Sugiyama Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Jag provade förra veckan resistent stärkelse i form av potatismjöl utrört i kallt vatten. Men vikten rusade uppåt så efter 2 kg på en vecka var det bara att sluta. Märkligt tycker jag då det inte ska påverka vikten. Är det flera som har den erfarenheten. Jag tycker det är synd för jag mådde bra och andedräkten blev mycket bättre. Funderar på om det finns annat man kan göra för magbakterierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Surkål eller andra fermenterade grönsaker sägs vara bra för magen. Ibland används även begreppen syrat eller mjölksyrat. De flesta mjölksyrade produkterna som säljs i butik är pastöriserade, vilket innebär att de goda mjölksyrebakterierna man vill åt också dött. Att syra själv är relativt enkelt. Karin Bojs har skrivit en bra grundbok och det finns en del recept på nätet. Man syrar antingen med hjälp av vassle från fil eller youghurt eller på saltlake. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Jag provade förra veckan resistent stärkelse i form av potatismjöl utrört i kallt vatten. Men vikten rusade uppåt så efter 2 kg på en vecka var det bara att sluta. Märkligt tycker jag då det inte ska påverka vikten. Är det flera som har den erfarenheten. Jag tycker det är synd för jag mådde bra och andedräkten blev mycket bättre. Funderar på om det finns annat man kan göra för magbakterierna. Tror ioförsej inte att det var potatismjölsslurryn som lade på de kilona? Utan sådär skiljer vikten från vecka till vecka! Nu är jag ingen fan av potatismjöl.. främst iomed att det är ytterligare ett substitut för att äta riktig mat.. där resistent stärkelse ingår naturligt! Men det e klart.. vet man med sig att man äter mest utskuret kött och processade tillbehör så kanske det kan vara ett substitut som gynnar tarmfloran? Fast vet man det.. så undrar jag varför man fortsätter att äta undermålig mat? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Du testade inte blodsocker efteråt för att kolla att stärkelsen verkligen var resistant? Kan vara så att det togs upp som glukos trots allt. Har sett mycket märkligt hända med "resistant" stärkelse. Annars håller jag med Zepp, riktigt mat med fibrer är det baggarna är gjorda att äta. Trixar man med substitut finns alltid risk att det slår fel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sugiyama Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Jag äter riktigt mat och att tillföra potatismjöl var den enda förändringen jag gjort. Så mycket brukar inte min vikt ändra sig, har ätit lchf i 6 år. Men jag ska testa blodsockret, det var en bra idé, då får jag svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts