Jump to content

Magkatarr!?!?

Ickapeltz

Recommended Posts

Min magkatarr försvann när jag slutade med gluten.

Fett och LCHF har aldrig varit ett problem.

Om du äter friterad mat bör du sluta med det, den är oftast indränkt i mjöl och fritterad i vegetabilisk olja.

Vegetabiliska oljor i allmänhet och uppvärmda i synnerhet är rejält dåliga för kroppen. En föreläsare beskrev det som att dessa oljor är försedda med svärd som sticker ut och river omkring, fleromättade mer än en dubbelbindning.

Om du äter naturlig mat med mest mättat fett, rejält med grönsaker, inget mjöl, inget ris, ingen potatis, mejeri enbart i form av smör och lagrad ost, kommer du må som en prins/sessa.

• Like 2

För mig lindrar det att inte äta för mycket fett på en och samma gång, t ex avstå från sås/dressing när jag äter fläskkarré som är fett i sig självt. Likaså att äta mycket grönt som sallad, broccoli osv tillsammans med det feta.

• Like 1

• 3 weeks later...

Jag har haft långvariga problem med magkatarr. De försvann när jag åt strikt LCHF på 90-talet men långsamt smugit sig på under senare år när jag inte följt kosten så jättenoga. Har till och med fått ont och som bieffekt kraftigt förhöjt blodtryck. Så jag har verkligen  fått ta itu med det här på allvar. Det jag kommit fram till är att mycket grönsaker  i kosten hjälper för mig. Dvs tomater och gurka på mina LCHF-mackor, många sallader och grönsakssoppor i kosten. Men det som hjälpt bäst när det varit som värst är att koka soppa på broccoli eller  blomkål och ha i ekologisk flytande buljong. Finns att få tag i om man letar i alla fall i Stockholm. Det dricker jag på kvällen innan  sänggående och får inga saltsyrekänningar under natten. Någon gång när jag varit bortbjuden eller odisciplinerad med maten tar jag en Omeprazol. Tror att rå lök kan vara dåligt men annars kan jag  äta det mesta (även fett) utan att försämras. Rekommenderar dig att pröva dig fram. Läkarna verkar famla i dimma när det gäller det här. Som jag uppfattar det i alla fall. 

• Like 1