Lars Sundström Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Kanske ska förtydliga direkt så ingen får ett syftningsfels-anfall. Jag vill har råd för att kunna ge råd då en vän till mig har fått bröstcancer. Ann Fernholm säger tex att socker och då främst fruktos är det som ger cancercellerna den energi de behöver för att leva. Om de också behöver/gillar fruktos för att delas, bli större vet jag inte men det kanske är sannolikt? Jag har även sett att Cancerfonden har börjat glida in på tanken att socker speciellt och kolhydrater mer allmänt nog främjar bildande och tillväxt av cancer. Jo, jag tror att dessa är på rätt spår. Cancer kommer alltid att finnas, men absolut inte i den grad vi har i dag. Så vad säger man? Vännen jobbar lite med kosttillskott, så kost i sig är inget ovant för henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 ...Man visar henne en video med Thomas Seyfried 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 ...Man visar henne en video med Thomas Seyfried En recension av hans bok: http://www.diagnosisdiet.com/what-causes-cancer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Har du tillgång till facebook så finns det en alternativmedicinsk grupp som heter "Läka naturligt". Den kan vara riktigt förnuftig ibland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 Har du tillgång till facebook så finns det en alternativmedicinsk grupp som heter "Läka naturligt". Den kan vara riktigt förnuftig ibland. Kom med i gruppen. Någon rekommenderar kostdoktorn, och flera LCHF. Några LCHF med lite snedsteg. Och några riktiga snedsteg (enligt mig). Man att säga läs denna bok, se filmen och lyssna på.... är det verkligen rätt modell att föreslå om någon ska behandlas för cancer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Det som kan funka är att du tar ordentligt med tid och sitter ner med din vän, och försiktigt och ödmjukt delar din kunskap om kostbehandling och närliggande. Läs på själv om du behöver, hänvisa inte vännen till att läsa på (bara om hon insisterar och visar verkligt intresse för att göra det). Om kostbehandling kan/bör vara alternativ eller bara komplement beror på hennes aktuella tillstånd. Om hon har tid på sig innan operation, och det kommer att vara ny kontroll/bedömning innan operation, då finns ju visst hopp i att ösa på med alternativ fram tills dess. Och skulle tiden till operation vara knapp så är det väl en del hopp i kostbehandling ändå, även om operation, cellgifter etc inte skulle kunna undvikas - ifall kostbehandlingen kan ge mindre risk för återfall, eller t o m ge mindre behov av gift- och strålbehandling efter operationen. Ovan är mina tankar men ingen garanti för att det funkar för alla. I vissa kommuner erbjuder de plastikkirurgisk återställning direkt i samband med operation. Kan vara värt att fundera på och höra sig för. Håller tummarna Ps. För att vännen ska bli mer mottaglig för råd och prat om kost, hälsa och livsstil är det nog bra att blanda upp med avkopplande feelgood, t ex en trevlig middag och promenad på ett fint ställe, eller någon annan aktivitet som vännen uppskattar och gläds åt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Det är jättesvårt att veta hur man ska hjälpa och nå fram med förslag i det här läget Dels är det individuellt hur mycket nytt man klarar att ta in dels är ju personen troligen mer eller mindre i ett chocktillstånd åtminstone i början Jag skulle tro att de flesta nog litar blint på sin läkare i detta läge så ger man råd som ifrågasätter läkarens kompetens är man nog i de flesta fall ute i ogjort väder Det gäller nog att flika in dom där extra tipsen på sätt som uppfattas som att det verkligen tillför nåt till ekvationen Det är inte lätt Jag försöker precis tillämpa denna balansgång med en kamrat som är drabbad just nu jag också 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Ann Fernholm skriver bra, och mindre akademiskt än Seyfried, om kost och cancer i sin bok Ett Sötare blod. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Kom med i gruppen. Någon rekommenderar kostdoktorn, och flera LCHF. Några LCHF med lite snedsteg. Och några riktiga snedsteg (enligt mig). Man att säga läs denna bok, se filmen och lyssna på.... är det verkligen rätt modell att föreslå om någon ska behandlas för cancer? Det kan naturligtvis ingen svara på, eftersom då hade cancerns gåta varit löst. ”Sanningen måste förvärvas av varje enskild människa. Vill du veta något måste du själv se på alla premisserna, själv lyssna på alla argumenten och sedan själv avgöra vad som verkar mest logiskt. Det går lätt snett om du ber auktoriteterna göra arbetet åt dig.” - Uffe Ravnskov Cancer, diabetes, demens m.m. är sjukdomar som ökar och som skapar enorma mängder lidande och kostnader för samhället. Min "sanning" efter att ha sett på premisserna och lyssnat på argumenten de senaste 4 åren är att medicinsk forskning och behandling inte fungerar tillfredsställande. Ekonomiska intressen, prestige och konsensus har alltför ofta ställts framför vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi har också gett medicinen religionens tidigare roll. Vi vill så gärna ha en auktoritet som vi kan anförtro vår hälsa åt. Detta utnyttjats precis som avlatsbreven om vi ska ta ett riktigt gammalt historiskt exempel. Och vår vilja att tro gör oss oförmögna att se hur orimliga de förklaringar som hålls för självklara är. Tex Fett gör oss feta för att det innehåller mer kalorier. Hög kolesterolhalt är orsak till hjärtkärlsjukdom. Rimligt solande utan solskydd ger hudcancer. Mutationer i cellkärnan är grundorsaken till cancer. Köttproduktion är mer miljöfarligt än odling. m.m. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Föreläsning av professor Ingemar Ernberg (endast 72 minuter) Cancerceller tycks älska socker – Otto Warburg hade rätt… 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Från Dr Annika Dahlqvists blogg Botad cancer av kolloidalt silver? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Tumörens enorma sockersug http://evalotta.info/tumorens-enorma-sockersug/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts