Jump to content

Mitt "nya" liv på fettdrift!

Björken

Recommended Posts

Hej,

hade tänkt att dela med mig av min nya livsstil på LCHF. Är en man på 30 år som upptäckte lchf 2012 och har sedan dess försökt mig på flera halvhjärtade försök att äta efter dess upplägg.

Eftersom jag varit sockerberoende redan som barn så har det varit svårt att lyckas att dra ner på sockret och inte fuska under en längre tid än några dagar eller någon vecka sådär. Har läst på en hel del i ämnet och är helt övertygad om att lchf är det bästa sättet att äta i alla avseenden. Men trots detta har sockerberoendet varit för starkt.

Direkt när jag ”unnat” mig något sött, så gör man det snart igen och sedan är man tillbaka på ruta ett och äter olika sockerbomber i princip varje dag. Jag känner mig tom när det goda är slut och vill bara äta mer. Har hänt många gånger att jag och sambon åkt flera mil för att köpa godis, glass och annat. Hittat olika anledningar till att ta oss in till en affär för att köpa sötsaker.

Men skam för den som ger sig. Nu tar jag nya tag tillsammans med min sambo och kör på!

• Like 7

Sedan i söndags har jag ätit strikt lchf samt tillämpat periodisk fasta 16:8. Hittills fungerar det hyfsat bra, trots en del hunger innan lunch.

De besvären jag haft hittills är huvudvärk då och då, lite trötthet. I onsdags och torsdags hade jag diarré efter lunchen, men det gick över idag. Muntorrhet har jag känt av igår och idag.

Den största anledningen till att jag ändrat livsstil är att bli fri från sockerberoendet. En bieffekt av det kommer förmodligen att bli att jag går ner en del i vikt också. Jag är 171 cm lång och vägde mig tisdagen den 2 juni stod vågen på 83,5 kg och midjemåttet var 113 cm.

Jag tänker fokusera på att äta bra och få det här ”nya livet” att fungera i första hand och inte tänka mig galen på vikt och mått.

Men nu är klockan sjukt mycket, så dags att sova. God natt!

• Like 2

Välkommen och lycka till. Ju längre du klarar dej desto lättare blir det men ett vaket sockertroll går aldrig förhandla med. De m,åste piskas till underkastelse. Kroppen avgiftas fort nog men det tar tid att lära hjärnan att gå fot och ligga plats i korgen.

Din matthet kan bero på brist av salt och/eller vatten.

• Like 3

Tackar!

Jag är mycket förhoppningsfull denna gång. Har inte haft speciellt jobbigt med sockersug nu i jämförelse med de tidigare försöken.

Försöker äta mer salt till maten, men har inte så stor koll på om jag får i mig den mängden som behövs. Men det visar väl sig.

• 3 weeks later...

Nu har jag hållit mig till strikt lchf och periodisk fast i tre veckor och har gått ner ca 4 kg i vikt och ca 4 cm i midjan. Att fasta 16:8 har blivit rutin och jag är inte direkt sugen på mat ofta.

Allt fint så långt. Men igår kunde jag inte hindra sockersuget och åt en stor mjukglass med strössel, den var väldigt god, men efter en liten stund fick jag jordens huvudverk och kände mig trött och hängig så jag la mig och vilade en stund. Kändes som en mindre "bakfylla".

Kanske var det någon form av sockerchock eller nått, men har lärt mig att inte utmana ödet igen.

• Like 2

Ja antagligen en sockerchock!

Jag har ett annat problem med just mjukglass.. det fungerar som laxermedel på mig!  :wacko:

Det lär inte vara sista gången du åt mjukglass heller.. men man lär sig av erfarenheterna, så det blir inte så ofta.

• 3 weeks later...

Nu har jag ätit lchf med 16:8 i fem veckors tid. Har även fastat helt i 24 h, de två senaste lördagarna. Alltså ätit middag på fredag och sedan hoppat över lunchen på lördag för att sedan äta middag igen på kvällen. Det har varit ganska jobbigt med hungern sista timmarna innan maten. Men helt överkomligt.

Vikten och midjemåttet rasar ner enligt mig och jag undrar om/när det ska bromsas ner eller rent av stanna av? Är det bara att köra på och så hamnar man på "rätt" vikt eller fettprocent?

Har lagt in lite data i signaturen med mått och vikt.

• Like 1