Jeckan88 Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Hej! Nu är jag åter konfunderad och rätt deppig Dom senaste 3-4 dagarna har jag ökat 2,2kg i vikt trots strikt lchf. Igår morse hade jag ökat ett kilo sedan dagen innan. Jag väger mig alltid direkt på morgonen när jag vaknar (efter blåstömning ) så det är inte det som är problemet heller. Min målvikt just nu är 65kg och jag brukar försöka ligga runt 68g protein per dag. De senaste tre dagarnas intag enligt följande: k 9g, p 72g, f 160g. K 13g, p 66g, f 163g. K 10g, p 66g, f 149g. Samtliga dagar ca 3% kolhydrater, 16% protein och 81% fett. Mellan 1650-1800 kalorier. Äter inte nötter, efterrätter, mjölkprodukter osv. Jag äter kött, fett och grönsaker. Finns det nått att anmärka på här? Var relativt nära min målvikt innan dessa pluskilon Det jag själv misstänker att det beror på är att mensen är väntad vilken dag som helst - men förra månaden gick jag inte upp nått direkt inför detta... Har även gjort en mega förändring i mitt liv. Jag har slutat dricka lightläsk sedan i söndags, vilket jag drack mycket av. Hade stor koffein avtändningen i måndags och börjar må bättre nu. Trodde detta skulle ge bra effekter för hälsa och vikt - att sluta med sötningsmedel och koffein - men än så länge är det som sagt 2,2kg plus. Jag dricker säkert något mindre nu eftersom jag inte tycker att det är lika gott med vatten, men jag tror inte att jag får i mig för lite vätska i alla fall. Jag antar att jag säkert svarat på vad det beror på själv, men vore skönt med lite input... Känner mig otroligt stressad av så mycket plus på så kort tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Det är som du själv är inne på frågan om naturliga variationer Man ökar inte 2 kilo i fett eller muskler på 3-4 dagar oavsett hur man bär sig åt Det är alltså vatten som skvalpat in pga förändringar du gjort och mensen förstås ...och som snart skvalpar ut igen Försök att inte fokusera på vikten så mycket utan fortsätt som du gör Du har ju uppenbarligen ett bra koncept på gång Stressar man frigörs kortisol som faktiskt kan sätta käppar i hjulet också Att frigöra sig från stress och kanske komma i säng nån timma tidigare kan vara saker att sträva efter för att kroppen ska vilja släppa på de sista kilona 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Mät den genomsnittliga vikten över en längre tid, typ en månad åtminstone. Själv kunde jag gå upp så mycket som 3 kg inför mens, som jag sedan tappade rätt fort efter några dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeckan88 Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Mät den genomsnittliga vikten över en längre tid, typ en månad åtminstone. Själv kunde jag gå upp så mycket som 3 kg inför mens, som jag sedan tappade rätt fort efter några dagar. Ja naturligtvis följer jag trenderna vanligtvis, men väger varje dag i alla fall.. Blev dock oroad när det var så mkt plus under så kort tid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeckan88 Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Går redan och lägger mig vid 21 på kvällen för jag har blivit jätte trött på kvällarna.. Till saken hör väl att barnen brukar vakna mellan 5 och 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Du kanske har en infektion på gång som din kropp är sysselsatt med...något virus.... har själv råkat ut för det några gånger. Förr hade du blivit sjuk på riktigt...nu klarar din kropp att hålla stången lättare, men det är fortfarande ett jobb! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Trots att jag är i menopaus varierar jag 2 kg upp och ner. Inget att hetsa upp sej för 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeckan88 Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Försöker ta det med ro men det är inte helt lätt. Har precis varit på ett zumbapass nu och känner mig mycket mer pigg och optimistisk vägde dessutom 6hg mindre nu på kvällen än i morse så jag antar att trenden ev har stannat av (brukar alltid väga minst på morgonen).. Det skumma är att jag har upplevt det som att jag gått ner i vikt dessa dagar (brukar känna efter hur det känns innan jag kliver ur sängen) - men den känslan har ju inte stämt.. Är det någon som vet när under menscykeln som kroppen "släpper på vätskan" som man samlar inför? Är det under tiden som mensen pågår eller är det efter? Eller första dagen? Någon som vet det ursprungliga syftet med denna vätskeansamling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Jag tror att de frågor du ställer i dagsläget inte har några bra svar, man vet helt enkelt inte varför vissa samlar på sig vätska innan mens, viss känslighet för vissa hormoner pratar man om Mina råd är att dricka mer vätska, som vatten och gröna teer som är vätskedrivande, försök att få i dig mer magnesium och kalium under dessa dagar. Socker "binder" vätska, så undvik kolhydrater förutom ovanjordgrönsaker som innehåller mycket vätska och faktiskt driver ut vätska ur kroppen, som man samlar på sig (fråga mig inte hur) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeckan88 Posted June 18, 2015 Author Share Posted June 18, 2015 Tackar för tips.. Tar dock redan magnesium och kalium som kosttillskott dagligen Uppdatering: i förrgår +1kg, igår +0,6kg och idag -0,9kg.. Dock har det inte "kommit igång nått än".. Kroppen är en märklig skapelse Nu har jag fått dille på stekfläsk i ugnen med "ugnsrostad" aubergine så det blir raka vägen till affären när dom öppnar, för jag har ingen aubergine kvar nåväl... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts