Gå till innehåll

LCHF och långsamt viktnedgång.

Berra

Recommended Posts

Har käkat strikt LCHF i snart tre månader och går ner 200 gram per vecka som mest. Det är ju riktigt dålig med tanke på att jag har 40 kilos övervikt.

LCHF lanseras ju som en mirakeldiet men så är ju inte fallet då 95% av alla inlägg på detta och andra LCHF-forum handlar om problem med viktnedgång, folk som mår dåligt etc.

Sluta äta dittan eller sluta äta dettan är ju råden som skrivs så hur bra är då denna diet om man inte kan äta det som alla LCHF-"doktorer" säger att man kan äta.

Jag gillar feta såser så jag gör sås av smör och grädde (1 dl) samt kryddor men det kan tydligen göra så viktnedgången går långsamt eller avstannar helt, trots att LCHF-"doktorerna" säger att man kan äta grädde.

Äter 150 g fett, 65 g protein och <10 g kolhydrater per dag.

Jag dricker varken te eller kaffe så råden man läser att ta kokosolja går inte. Kokosolja är också äckligt och jag vägrar äta sådant som inte är gott för vi lever så kort tid. "Det ska va gött att leva, annars kan det kvitta."

Har läst runt och alla ger olika råd. Skulle man lyssna på samtliga så skulle man ju inte kunna äta något eller så kan man äta allt.

Snacket om att alla är vi olika är skitsnack för vi fungerar alla likadant. Gör man av med mer än vad man äter så går man ner i vikt.

Jag har varit nere vid 1500 kcal men det hjälper lika lite som att äta 2000 kcal. Det sista som jag inte provat är att lägga mig under gränsen för vad kroppen behöver per dag för att enbart driva den (min kropp kräver 1500 kcal om jag ligger i sängen 24h/dygn). 1200 kcal tänkte jag prova och fungerar inte denna svältkur (bara på namnet) ger jag upp och köper mig en kebabpizza och äter en varje dag, då kommer jag i varje fall gå ner i vikt (1 kg/vecka) och gött som fan är det.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LCHF är ingen quickfix. Det är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa under tiden. Glöm allt vad blaskorna skriver om förton kilo på en kafferast.

Du har hållit på ett tag att dra på dej övervikten, eller hur? Hur kan du då tro att det bara ska rinna av dej? En otrygg kropp släpper inte ett gram, så det du måste göra först är att bygga upp ett förtroende att du kommer att förse din kropp med bra mat så den vet att den inte behöver spara sej för nästa svältperiod. Du säger att du hållit på i 3 månader och har redan hunnit experimentera massor... hur ska du då få en trygg kropp? Det TAR 3 månader att skapa tillit.

Det går alldeles utmärkt att svälta sej ner i vikt men problemet brukar ju vara att behålla den sen. Vi är legio som bantat oss till mer och mer ö vervikt, och det är där LCHF funkar som bäst.

Jag gick inte ner nånting i början men minskade 2 storlekar på ett par år (och det är ju huvudsaken) så komplettera vågen med måttband. Efterr 3 år började jag köra periodisk fasta och tog 1 kg per månad i ett halvår.

Länk till inlägg

Det tar, beroende på hur aktiv man är, 2-3 dagar att göra sig av med allt extravatten i kroppen samt gå från kolhydrats- till fettdrift. Viktminskningen ska därför börja omedelbart så max 200 g per vecka är skit när man har 40 kgs övervikt.

Äter jag vanlig mat upp till 2000 -2200 kcal så kommer jag gå ner 0.7-1 kg per vecka. Hade LCHF varit så bra hade det fungerat lika bra. Det är ju något som spökar och eftersom det inte är jag så måste det vara dieten, eller hur?

Sedan att skriva sådant som inte stämmer, att kroppen måste vänja sig i månader etc, detta är skitsnack. Ursäkta mig men så är det. Kroppen ställer om sig mycket snabbt. Käka 500 g kolhydrater så kommer kroppen ställa in sig på kolhydratsdrift omgående.

Man måste "svälta" i mycket långa perioder innan kroppen ställer in sig på svält så sprid inte faktafel. Tre dygn utan mat så bibehåller kroppen fortfarande sin ämnesomsättning, den sänks först efter detta och då endast med mindre än 8%. Så återigen, sprid inte faktafel.

Jag sitter här och skrattar när jag läser om LCHF och at man måste fasta i perioder för att gå ner i vikt, bra diet då, eller hur?

Hade jag käkat vanlig mat men hållit nere på kalorierna hade jag gått ner minst 10 kg istället för knappa 2.5 kg som nu med LCHF. Hade jag fastat hade det varit mer.

Är jag bitter? Tro fan det.

Länk till inlägg

Hej Berra!

Förstår att du är bitter när det inte fungerar. Du skriver att du har 40kg övervikt? Vad är din målvikt? Kön? Längd? Ålder? Exakt vad äter du en normal dag? Ge gärna något exempel...

Jag är också bitter över kosten ibland, men jag har bara några kilo kvar till målvikt och har svårt att veta hur jag ska trixa så här på upploppet...

Länk till inlägg

Men varför äter du LCHF om du vare sig trivs med det eller tycker att du går ner i vikt av det? Fungerar vanlig mat bättre som viktminskning för dig så ät det. Om du äter en kebabpizza om dagen och inget mer och äter upp hela pizzan på en gång, så blir det ju en form av periodisk fasta, med 23 timmars fasta och 1 timmes ätfönster.

Länk till inlägg

Ja, du Berra! :)

Jag håller med dig ;)

Du är något av ett unikum

Jag har faktiskt aldrig hört talas om nån som har 40 kilo att bli av med och håller sig under 10 gram kolisar om dan i 3 månader och ändå inte tappar i vikt...

Kan du inte lägga in ett par dagars kostexempel här så kanske vi förstår lite bättre vad som är på gång?

Länk till inlägg

Det första du ska göra Berra är att sluta räkna kalorier hit och gram dit och plus och minus osv. Hade du varit en mekanisk maskin hade det kanske funkat men nu befinner du dig i en människokropp och då fungerar det inte så enkelt.

Sen är det såklart svårt när man får förtielva olika råd om hur man ska göra från olika håll. Man får källforska en del och använda sitt sunda förnuft för att hitta sin väg.

Och som redan påpekats ovan, glöm kvällsblaskornas rubriker om att rasa i vikt, de skrivs för att sälja lösnummer och har väldigt lite med sanningen att göra.

Läs sen här om du inte redan gjort det (bra källa...) och Lycka till!

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Länk till inlägg

Sen så det här med omställning till fettdrift - det går inte så fort det heller, beroende på hur länge kroppen vant sig vid att gå på kolhydrater. Det kan ta veckor, månader! Innan dess tar kroppen till alla möjliga knep.

Ligger man lite i överkant av proteinintag jämfört med behovet gör kroppen glukos av protein.

Får inte hjärnan sin dagliga dos av glukos talar den om för dig att den svälter! Även om det finns annat käk i huset, men det duger inte, ser du...

Hunger och mättnad och hur ämnesomsättningen regleras hänger dessutom ihop med en massa hormoner hit och dit. Stress kan hindra viktnedgång. Vissa mediciner (inkl preventivmedel) gör att man öka i vikt eller inte minskar..)

Det är inte alltid så lätt som det låter!

Och därför rasar somliga i vikt och andra inte. 

Och somliga får prova olika tricks som fasta, mejerifritt, eller till och med öka sitt  kolhydratintag!

Men - om du nu har 40 kg övervikt - dom har du inte skaffat dig på en kafferast. Varför tror du att det går att få dom att försvinna på  kortare tid? 

Sen så - om du tycker du kan minska lättare och fortare med andra metoder - känn dig fri att prova dessa! 

Är det någon som tvingar dig att äta LCHF?

Det låter ju helt rätt om du äter som du skriver, men kanske det är för lite?

Äter du till du är mätt eller går du hungrig?  

Har du hållit på och bantat tidigare?

Anna Hallén har skrivit en del om besvärliga kroppar. kanske värt att läsa och fundera över?

Matematik är inte allt......

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...