Truckdoktor Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Hejsan. Började med LCHF för några veckor sen, fast jag kör inte kör strikt LCHF än. Har det lite svart att komma in i rutinen och hitta inte knappen för stänga av matsugen, speciellt på kvällarna. Har knappt ngn socker i huset, inte heller bröd, potatis, mm. Frukost är lite blandad med egg/bacon, grekisk joghurt med bär eller bara kaffee med vispgrädde (40%). Lunch på jobbet är oftast sallad från salladsbaren eller ut med kompisarna, där jag ser till, att inte ta grejerna med massor av kolhydrater i. dricker oftast vatten och tee under dagen på jobbet, men kommer inte helt upp till 2l/dag. När jag kommer hem på kvällerna är jag oftast skittrött och kunde lägga mig direkt Jag orkar oftast inte laga mat eller fixa mycket i hemmet. Det är då, jag blir hungrig/matsugen som fan, även om jag laga ngt vettig som steka grönsaker med fisk eller annan sorts kött. Även mat, som skulle bromsa detta, gör inget skillnad. Blir ibland lite yr i mage under dagen, men det blir bättre, när jag äter ngt. Finns inget huvudvärk. tipps? Och det har inte redigt börjad med viktminskning heller, kannske 1 kilo i 3 veckor?! Jag vet, att jag troligtvis äta fortfarande för lite fett, men grejer som massor av majonäs och beanaissås smaka inte för min del alternativ att lägga till istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mianfrasse Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 För mig funkade det bättre när jag började med smör och kokosolja i kaffe och te istället för vispgrädde. Det låter inte gott men efter lite tillvänjning gillar jag det skarpt. Vispa 1 msk smör och 1 msk kokosolja i kaffe/te, det mättar. När jag är trött efter jobbet blir det ofta omelett eller ett par kokta ägg med smör och avokado, går snabbt och är enkelt. På helgerna fixar jag matlådor som jag kan äta till lunch när jag jobbar. Skulle nog också bli lite yr om det bara blev sallad till lunch... Lycka till! Jag har kört sedan januari 2015 och har hittills gått ner drygt 10 kilo, men periodvis har det stått helt still... Ge inte upp! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 Yrsel kommer inte från sallad, tror jag. När det kommer, hade jag inget lunch än. Det är svårt och beskriva, känns som tryck i mäge, ätit fel, konstig smak i munnen, osv. Det räcker och ta en tuggummi t.ex. för och stoppa det ett tag. Kaffee med grädde funkar rätt så bra under dagen, men nästan allt efter kl. 18 är triggerfood. Och med allt idrott jag gör, är jag sällan hemma före detta. Trots idrottet kommer jag inte ner med vikten. 94kg, BMI av ~31 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Jag det låter definitivt som du äter för lite fett. Eller rättare sagt du äter för lite. Det låter som om du undviker kolhydrater, men glömmer att ersätta om med fett. Då är det inte konstigt att du blir så hungrig på kvällen. Sen undrar jag lite vad du menar med att du dricker vatten och te, men inte kommer helt upp till 2 l/dag? Har du nån speciell anledning till att dricka just 2 l? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Hur är det med saltet? Man kan bli matt och illamående av saltbrist. Kan du ta kryddsmör för att öka fettet? Nåt med chili eller stark vitlök kan maskera fettet om du har svårt att få i dej. Koka en buljong och förstärk med smör och kokosfett så får du i dej både salt och fett. Inte så mycket kokosfett i början eftersom man kan bli lustig i magen om man inte är van. Mosa kokta ägg med smör och gott salt. Gör en PUMa.. (Pålägg Utan Macka) av en ostbit med smör och pålägg och lite gurka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Alternativ till det som redan nämnts kan vara oliver, pesto, tapenade. Jag brukar ta en rejäl klick smör och strö peppar och salt på den, man kan också prova med oregano, dragon, basilika eller nåt annat. Nötter och fröer fettar också upp. Riven kokos. Istället för yoghurt kan man ta rysk yoghurt eller creme fraise. Igår kväll åt jag rullar av tunnskivad granrökt hästskinka med ost och smör, till en färggrann sallad - ett exempel på något så himmelsk gott (gärna snyggt serverat också) att allt sug efter onyttigheter kommer av sig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Testa en sk kallsup om du har problem med yrsel. Ta 1/2 tsk salt i ett glas vatten och drick. Förhoppningsvis hjälper det. Använd seltin eller havssalt eller gör Anna Halléns supersalt.Se fettet som medicin om du har svårt att äta det som mat. Kokosfett (ekologiskt på burk, ej silverpaket) brukar gå bra att blanda med kaffe eller te, om man har svårt att äta det.Vill du se hur du ligger till när det gäller ditt ätande så kan du registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se och på så sätt få en uppfattning om protein, fett, kolhydrater och energimängd i form av kalorier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Igår kväll åt jag rullar av tunnskivad granrökt hästskinka med ost och smör, till en färggrann sallad - ett exempel på något så himmelsk gott (gärna snyggt serverat också) att allt sug efter onyttigheter kommer av sig Hej! Var får du tag på hästkött? Trots att jag bor i det häst-tätaste länet (Skåne)är det svårt att få tag i hästkött som jag anser vara ett av de bästa köttet man kan få tag i. Rolle på Österlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Hej Rolle! Finns på ICA Maxi där jag bor, bland påläggen, Gustafs heter fabrikatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Hej Rolle! Finns på ICA Maxi där jag bor, bland påläggen, Gustafs heter fabrikatet. Thanx, har försökt få tag i Gustafs här men inte lyckats.... Rolle på Österlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Om du inte orkar laga mat på kvällen kan det vara bra att ha en hel hög kalla kokta ägg, ett stort fat med stekta köttskivor (kyckling/fisk) liggande i kylen tillsammans med färdigskurna grönsaker (och kryddsmör om inte smöret duger som det är). Åtminstone tycker jag det är lättare att fixa middag då. Som matlåda fast på tallrik hemma. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Vi har alltid lite kalla färdiga pannbiffar i kylskåpet. Gött att äta med lite smör ifall man är sugen på något på kvällen Kolla in min blogg för lite receptinspiration Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 Tack för tippset alihopa. Jag testa detta och berätta sen. PUMa funkar bra som snabbt middag/mellanmål (rökt skinka, brieost och majonäs), fast det tog nästan hela förpackningen, tills jag blev met och suget avtog. Funderar om en mugg med grönsaksbuljong som middag istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Förstärk buljongen med lite smör och kokosolja så mättar den bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted July 21, 2015 Author Share Posted July 21, 2015 Så, en liten update: Nu känns det som att det verkar funkar med viktnedången. Har tappad runt 6-7 kg sedan Maj. Nu kommer jag in i byxor, jag aldrig trodde, jag kommer och ha på mig igen, fast det inte mäts ngn ändring på bukomfang (102 cm) Även vissa bälte går på innersta hålet. Måste nog köpa en håltång MEN: Jag är fortfarande småhungrig jämt. Trots att jag lägga till extrasmör t.ex. vid måltider klarar jag mig aldrig mer än 2-3 timmar tills jag vill ha mat igen. På jobbet klarade jag mig hyfsat bra och ta lite köttbullar eller kokt ägg med mayonäs vid frukost. Är rådd, att jag stoppa in mig massor med mat nu, när jag har semester, inget redig planering och "uttag" som jag brukar har på jobbet (lastbilsmekaniker). Varit hos hälsocentralen pga. detta ochså. Jag berättade om LCHF jag kör nu och att jag aldrig är met på långt sikt, men fick bara en remiss till dietist efter sommarlovet. Få se, vad som händer då. Några tips, jag skall ta med mig till dietisten? Skall jag börja ngn matdagbok t.ex.? Jag tror inte att jag är diabetiker. Läkaren tog minst 4 prov ang. detta det sista 2 årena efter jag hade ett propp i vä ben. Och bara så ni vet, tog Waran 6 månader under 2013, men det fanns inget behov att fortsätta med detta då. Och dom aldrig hittade orsaken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Jag är fortfarande småhungrig jämt. Trots att jag lägga till extrasmör t.ex. vid måltider klarar jag mig aldrig mer än 2-3 timmar tills jag vill ha mat igen. --------------- Varit hos hälsocentralen pga. detta ochså. Jag berättade om LCHF jag kör nu och att jag aldrig är met på långt sikt, men fick bara en remiss till dietist efter sommarlovet. --------------- Skall jag börja ngn matdagbok t.ex.? Matdagbok skulle du kunna föra och dela här med forumet. Det låter nämligen konstigt att du inte håller dig mätt. Om vi får se vad du äter under en dag kanske vi kan hjälpa dig. Dietist… jag har ingen hög uppfattning om denna yrkeskår. De brukar vara rädda för fett och misstänksamma, för att inte säga fientligt inställda, till LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted July 24, 2015 Author Share Posted July 24, 2015 Så, här har ni det sista 2 1/2 dagar: 22/7: Frukost/förmiddag:2 Fettkaffee med lite vispgrädde och 1 tsk kokosolja var + stekt laxfile med wokgrönsaker, lite vispgrädde och extrasmör. Lunch/Fika: 2 tallrik med grek. joghurt och ca 1 1/2l jordgubbar, 3 te (EarlGrey) kväll: 1 kaka choklad (mörk 70%), några stk. Puma (rökt kalkon, brieost, majonäs), 1 1/2l kranvatten under dagen 23/7: Morgon: 5 köttbullar med majo + 1 fettkaffe under dagen ca. 10 köttbullar till + 1 kaffee och 1 tallrik med grek. joghurt och 1/2l jordgubbar 2-3 mugg te under dagen kväll: sallad och lite köttbullar med majo extra. idag: fettkaffee på morgon + lite choklad (2 bitar) cycklingbagel +2 te till lunch... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted July 24, 2015 Author Share Posted July 24, 2015 som jag vet, är jag ochså en liten tröstätare när det är tråkig hemma. Jag tror, jag kan känna skillnaden mellan hunger och bara vara sugen på mat ochså i stort sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Åt du en och en halv liter jordgubbar (Lunch/Fika 22/7) eller var det deciliter som avsågs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Åt du en hel chokladkaka (100 g) eller var det en ruta choklad (10 g) som avsågs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Ger mig på ett försök att analysera ditt matintag de dagar du skrivit... Skriver mina kommentarer med rött, så ser du lätt var jag skrivit. Så, här har ni det sista 2 1/2 dagar:22/7: Frukost/förmiddag:2 Fettkaffee med lite vispgrädde och 1 tsk kokosolja var + stekt laxfile med wokgrönsaker, lite vispgrädde och extrasmör. Ser helt ok ut. Fast jag skulle ha trott att laxen var lunchen... Lunch/Fika: 2 tallrik med grek. joghurt och ca 1 1/2l jordgubbar, 3 te (EarlGrey) Som sagt, OM du nu åt 1 1/2 liter jordgubbar, så är det ju jättemycket. Försöker gissa hur mycket yoghurt som var i de två tallrikarna. En halv "hink"? Denna lunch+fika skulle då vara nog med kolhydrater för att ge många såväl hunger som sötsug. Jag slår inte in det i något kalkylprogram, men testa gärna att göra det själv. kväll: 1 kaka choklad (mörk 70%), Tja, såklart inte bra, men det är mänskligt. Men jag gissar att din så kallade lunch/fika till stor del var orsaken till detta. några stk. Puma (rökt kalkon, brieost, majonäs), 1 1/2l kranvatten under dagen Var Pumorna utspridda över hela dagen, eller vid ett tillfälle? Jag tänker att dessa vid ett och samma tillfälle, kanske skulle ha kunnat minska ditt behov av choklad? 23/7: Morgon: 5 köttbullar med majo + 1 fettkaffe Ser ok ut. Undrar dock över köttbullarna. Gör du dem själv, eller har du annars koll på vad de innehåller? Köpes-köttbullar kan vara rätt ok ibland, -rena skräpet andra gånger. Så det är ett tips, om du köper köttbullar, att ta dig en titt på innehållsförteckningen.under dagen ca. 10 köttbullar till + 1 kaffee och 1 tallrik med grek. joghurt och 1/2l jordgubbar Ingen direkt måltid, som det ser ut... Smååt du köttbullar, eller var det alla vid ett tillfälle? Även en halvliter jordgubbar är ganska mycket kolhydrater. 2-3 mugg te under dagenkväll: sallad och lite köttbullar med majo extra. Jag skulle bli less, men det hör inte hit. Vill du äta köttbullar hela dagen igenom, så ok. Bara hoppas på att de har bra innehåll. idag: fettkaffee på morgon + lite choklad (2 bitar) Visst. Det finns dock en risk för att chokladbitarna motverkar den mättnad du annars borde få av fettkaffet. cycklingbagel +2 te till lunch... Kycklingbagel? Som i baguette fylld med kycklingröra a¨la macken, eller var det något vettigare? Sammanfattningsvis: Jag tycker att du äter lite mat och mycket som mer liknar mellanmål. Det gör jag också vissa dagar, men det är ju absolut inte optimalt, framför allt inte för den som vill gå ner i vikt. Mina kommentarer är mina spontana tankar och inget överanalyserande. Hoppas att du inte tar detta som ett påhopp, för meningen är att hjälpa dig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted July 24, 2015 Author Share Posted July 24, 2015 @iAnna: en kaka á 100g marabou 70% cocoa @EVS vi pratar i liter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted July 24, 2015 Author Share Posted July 24, 2015 bra att veta om köttbullor. Det är mycke småmat som huvudmaltid, det stämmer. Prova och dra ner Jordgubbar... Det va nog knappt 1/2 hink joghurt (1kg hink) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Du äter alldeles för mycket socker/mejeriprodukter och alldeles för lite riktig mat så jag förstår att du har sug och inte mår bra. Bra att du försöker göra något åt det iaf. Jag föreslår att du försöker skapa riktiga matrutiner och att du äter dig mätt på riktig mat. Börja med att laga så enkelt som möjligt. Kanske bara kokta ägg med smör på morgonen t ex om du gillar det. Sallad är bra mat till lunch men bara om du blir mätt på det. Till middag föreslår jag att du t ex steker en köttbit eller lax och så salladsmix och nån fet sås. Det är viktigt att du äter dig mätt på riktig mat. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kolissnålis Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Varför äter du inte en rejäl middag? Någon särskild anledning? Tycker det är tråkigt med matlagning/bor själv och vill inte laga till bara mig....? T ex en köttbit med en fet sås och grönsaker. Laga två ordentliga portioner och spara en för att ta med som lunch till arbetet nästa dag. Gå in på www.tommytappar.se för måltidsinspiration! Dietisten efter sommarlovet kan du nog glömma. Tallriksmodellen, mycket grönsaker och grovt bröd kommer den att rekommendera. Om du inte har råkat bli inbokad hos en LCHF-vänlig dietist? /kolissnålis 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Ja, jag bor själv. Om jag laga mat, är det oftast tillräcklig för nästa dagen ochså. Problemet är, att jag oftast är så himmla trött efter jobbet att jag inte orkar laga ngn. vettig mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Gör 3-4 rätter på helgen och laga rejält så du får matlådor. Det går förbereda också och göra t ex en pulled porc och frysa in i portionsförpackningar. Då kan man göra en minutgryta genom att bara steka lite lök och hälla i svamp oliver och grädde. Gör köttfärsbiffar av ett halvkilo på en gång (jag brukar steka på plåt i ugnen) och styckfrys. Ta fram och ät som macka eller parisare med stekt ägg. Och om du orkar kan du göra ugnsrostade grönsaker och sås eller kryddsmör till. Gör en nötstek och skiva upp och frys i portionsförpackningar. Ät med smör och grönsaker som macka. Fast varm mat mättar bättre... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kolissnålis Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Ja, jag bor själv. Om jag laga mat, är det oftast tillräcklig för nästa dagen ochså. Problemet är, att jag oftast är så himmla trött efter jobbet att jag inte orkar laga ngn. vettig mat.Jag tänkte, precis som stoscha, föreslå att du förbereder matlådor på helgerna, gör några "storkok". Om du äter bättre leder det förhoppningsvis till en positiv spiral så att du blir piggare och får mer energi på kvällarna, så att du orkar laga mat. En bok med enkla och relativ okomplicerade recept är LCHF på 14 dagar av Lars-Erik Litsfeldt. De flesta recepten skulle man nog kunna svänga ihop även när man är trött efter jobbet. /kolissnålis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Instämmer i kören ovan. Om du låter bli jordgubbar, choklad och bröd och äter riktig mat ska du se att du märker skillnad. Man behöver inte laga maten varenda gång man ska äta den. Gör mycket mat och sällan och spara som rester/matlådor i kyl eller frys. Ägg du kokat redan tidigare kan du ha till hands för tillfällen då det är extra bråttom. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted July 26, 2015 Author Share Posted July 26, 2015 Den där bageln är den enda bröd jag äter, ca. 1x i veckan när jag svänger in på espressohouse. Chokladen kan jag nog låta bli helt, äv. att det är 70%. Jordgubbar kommer och göra ont, är en riktigt jordgubbmonster varje sommar. Jag är så himmla glad, att jag inte längre behöver vanlig socker i te/kaffee och kan avstå godis i stort sätt. kommer jag och börja med det igen, blir jag säkert beroende av det igen. Mjölkchoklad är en av mina "triggerfood" som det kalla det för i en av filmarna här pånsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Både 70%-ig choklad och jordgubbar kan vara ok att äta ibland. Bara inte som basmat, inte stora mängder och inte flera gånger i veckan. Om du ser det som lyx vid festliga tillfällen, kan det fungera bra. Om du har problem med hunger, sug och att inte känna dig mätt, skulle jag däremot rekommendera dig att helt avstå från bröd. En bagel i veckan kan göra mer skada än nytta, när det gäller att få din mättnad att fungera bra. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted February 24, 2016 Author Share Posted February 24, 2016 Lite nytt efter ett tag nu: Har pratad med livstilrådgivare på hälsocentralen under tiden. Hon är ochså förtjyst i LCHF och hade bra tipps och länkar till olika blogg, mm. Hon trodde, att jag inte ät tillräcklig med fett och hittade lite småknep åt mig. En bra frukost kl.5:30 på morgon med eggröra+bacon och en klick smör "do the job" för att klara sig fram till lunch. Sen skall jag bara ser till, att ha mellanmål redo, om frukosten/lunchen inte räcker. Håller på och testa bra mellanmål nu för tiden... Oftast funkar en vispad egg i kaffet som middag, när jag kommer hem. brukar vara rätt så trött och vil inte laga ngt. då. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2016 Share Posted February 24, 2016 Ät då samma som du gjorde till frukost.. dvs laga två portioner.. värm sen i micron på kvällen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted February 24, 2016 Author Share Posted February 24, 2016 Har ingen microugn hemma Lagar oftast massor med mat under helgen och fryser in den, så det finns ngt. under veckan till jobbet... Ibland finns det och rester från middagen kvar som värms upp till frukost. beroende på maten funkar det mellan "behöver mellanmål redan vid 8" och "utmärkt" fram till lunch. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bek Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Försök hitta några rätter du orkar med att laga efter jobbet. T.ex. en bit fryst lax som du kryddar lägger i ugnen. Sås och lite broccoli till. Lägg in broccolin i ugnen när laxen varit inne en stund om du är lat. Korv av bättre sort så det inte är massa kolhydrat i. Ta lite senap och surkål till. Du behöver lägga korven i en stekpanna och vänta. Möjligtvis vända den efter halva tiden. Köttfärs-biffar/limpa/bullar är också sådant som är enkelt att styckfrysa och bara lägga i ugnen direkt från frysen när du ska ha det. Allt detta är sådant som lagar sig själv. Annars tar det ett par minuter att steka en bra köttbit. Har ingen microugn hemma Lagar oftast massor med mat under helgen och fryser in den, så det finns ngt. under veckan till jobbet... Ibland finns det och rester från middagen kvar som värms upp till frukost. beroende på maten funkar det mellan "behöver mellanmål redan vid 8" och "utmärkt" fram till lunch. Ingen micro.. det måste vara riktigt paleo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdoktor Posted February 25, 2016 Author Share Posted February 25, 2016 Det funkade än så länge utan micro... Och det finns nästan ingen yta och ställa en sån i köket heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Sån här mat är inte så god i micron, men en omelett gör du ju på några minuter. Två ägg, en skvätt vispgrädde (typ 2-3 matskedar) och lite riven fet ost (och den kan du har rivit i förväg). LIte salt och lite peppar och häll i varm (men inte hetaste läget) i stekpanna med en rejäl smörklick i. Lyft sedan i smeten så att det lösa ovanpå kan rinna ner (det är inte som att göra pannkakor, utan ska "grävas" lite i). Lägg i lite protein och t.ex. smörstekta champinjoner (kan du steka medan du rör ihop omelettsmeten och pannan blir varm). Vänd över halva så att du får den "inbakad" och vips har du något långt bättre än en calzone, både i smak och nyttighet. Ett annat tips är en köttbit eller fiskbit som du steker och under tiden kokar du några buketter blomkål. Rör i en rejäl smörklick och låt den smälta. Kör med en mixerstav och krydda, så har du ett blomkålsmos att äta till. Det tar typ fem minuter och ditt enda jobb är att dela blomkålshuvudet (de övriga buketterna plockar du av och stoppar i frysen, så kan du ta fram lagom många nästa gång). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts