GOL Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Jag började ta en burk kvarg efter varje träningspass när jag började träna. Det fungerade grymt bra för återhämtningen. Dessutom blev det något av en vana att käka kvarg även i vardagen, då utspätt med grädde. Jag får sådan otrolig energi om jag äter kvarg och kan träna tung styrketräning tre dagar i veckan med glädje till passen. Utan kvargen så orkar jag knappt ett pass i veckan. Dessutom upplever jag att jag mår bättre rent allmänt. Problemet är att jag får extremt dålig andedräkt samt lukt från vattenkastning vilket borde göra att jag luktar i övrigt också. Frågan är nu varför det blir så? Jag förmodar att jag inte hamnar i optimal ketos och hamnar i något mellanläge som är lite surt. Samtidigt så är det extremt lite kolhydrater och jag får inte detta av annant såsom mörk choklad och nötter. Kan det vara mjölkproteinet som spökar? Skulle ett ökat insulinpåslag kunna ge mer energi på egen hand eller kan det bero på att jag äter mer helt enkelt? Det är så svårt att veta. Nu när jag skippar kvargen så märker jag verkligen att jag går in i total fettdrigt. Problemet är bara att jag inte har den energi fysiskt som jag önskar. Trot allt är det ju 16g protein vilket jag förmodar är kasein (?) i en sådan där burk och ibland har jag ätit dubbelt upp. Jag saknar den positiva effekten på humöret men inte de extrakilona jag fått samt den bedrövliga andedräkten som återkommer så fort jag bara äter 100gram kvarg. Är det bättre att öka kolhydraterna då och isåfall vilka, för kvarg verkar det vara något lurt med (spelar ingen roll om det är naturell eller sötningsmedel.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Skulle kunna tänka mig att du behöver äta lite lite mer kolhydrater av typ rotfrukter (lite resistent stärkelse och även lite potatis) Min son tränar tung styrketräning och han presterar bättre nu när han lagt till lite kolhydrater. Jag och sonen äter ungefär samma mat, men han äter dubbelt så mycket..och de dagar då han tränar äter han lite mer av t ex kallt råris eller ett par kalla potatisar. Kolla Martinas blogg eller Jonas Coltings. Min åsikt är att om något inte verkar funka så ändra och utvärdera. ( ge det du ändrar lite tid bara) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 När man lägger om till LCHF kan man ju bli lite matt och trött i musklerna (omställningssymptom). En del av det kan avhjälpas med lite salt i ett glas vatten. Kanske är det något att testa i kombination med att avvakta och se om kraften återvänder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucen Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 En fundering, blir det för mycket protein med kvargen? Kan vara därför den dåliga andedräkten uppstår? Vet inte om kasein i synnerhet ger sämre andedräkt. Du hittar säkert bra tips här: (Martinas blogg http://martinas.nu/) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts