tomha Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Jag blir visst deporterad till Norge för att jobba nästa vecka. Jobb innebär gemensam lunch bestående av mackor och chips, samt gemensam middag. Jag tror inte jag är i någon position att påverka mackorna, som kunden ordnar fram. Hur skulle ni hantera detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Uhh.. som regel inget problem.. men Norge är ett undantag, de är brödberoende! Ta med dig massor hemifrån och kolla upp affärer i närheten för komplettering! Så länge man klara sig utan bröd med margarin och brunost får man anses vara lyckligt lottad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Du får ordna matsäck Det finns ju säkert en massa god fisk och skaldjur att hitta i butikerna där 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Kokta ägg. .. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted June 12, 2015 Author Share Posted June 12, 2015 Kokta ägg. .. Hm, undrar om man kan koka ägg i vattenkokaren på hotellrummet... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerkers Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Jag blir visst deporterad till Norge för att jobba nästa vecka. Jobb innebär gemensam lunch bestående av mackor och chips, samt gemensam middag. Jag tror inte jag är i någon position att påverka mackorna, som kunden ordnar fram. Hur skulle ni hantera detta. Förr när jag bodde på hotell använde jag en doppvärmare och kokade ägg i en stor plåtmugg, men tror inte dom finns längre, men köp en äggkokare på biltema för 99 kr, så går det nog bra. Brieost inrullad i rostbiff är också väldigt gott. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Jag har gjort så att jag har meddelat i förväg att jag inte klarar spannmål och socker och sedan givit tips om annat som jag kan äta t ex ägg. Om ni äter gemensam middag så blir det mindre krångel även till denna måltid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Det svåra på tjänsteresor är när man hamnar med folk man inte känner. Då har jag ibland svårt att börja tala om kost och hälsa. (Arbetar med försäljning och reser till Mellanöstern och USA främst.) Men om man är med sådana man känner bör man berätta hur det ligger till, så blir det genast mycket enklare. Jag brukar förklara att jag före kostbytet för några år sedan hade metabolt syndrom samt vägde 15 kg mer än nu och att jag inte klarar socker eller stärkelse. Ett annat tips är att be om olivolja och dränka maten. De flesta restauranger kan få fram sådan. Eller smör, fast det kan uppfattas som lite udda att man äter smör till annat än bröd... Jag brukar säga att bufféer är bäst, för då tar man bara sådant som passar. Hamnade dock på en buffé i Kuwait för en tid sedan, där allt utom grönsalladen var bröd/mjöl-baserat. Där var jag tvungen att bita i det sura äpplet... Enda trösten är kanske att det är gott. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Jag tycker man ska säga till vilken kost man vill ha och inte offra sig och äta annat bara för att man inte vill vara jobbig eller för att andra tycker man är konstig. Varför ska LCHF-are behöva bete sig så? Det är ju knappast så att tex vegetarianer trycker ner en biff eller två bara för att det känns jobbigt att säga att man inte äter det Oavsett om jag är bland folk jag känner eller ej så kör jag mitt LCHF-race. Upplevs det som konstigt så bjuder jag på det Steg 1: jag säger att jag vill ha mer grönsaker och sås och ingen potatis etc Steg 2: blir jag inte mätt på det jag får efter att ha bett om steg 1 ber jag helt enkelt om att få in ett lass smör. Visst folk tycker det är konstigt, men det funkar och jag blir mätt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Det värsta som kan hända när det är margarin de kommer med när man ber om smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Det värsta som kan hända när det är margarin de kommer med när man ber om smör. Japp, då får man ta till det medhavda nöt- och edamerost lagret bor man på hotell kan man ju använda minibaren som kylskåp. Finns det kokta ägg och små smörpaket på frukostbuffén kan man norpa med sig några o spara i minibaren på rummet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Hej. Köp olivolja och drick den om du inte hittar annat. Så gör jag. Inte alla måltider, men 1 dl olivolja brukar mätta ganska bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted June 20, 2015 Author Share Posted June 20, 2015 Då var det hela över, och jag klarade mig från att äta de värsta dumheterna! Maten höll riktigt hög kvalitet och det bjöds på riktig och vällagad mat. Tyvärr var all mat var förbeställd och vi åt sittandes vi långbord tillsammans med de blivande kunderna, två gånger per dag. Tursamt nog var vi i Norge så mycket lax blev det. Frukostbuffen var också en räddare där det gick att äta lax, ett par stekta ägg, lite bacon, brieost och gurka. Jag saknade verkligen smör, bra olja och grönsaker i mängd. Det i kombination med lite mer kolhydrater var nog en viktig orsakt till att hungern/suget växte under resans gång. Mot slutet började kakorna och bullarna och efterätterna se riktigt lockande ut och de blev svårare och svårare att motstå, även om jag på något sätt lyckades. Samma sak med kvällsölen. Jag lyckades hålla mig till ett glas vin om dagen och det är jag mycket nöjd med. Resultat på vågen är 3% kroppsvikt upp, å andra sidan gick jag ned en av de procenten tills idag. Sällan man tappar drygt ett kilo i vikt på midsommarafton. Lärdomar: Zetas 10cl olivolja får man inte ha med i handbagaget, för den var för stor enligt säkerhetskontrollen. Mandel (Europeisk med <6 % kolisar) och pecannötter är bra att ha med, men lätt att glömma att äta av när man jobbar mycket. (Jag hittade mina påsar på vägen hem, och det var tur, för flygmaten kan man ju inte äta) Det är inte alltid man får tid att hinna gå och handla när man är på jobbresa Det kan vara väldigt svårt att få tag på smör, dvs man får margarin istället. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts