jag tror inte man måste vara så sträng som jag är med kalorierna för att gå ner i vikt, men jag ville göra det snabbt och effektivt så jag kan motivera mig genom att känna att varje dag jag lyckas är en seger över vikten. Men som sagt, man måste inte vara lika sträng. Men jag förespråkar strängt att man måste ha koll på hur mycket man äter för att vänja hela kroppen vid vad det är tänkt man ska äta igen efter att förstört de sensorerna efter flera år av slarv och/eller överätning.

Så räkna ut hur många kalorier han bränner under en dag och se till att ni/han lägger gränsen en bit under det. Hur långt under kan man bara testa fram och fortsätta försöka pressa när man är bekväm med det under resans gång. Väg ALLT som ska ätas och skriv in det i en viktapp likt myfitnesspal eller på kostbevakningen.se eller liknande för att ha koll på vad det är. Åtminstone till en början för att lära sig vad man kan äta 2 av utan att riskera viktökning.

Men jag är inte expert på viktminskning eller LCHF (skriver även detta i varje inlägg känns det som) 

Så det är möjligt att sättet jag gör det på är helt fel och alla här som kan LCHF mycket bättre än mig har svaren för hur man gör det på ett enklare sätt.

Men jag är glad över att jag gör det på mitt sätt. Jag gillar att känna att jag har kotroll över vikten genom att väga och föra dagbok över allt jag äter.

Jag vinner över vikten och det känns bra och jag tror att om man tar sig igenom de första jobbigaste veckorna så kommer andra som testar samma sak också kommer känna likadant.

Kortfattat (TL;DR)

1. Strikt LCHF

2. Stort underskott av kalorier

3. 16:8

4. Promenader för att få igång förbränningen innan måltider

5. Väg och bokför allt du äter

6. Aldrig fuska. Du lurar ingen. Du tappar vikten för dig själv så du förstör bara för dig själv genom att fuska

Så gör iaf jag. Tror inte det är smartaste eller enklaste sättet, men tror inte det finns många mer effektiva sätt.

Om det låter intressant så svarar jag gärna på frågor och du/din bror kan läsa resan so far i min tråd här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6248-nyb%C3%B6rjartjockis-k%C3%B6r-lchf-v%C3%A4lkomnar-%C3%A5sikter-och-tillr%C3%A4ttningar/page-1

Lycka till.

Räknade ut att det han ätit i dag var på 1944 kcal.

Får man lov att fråga vad du äter på en dag. 1200 kcal är inte mycket, speciellt om 73-76 E% är fett.

Räknade ut att det han ätit i dag var på 1944 kcal.

Får man lov att fråga vad du äter på en dag. 1200 kcal är inte mycket, speciellt om 73-76 E% är fett.

Det är ju jättebra jobbat om han kan hålla sig till under 2000kcal varje dag. Då ser jag inte hur kroppen har något annat val än att tappa vikt.

Jag tyckte 1700kcal om dagen var jättejobbigt när jag var 140-150kg så förmodar han kommer känna likadant. Men efter ett tag slutar man förvänta sig vara proppmätt för att vara belåten.

Som sagt äter jag två gånger om dagen. Första måltiden är superduper LCHFig och har nästan inga kolhydrater.

Jag har senaste månaden bestämt mig för att experimentera med vegetarianism och äter 10 av 14 måltider i veckan utan kött.

Frunchen är nästan alltid ägg och kokoskaffe. Under veg perioderna är vanligaste:

http://kostbevakningen.se/?foodinput=40g%20avokado%0A1tsk%20majo%0A3%20%C3%A4gg%0A%0A1.5msk%20kokosolja%0A3dl%20kaffe

Ungefär såhär: http://www.kostdoktorn.se/fannys-lchf-frukost-3-avokadoagg-med-baconsegelmen utan bacon och lite andra ändringar

När jag inte äter veg, eller innan jag började med veg så var det också vanligtvis kokt ägg och kokoskaffe till frukost.

Till det har jag antingen brieost, salami eller ölkorv och gurka. 2 eller 3 ägg beroende på hur mycket jag vill ha av det andra.

Middagarna är betydligt mer fria när man satt i sig bara 2-4g kolhydrater under första målet.

Jag kan sätta mig och skriva ner massa olika rätter här men enklast är nog bara att läsa min forumtråd där jag skrev ner allt jag åt under de första 2 månaderna ungefär. 

De flesta middagar jag äter är bara variationer på de jag skrivit upp där, med några nya rätter såklart. Men de mesta är bara att jag succesivt miskat mängden kaloririka ingredienser från de recepten jag gett där. (Vissa av måltiderna jag skrivit ner där äter jag inte längre. Antingen för att de inte blev så goda, eller för att siffrorna inte går att få ihop till nuvarande diet)

Men kan säga att senaste köttdagarna har varit en portionsanpassad version av denna: http://www.lchfarkivet.se/lchf-recept/falsk-potatissallad-lchf-potatissallad/med en och en halv köttrik korv.

http://kostbevakningen.se/?foodinput=95g%20zucchini%0A2.5tsk%20majon%C3%A4s%0A2.5msk%20creme%20fraiche%0A13g%20purjol%C3%B6k%0A0.3tsk%20kapris%0A0.3tsk%20dijonsenap%0A0.3tsk%20persilja%0A%0A4g%20sm%C3%B6r%0A21g%20fett%20(k%20orv)%0A5g%20kolhydrater%20(k%20orv)%0A22g%20protein%20(k%20orv)%0A%0A55g%20tomat%0A40g%20gurka

Vegdagarna är det mycket smörstekt vikål med haloumi i curry, frittata med sparris, purjolök och sqush, omelette med guacamole, och lite annat.

Ska gå ut med hunden nu och när jag kommer in ska jag testa min första frunch-smoothie (med kokt ägg vid sidan av såklart).

http://kostbevakningen.se/?foodinput=0.8%20dl%20kokosmj%C3%B6lk%0A1%2C5%20dl%20vatten%0A1msk%20limejuice%0A40%20g%20fryst%20bladspenat%0A1%20tsk%20riven%20ingef%C3%A4ra%0A100g%20avokado%0A1%20krm%20vanilj%0A%0A2%20%C3%A4gg%0A1tsk%20majo%0A

• Like 1

Ursäkta att jag frågar, men varför prata kalorier? Det är väl det som är så bra med LCHF, inget kaloriräknande? :wacko:

Jag tror det kan vara viktigt att sätta begränsningar när man är riktigt överviktig för att lära om kroppen vad som är normalt.

Är man van vid att äta vad många skulle klassa som omänskligt mycket så måste man fixa den delen också och inte bara äta LCHF tills man är mätt.

För då kan man lätt äta 6-7000 kalorier om dagen. Gör man det tror jag inte det är möjligt att gå ner i vikt. 

Med det sagt tror jag inte att det MÅSTE vara nödvändigt att räkna kalorier om man bestämmer tex strikt LCHF, 1g protein per önskat kilo i kroppsvikt och dubbelt så mycket fett. 

Gör man så kommer mängden kalorier ligga långt under förbränning när man nått 80g protein eller vad målet nu är om man är kraftigt överviktig.

Jag väljer att räkna kalorier tillsammans med LCHF för att det hjälper mig kontrollera vikten från flera olika håll.

Jag respekterar LCHF som livsstil och som en kost man kan bygga sina måltider runt och må väldigt bra.

Men jag tror inte att BARA göra LCHF är rätt sätt att ändra sitt förhållande till mat om man har stora problem med övervikt och har missbrukat mat tidigare. 

Att räkna kalorier, samt göra en del andra saker, kan hjälpa ta kontroll och lära kroppen vad som är normalt igen och med strikta gränser är det svårare att fuska om man vill lyckas gärna nog.

Som sagt. Det är bara vad jag tror och det funkar bra för mig. Det finns många här som kan LCHF och näringslära såååå mycket bättre än mig, så lyssna på dem om ni inte tror mitt sätt låter rätt för er.

Jag vill bara hjälpa till där jag kan då jag läser om någon som är i ungefär samma situation som mig själv bara för några månader sedan, och enda sättet jag kan hjälpa är att säga hur jag gjort/gör.

• Like 4

Hur ofta äter han? Efter att ha sett ett par videos här på kostdoktorn och läst en hel del av Jason Fung på Intensive Dietary Management så har jag tolkat det som att det är väldigt viktigt att inte äta för ofta. Jag är inte speciellt överviktig, även om jag har några kilon mer än jag vill, men jag har testat fasta i 72 timmar två gånger och kör som regel dygnsfasta (Äter en gång om dagen). Jag gick ner i vikt med dygnsfasta även om jag inte åt strikt LCHF (ca. 20E% kolhydrater). Dock kände jag mig då hungrig till och från. Dygnsfasta med strikt LCHF så har jag inga som helst problem med.

Under en fasteperiod på ca 63 timmar tränade jag dessutom 2/3 dagar på löpband och satte personligt rekord en dag. Testade även lite ren stryrketräning, men det är INTE att rekommendera.