Jump to content

Konsekvenser av för mycket protein?

Poppy

Recommended Posts

Hej!

Mitt första inlägg här!

Jag har ätit enligt LCHF ett bra tag och mår finfint. Men jag har en fråga - jag har en tendens att äta för mycket protein, kan det ge oönskade konsekvenser på sikt? Jag gillar kött, kanske litet väl mycket...

Ja du kan få för mycket muskler och en ansträngd ekonomi!

Man får äta flera kilo fettfritt kött om dagen om det skall få några medecinska konsekvenser!

Nackdelen är att man använder aminosyror i större utsträckning som energi, de omvandlas då ofta till glukos.. inte så att blodsockret stiger.

Men är man mån om att ligga bra i ketosis så lär man hamna något lite lägre.. fett är att föredra som energi.. protein är främst en byggsten i kroppen!

Sen så.. många missar sin verkliga proteinkonsumtion.. äter man fett kött så är oftast fettet 66% eller mer och proteinet ofta 33% eller lägre!

Tex så hamnar bacon uppemot 85E% fett, lax, 60E%.. osv!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=707〈=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=871〈=sv

Ägg är perfekt!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858〈=sv

• Like 3

Tack för svaren! Då kör jag nog på som jag gör och funderar inte så mycket mer på det här :-) Fast ökar på fettet när jag kan.

Kör på bara :), säg det dock bara tyst att du äter mycket kött, speciellt om du äter LCHF också, risken är ju att alla "veganer" får reda på detta och slår till med stora trumman :P  :D . (ironi)

Lycka till

PS: en liten hemlis, jag äter mycket kött jag med, speciellt rött kött...mums :)  DS

Frågan är var gränsen går för, för mycket?

Aminosyror höjer alltid insulinet då det krävs för att transportera in det i cellerna, det påverkar även vart det hamnar.. tex att tillräckliga mängder av aminosyran Tryptofan hamnar i hjärnan.

Dessutom utsöndras proportiornerlig mängd Glukagon.. så att blodsockret hålls konstant.

Restprodukten är främst urinsyra.. vilket är ett av kroppens största antioxidanter.

Det är altså en begränsning i ureacykeln som gör att vi inte kan äta obegränsat med protein, vi har en begränsad mängd enzymer för omvandling av amoniak till urinsyra.. men man får äta flera kilo fettfritt kött om dagen om man skall nå den gränsen.

Man brukar sätta gränsen till 30E% för intaget av protein, för ureacykeln, samt att man även sett jägarbefolkningar som levt på uppemot 40E%.. vilket antagligen kräver en tids tillvänjning och anpassning av enzymproduktionen.

Överskott av aminosyror lagras främst som muskler, men sen när den genetiska kvoten är fylld som glycogen, för muskelarbete.sist som fett.

Jag tror oxå att möss lever längre om de undviker icke artegen föda!

• Like 1

Vad gäller neoglukogena effekter så tror jag man är lite utlämnad till egna experiment. Jag kan utan större problem ligga så högt som 2.7 gram/kg kroppsvikt och det är ju en bit över Attias tankar kring ämnet. Han ägnar sig å andra sidan åt mest uthållighetsträning (om jag inte missat något) medan jag själv är mer inne på styrka/muskeltillväxt. Sedan vet jag inte (men misstänker) att det kan finnas aspekter som har att göra med optimerad ketoadaption som (kanske) missas av de som fortsätter vara delvis beroende av glykogen. Train low, compete high etc känns alltjämt märkligt i min värld.

• 11 months later...

Se bara till att få i dig tillräckligt med fett också. Protein i sig är inte effektivt som bränsle för kroppen. Men så länge du mår finfint så är det knappast något problem.

När det gäller långsiktiga effekter så vet ingen säkert. Jag tror inte det är farligt.

Hej.  jag tror att jag få i mig lite fett... jag tycker inte om bacon, inte heller fettet omkring köttet, men jag äter varje dag en dl vispad grädde, oliv olja till sallad och en sked av kokos olja... är det tillräckigt med fett?  jag tränar 5 gånger i veckan så jag vet inte om jag behöver mera fett...

Hej.  jag tror att jag få i mig lite fett... jag tycker inte om bacon, inte heller fettet omkring köttet, men jag äter varje dag en dl vispad grädde, oliv olja till sallad och en sked av kokos olja... är det tillräckigt med fett?  jag tränar 5 gånger i veckan så jag vet inte om jag behöver mera fett...

Det beror på. Är ditt mål viktnedgång? Viktuppgång? balans? prestation? allmän hälsa? är du hungrig mellan måltiderna? etc.

Det finns inte ett svar på den frågan.  

Det beror på. Är ditt mål viktnedgång? Viktuppgång? balans? prestation? allmän hälsa? är du hungrig mellan måltiderna? etc.

Det finns inte ett svar på den frågan.  

För allmän hälsa; innan jag började med lchf, jag hade svullen magen och magen låt mycket och ingen normal ljud, måste jag säga; och när min blodsockret gick ner , började mina händer att  skaka och fick  huvudvärk. Jag trodde att jag åt hälsosam mat... mycket frukt, grönsaker, ingen fett, inte godis... Så jag började med lchf för magen skull ,men sedan jag har märkt att blodsocker  är stabil, aldrig mer har jag känt att jag måste äta någoting så fort så möjligt för att stabiliserar blodsocker, mina händer skakar aldrig mer. Du frågar mig om jag är hungrig mellan måltiderna? Efter has passerar 4 timmars efter lunch vill ha kroppen någonting, äter mandlar. Jag äter inte heller ost, jag tycker inte om ostar. Min man säger att jag behöver äta mera fett... så det var däför jag frågar om min kropp behöver äta mera fett... frukost äter jag Turkisk yogurt, 10% fett med krossade nötter, en timma efter jag har ätit det ,går jag till gymmet. 

• Like 2

För allmän hälsa; innan jag började med lchf, jag hade svullen magen och magen låt mycket och ingen normal ljud, måste jag säga; och när min blodsockret gick ner , började mina händer att  skaka och fick  huvudvärk. Jag trodde att jag åt hälsosam mat... mycket frukt, grönsaker, ingen fett, inte godis... Så jag började med lchf för magen skull ,men sedan jag har märkt att blodsocker  är stabil, aldrig mer har jag känt att jag måste äta någoting så fort så möjligt för att stabiliserar blodsocker, mina händer skakar aldrig mer. Du frågar mig om jag är hungrig mellan måltiderna? Efter has passerar 4 timmars efter lunch vill ha kroppen någonting, äter mandlar. Jag äter inte heller ost, jag tycker inte om ostar. Min man säger att jag behöver äta mera fett... så det var däför jag frågar om min kropp behöver äta mera fett... frukost äter jag Turkisk yogurt, 10% fett med krossade nötter, en timma efter jag har ätit det ,går jag till gymmet. 

Jag ser ingen mening med att tvinga i sig fett så länge du mår bra och känner dig nöjd! Vissa mår även bättre på att ha ett lite högre kolhydratsinnehåll och lite mindre fettmängd. 

Eftersom du tål mejerier föreslår jag att du byter till rysk youghurt som ändå har 17% eller om du klarar av det ät creme fraiche på 36% till dina nötter.

Sen kan du väl variera dina mandlar med en skiva skinka eller nåt med bregott på som mellanmål. Nötter innehåller väl onödigt mycket omega 6 har jag för mej.

Visst är det härligt med stabilt blodsocker !

• Like 1

jag har en tendens att äta för mycket protein, kan det ge oönskade konsekvenser på sikt? Jag gillar kött, kanske litet väl mycket...

Mycket protein ökar produktionen av IGF-1. IGF-1 ökar cellaktiviteten och snabbar på åldrandeprocessen.

(or so they say)

Eftersom du tål mejerier föreslår jag att du byter till rysk youghurt som ändå har 17% eller om du klarar av det ät creme fraiche på 36% till dina nötter.

Sen kan du väl variera dina mandlar med en skiva skinka eller nåt med bregott på som mellanmål. Nötter innehåller väl onödigt mycket omega 6 har jag för mej.

Visst är det härligt med stabilt blodsocker !

Jag kan prova creme fraiche... jag trodde att man andvände det bara till matlagningen inte att äta som det är. Tack för tipset. Rysk yogurt finns  tyvärr inte på matställe som jag handlar.