Gå till innehåll

Behöver hjälp från en EXPERT!


Recommended Posts

Jag har läst så mycket information från olika experter så att nu snurrar det bara i mitt huvud och jag vet varken ut eller in! Så här är det

 

Jag styrketränar ganska mycket, ca 6 hårda långa pass i veckan. Målet är såklart främst att öka i muskelmassa men även i styrka. För att minska mitt kroppsfett så har jag tagit till 2 metoder.

 

1. Jag struntar i frukost och äter min första måltid ca kl 12. En sorts periodisk fasta med andra ord. Fastan blir ofta inte mycket mer än 12-13 timmar då jag ibland blir tvungen att träna sent och jag tänkter INTE under några omständigheter gå med tom mage efter ett styrketräningspass, men lite fasta är bättre än ingen fasta. Det blir hur som helst lättare att hålla ett lägre dagligt kalori intag när man skippar frukosten.

 

2. Jag har börjat jogga 5km i lugnt tempo 3 mornar i veckan  och här kommer vi till mitt stora dilemma nämligen att köra kardio på fastande mage. Jag har varit av uppfattningen att man förbränner mer fett om man kör kardio på fastande mage eftersom insulin nivåerna är låga då, men nu finns det även experter som säger att det inte riktigt stämmer, och dom har vetenskapliga undersökningar för att stödja deras påståenden. Enligt dessa undersökningar så förbränner man tillfälligt mer fett "akut" vilket gör det till en bra metod för bodybuilders som vill få bort den där sista procenten dagarna innan tävling, men om man tittar på resultaten över en längre tidsperiod så har det visat sig inte göra någon skillnad alls om man kör cardio på fastande mage eller inte. 

 

Och då kommer vi till mitt dilemma. Jag är inte en bodybuilder som ska tävla. Jag vill inte "akut" minska i någon extra fettprocent på några dagar. Jag vill ha en ökad metabolism och förbränning under hela dagen som ger en lägre fettprocent på sikt. Jag vill ABSOLUT INTE riskera att min kropp ska börja använda protein och muskler som energikälla när jag joggar på morgonen. En annan sak som jag vill undvika är att glykogenreserverna i mina muskler ska gå åt då jag för det mesta även ska styrketräna senare på dagen och behöver den energin bättre då! Det tar ju lite tid för kroppen att fylla på dom igen.

 

Så, hur ligger det egentligen till? 

 

Ska jag fortsätta att springa på fastande mage? Om inte, vad kan jag äta precis innan för att ge kroppen tillräckligt med energi? Druvsocker? Banan? 

 

Men, om jag äter något innan min cardio, kommer inte det höga insulinet göra att fettförbränningen blir omöjlig? 

 

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Här är några undersökningar:

http://www.jissn.com/content/pdf/s12970-014-0054-7.pdf

http://www.lookgreatnaked.com/blog/my-new-study-on-fasted-cardio-and-fat-loss-take-home-points/

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips från coachen!

 

"Carbless Massing

At the time I write this, I have about 10% of my training clients doing carbless (keto) massing. Why? Well, I can tell you it wasn't my idea. I still believe that the fastest mass gains happen when the trainee is taking in the most carbs THEY can consume without adding fat at a fast pace.

So why are they doing this? It was their idea. They had run a keto diet for fat loss and like pretty much anyone that runs a keto diet, they came to the realization that:

A) They feel MUCH, MUCH better without carbs. If someone has never done it they simply will not understand this, and most will insist they need carbs to feel good--they are WRONG.
B) Body fat gets low very fast, and performance is pretty much unaffected as long as you are not a volume trainer, or do a lot of high intensity cardio."
 
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tränar 6 hårda långa styrketräningspass, plus 3 ggr cardio i veckan så tränar du långt mer än en vanlig motionär och mer som en elitsatsande. Då tror jag det är riktigt olämpligt att samtidigt köra med kalorirestriktion. Du ökar inte din muskelmassa på det sättet heller. Vad är syftet med så många och långa styrketräningspass i veckan?

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All omstöpning av kroppen börjar med kosten

Träningen är egentligen bara dekorationen på kakan :rolleyes:

 

Exakt vad som försigår med dig är svårt att veta men vad jag tror äter du i stort normalkost

Du vill bygga muskler och tappa i vikt samtidigt

Du är rädd om dina glykogendepåer men kör samtidigt fasta och cardio

 

Jag tror risken är stor att du är duktigt kolhydratdriven och att fastan/cardion istället för att ge fettförbränning

triggar din kropp att göra glukos av dina muskler (glukoneogenes)

 

Vill du ha verkligt bra resultat tror jag du istället bör göra så här

Sätt dig in i hur ketogen kost fungerar och skippa cardion och fastan

 

Keto och fasta går att kombinera när man är riktigt omställd till fettförbränning men det är du inte förrän om 2-3 månader om du ställer om kosten idag :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tips från coachen!

 

"Carbless Massing

At the time I write this, I have about 10% of my training clients doing carbless (keto) massing. Why? Well, I can tell you it wasn't my idea. I still believe that the fastest mass gains happen when the trainee is taking in the most carbs THEY can consume without adding fat at a fast pace.

 

So why are they doing this? It was their idea. They had run a keto diet for fat loss and like pretty much anyone that runs a keto diet, they came to the realization that:

 

A) They feel MUCH, MUCH better without carbs. If someone has never done it they simply will not understand this, and most will insist they need carbs to feel good--they are WRONG.

B) Body fat gets low very fast, and performance is pretty much unaffected as long as you are not a volume trainer, or do a lot of high intensity cardio."

 

 

 

Jo, men det svarar ju inte på min fråga om jag bör tillföra min kropp energi innan jag går ut och springer på morgonen... Jag vill inte föra en LCHF diskussion. Jag har provat LCHF och det funkar men jag föredrar att få i mig kolhydrater också.

Om du tränar 6 hårda långa styrketräningspass, plus 3 ggr cardio i veckan så tränar du långt mer än en vanlig motionär och mer som en elitsatsande. Då tror jag det är riktigt olämpligt att samtidigt köra med kalorirestriktion. Du ökar inte din muskelmassa på det sättet heller. Vad är syftet med så många och långa styrketräningspass i veckan?

Självklart är kalorirestriktionen relativ till min förbrukning. 3000 kalorier dagligen kanske skulle vara mer än medelsvensson behöver men en restriktion för mig. Syftet är såklart att öka i muskelmassa. 

 

All omstöpning av kroppen börjar med kosten

Träningen är egentligen bara dekorationen på kakan :rolleyes:

 

Exakt vad som försigår med dig är svårt att veta men vad jag tror äter du i stort normalkost

Du vill bygga muskler och tappa i vikt samtidigt

Du är rädd om dina glykogendepåer men kör samtidigt fasta och cardio

 

Jag tror risken är stor att du är duktigt kolhydratdriven och att fastan/cardion istället för att ge fettförbränning

triggar din kropp att göra glukos av dina muskler (glukoneogenes)

 

Vill du ha verkligt bra resultat tror jag du istället bör göra så här

Sätt dig in i hur ketogen kost fungerar och skippa cardion och fastan

 

Keto och fasta går att kombinera när man är riktigt omställd till fettförbränning men det är du inte förrän om 2-3 månader om du ställer om kosten idag :)

Du har faktiskt lite fel om mig där. Jag äter inte speciellt mycket kolhydrater. Jag försöker undvika bröd/pasta och är väldigt försiktig med ris och potatis. Mycket av min energi kommer från fett. Jag har som sagt prövat LCHF tidigare och även om det fungerar så är det inte den metod jag föredrar då den kräver bra mycket mer engagemang än tex periodisk fasta. Men hur började den här diskussionen handla om LCHF helt plötsligt? Jag vill för övrigt inte tappa vikt utan tappa fettprocent utan att förlora muskelmassa.

 

Frågan var om jag bör få i mig energi innan min morgon cardio och i sådana fall vad som tas upp av kroppen tillräckligt snabbt, samt hur det extra energi intaget påverkar fettförbränningen. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Daxia: "Jag försöker undvika bröd/pasta och är väldigt försiktig med ris och potatis."

 

Det kan inte vara det (lilla) du äter av stärkelse och  kolhydrater som ställer till det? Vi är ju olika känsliga  ;)

Att det glider in på LCHF är kanske inte konstigt med tanke på vilket forum det är :D

 

​Rolle på Österlen

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du är inne i ett kalori/ångmaskinstänk. Horomonbalans är viktigare. Mitt råd är att du nollställer kroppen en månad med lchf/paleo och måttlig träning på tomma glykogendepåer. Fettdriften måste igång först. Sen kan du lägga på kolhydrater efter behov

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det svarar ju inte på min fråga om jag bör tillföra min kropp energi innan jag går ut och springer på morgonen... Jag vill inte föra en LCHF diskussion. Jag har provat LCHF och det funkar men jag föredrar att få i mig kolhydrater också.

Självklart är kalorirestriktionen relativ till min förbrukning. 3000 kalorier dagligen kanske skulle vara mer än medelsvensson behöver men en restriktion för mig. Syftet är såklart att öka i muskelmassa. 

 

Du har faktiskt lite fel om mig där. Jag äter inte speciellt mycket kolhydrater. Jag försöker undvika bröd/pasta och är väldigt försiktig med ris och potatis. Mycket av min energi kommer från fett. Jag har som sagt prövat LCHF tidigare och även om det fungerar så är det inte den metod jag föredrar då den kräver bra mycket mer engagemang än tex periodisk fasta. Men hur började den här diskussionen handla om LCHF helt plötsligt? Jag vill för övrigt inte tappa vikt utan tappa fettprocent utan att förlora muskelmassa.

 

Frågan var om jag bör få i mig energi innan min morgon cardio och i sådana fall vad som tas upp av kroppen tillräckligt snabbt, samt hur det extra energi intaget påverkar fettförbränningen. 

 

Vi är nog flera som anser att du försöker köra flera koncept samtidigt!

 

För det första.. bygga muskler kräver som en (1) av komponenterna energiöverskott.. förutom proteinöverskott samt tung träning!

 

Tung som i tunga vikter och få repetitioner till failure!

 

Nackdelen med energiöverskott där proteinöverskott ingår är att man blir fet.. man lägger som bäst på sig underhudsfett.. i sämsta fall abdominalt fett!

 

Vill man att musklerna eller midjan skall synas blir det till att deffa, så gör body builders och fitnes folk!

 

Nu säger du att du inte vill vara som eliten men din intensitet närmar sig deras!

 

Såå.. nu kommer vi till det magiska.. dieten är det viktiga.. och när det gäller träning så handlar det mer om kvalitet och mer sällan, för återhämtning och uppbyggnad!

 

Så börja med dieten sen övriga livsstilsfaktorer.. kontemplation, avslappning, sömn!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på just frågan och inte gräva I tusen andra saker. Du skriver att du sett studier att det inte spelar någon roll om man kör cardior på fastande mage eller inte för fettförbränningen över tid. Det är "värre" än så, finns stuider som visare att det inte spelar någon roll om du kör cardio över huvud taget eller inte för fettförbränningen. När försökspersoner slumpas till cardio 2-3 ggr/vecka eller ingen träning på samma diet är det fler som lägger på sig fett I cardio gruppen än I kontrollgruppen Det beror helt enkelt på att kroppen kompenserar för den ökade aktiviteten och sparar igen energin under resten av dygnet (och eller får personerna att äta mer för att kompensera).

 

Med andra ord Tträna som det känns bäst. Det är dieten som kommer påverka fettet hur som helst. Och faktiskt styrkeresultaten också I större utsträckning än exakt vilket program du kör på gymmet.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, även om mina frågor inte riktigt blivit besvarade än. Jag förstår att detta främst är ett LCHF forum även om den här forumdelen ska handla om näringslära i allmänhet. Därför blir alla svaren såklart tyvärr "aningen" riktade åt LCHF hållet. Från en bodybuilders perspektiv är det viktigaste att nå sina dagliga "macros" dvs den mängd protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler osv du behöver för att nå dina mål. Utöver det så är det plus minus som gäller, dvs förbrukar du mer kalorier än du stoppar i dig går du ner i vikt. Om du lyckas träffa dina macro mål utan medans du fortfarande ligger på ett kaloriunderskott så minskar du i fett utan att förlora muskler. LCHF är bra för att gå ner i vikt, men det finns inget som tyder på att det är en bra diet för att öka i muskelmassa, annars kan jag lova att alla bodybuilders skulle köra strikt LCHF. 

 

Jag tror inte detta är rätt sida för den här typen av frågeställning, men tack i alla fall för hjälpen. 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även inom bodybuilding finns trender. Det går bygga muskler med olika dieter. Arnold Schwarzenegger och de andra i team Weider tränade på en LCHF kost (även om begreppet inte fanns då) och det gick ju hyfsat. Även styrkelegender som Brook Kubics har nyligen släppt en bok där han avslöjar sin "kontroversiella" diet. Han säger att när han ligger högt på kolhydrater ligger han på 50g per dag. Han är ju från gamla skolan och svängde aldrig över till kolhydrattrenden när den kom på 80-talet inom styrke och bodybuilding.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert kanske men jag har sysslat med träning och diet länge.
 

1. Du tränar som om du gick på steroider. ALLA tävlande kroppsbyggare och kraftsportare använder dopning. Träningsupplägg från sådan eller tidningar för sådana är anpassade efter att man använder dopning. Sex långa tunga pass i veckan är i längden absolut för mycket träning om du inte kurar (kortare perioder kan man köra så). Om du ändå kurar (vilket jag avråder från) så spelar ju hälsa ingen roll för dig och du kan äta som du känner för och sedan använda andra droger för att gå ned i vikt. Det enda du behöver tänka på är att proppa i dig massor med protein. Punkterna efter denna förutsätter att du inte använder dopning.

2. Kolhydrater är helt onödiga, de tillför inget till träningen. Kolhydrater kan vara aktuella för att öka prestationen på tävling, men för träning har de ingen effekt. Kolhydrater tillför heller inte i övrigt något positivt. Tvärtom leder de till ökad hunger, ökat sug och i många fall (dåliga kolhydrater) till inflammation och störd tarmflora vilket motverkar effekten av träningen.

3. Protein är viktigt vid träning. Men man behöver inga mängder av det. kroppen antingen förbränner proteinet eller använder det för att bygga upp kroppen (inte både och). 1g per kg mager kroppsvikt är mer än nog.

4. Fett håller dig mätt och tillför den energi som du vill tillföra.

5. Om du använder energi fastande så kommer kroppen att använda den energi som finns lagrad. Om man är kolhydratstinn så kommer den först att använda glykogenet och sedan fettet, om man äter lågkolhydratkost kommer det inte finnas glykogen att ta av. Huruvida kroppen kommer att fylla på lagren senare eller ej beror på hur man äter senare. 

 

6. Kroppen förbränner inte muskler så länge det finns fettreserver att ta av.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...