Linnzy Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Jag har ett litet problem. Jag har inga muskler...inte mer än att jag kan röra mig iallafall XD Jag har en ssåndär fiffig våg som mäter allt möjligt och den visade då att mina muskler var lägre än lågt, nu tror jag inte att den är hundra procent pålitlig MEN jag har verkligen dåligt med muskler, alltid haft. Jag har svårt för att träna eftersom jag oftast tröttnar efter ett tag, blir liksom uttråkad av samma träningsform. Simning är den bästa formen för mig för den känner jag absolut att jag kan hålla mig till, simmade en -två ggr i veckan a' 1 timme vardera tidigt i våras, och det var härligt och blev nästan beroende, sen skulle jag operera handen sen efter det kom jag inte igång igen, Nu är det sommar och då är simhallen i vår by stängt vilket betyder att jag isåfall måste ta mig till nästa samhälle (inte så svårt dock) och det badet är beläget *huuu* ute. Det ska mycket värme till innan jag badar ute, så det alternativet går bort. Jag försöker promenera åtminstånde två timmar i veckan men det blir oftast noll till en timme. Så frågan eller frågorna är; Hur kommer jag igång med någon bra träning som faktiskt bygger muskler? Skall jag ha hantlar när jag är ute och går kanske? och hur fortsätter jag att träna när jag väl börjar tröttna på den träningsformen? Har funderat på Yoga, finns en del övningar i olika appar på telefonen. Bor ju i en liten by och alternativen är få. Dock skall det öppna ett gym/hälsocafe' till hösten här i byn. DET ska bli spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Styrketräning är skittråkigt utom då man kör ett powerpass med en ledare som peppar hela tiden. Jag har kört maskiner och lyckats hålla motivationen ett bra tag genom att logga vartenda framsteg med antal repetitioner, set och vikter.. men det kräver ju att du tar dej nånstans. Sätt på lite häftig discomusik på hög volym och börja lite varje dag eller i alla fall 3 dagar per vecka (fasta dagar - det funkar inte att känna efter om man vill för det finns alltid anledningar att låta bli) och logga så att du lovar dej själv att bli lite bättre någonstans varje gång. Hemma kör jag situps, benutfall, plankan, ryggböj helt utan hjälpmedel. Jag har skaffat ett gummiband så jag tränar biceps och triceps också. Min kropp tycker om att jobba i trädgården så genom att bygga musklerna så sakteliga är jag stark som en björn i att bära sten och skotta jord. Det är min belöning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnzy Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 Har börjat med promenader för tillfället men en vattenflaska i var hand så jag tränar armarna samtidigt som jag promenerar. Tänkte då köra mån,onsd och fre eller lördagar. Jag kör mjukstart men går så långt jag orkar, minst 20 minuter brukar de bli i bra tempo. Får försöka komma på något att göra när jag har tröttnat på detta så kanske jag kan byta ut träningsformerna ibland. Cykling är ju också ett alternativ men då tränas bara benen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Crosstrainer är väldigt bra allsidig träning. Kan du variera dina promenader åt olika håll?. En backe att springa upp och ned för på vägen? Gå åt ett håll i 15 minuter och vänd sedan och tävla med dej själv hur långt du hinner... försök att ta liiite längre varje gång. Stanna efter halva vägen och gör lite muskelträning... vänd ryggen mot en stubbe eller bänk och sjunk ned på armarna. Trappträna... hitt' på nå'. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Tänk så här..att det faktiskt inte spelar någon större roll att du ledsnar på det du gör efter ett tag. Hoppa genast på något nytt och roligt! Det blir som en cirkelträning, du tränar nya muskler allt eftersom.! Det viktiga är ju att du rör på dig och det kanske t om blir så att du till slut hittar något som du bara måste göra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWest Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Testat Mountainbike, bättre träning för nästan hela kroppen på stigar i skogen går knappast att få. Komplettera med övningar för ryggen. Som bonus är det dessutom fantastiskt roligt och roligare blir det ju bättre man blir. Appen Strava i telefonen och se sina förbättringar och samla pokaler är också en motivationshöjare om man är skapt på det viset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 liknande fråga i denna tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6233-hatar-att-träna-vill-bara-bränna-fett/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts