Jump to content

USA förbjuder alla transfetter

Rickard

Recommended Posts

Okey, nån länk till nåt som dom publicerat där som säger att transfett inte är farligt? Jag har aldrig hört nån säga nåt annat iaf =)

CLA innehåller både cis- och transkopplingar. Studierna hittills har väl visat på varierat resultat hos människor, både vad gäller positiva och negativa effekter.
http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tbtkveterinary/article/download/5000029326/5000029563(direktlänk till pdf)

Jag, livsmedelsverket och transfetter är en lång historia. På 90-talet ville jag forska på området som en del av en PhD men trans-fetter var ett icke existerande problem enligt dem. För några år sedan var jag produktchef på ett hälso-företag i norra Europa där vi märkte upp produkter med trans-fett som en separate post på innehållsförteckningen. Det gick bra i Tyskland, Danmark m fl länder men inte i Sverige. Det skulle absolut deklarerars som mättat fett, inte som omättat (vilket det är) och inte separat som trans-fett. För bara ett par månader sedan stötte jag på en nutritionist på SLV och skojade om att det skulle ta dem 50 år innan de började titta på interesterfierade fetter precis som det tog dem 50 år att ta tag i transfettproblematiken. Då fick jag till svar, vilket problematik med transfetter? Så var diskussionen igång igen...

När det gäller bindningar i konjugerade fetter så ritar man dem som cis följt av trans dubbelbindning men i verkligheten är det ett kojugerat system där dubbelbindningarna är delokaliserade. Detta är svårt att rita så därför finns en konvention för hur man ritar dem men i verkligheten är det varken en ciss bindning eller trans bindning. Rent biologiskt känns konjugerade system igen av kroppen som ciss-fettsyror med dubbelbindningar då de är böjda. Trans-fetter är raka precis som mättat fett vilket gör att kroppen tror det är mättat fett. Detta ställer till problem då mättat fett är stabilare än omättat och kroppen skyddar då inte transfetter med antioxidanter som det gör med annat omättat fett. Resultatet blir att trans-fetter byggs in i cellmembran och andra ställen som om det vore stabilt fett men då det inte är det går det sönder och ställer till kemisk oreda.

• Like 6

Ah okey, det låter ju märkligt att nån skulle missat riskerna med transfetter, det har ju varit känt allmänt länge nu.

Nån källa på hur det inte är transbindningar? Inte för att jag misstror dig alltså, jag har bara inte hittat nåt själv

När jag sökte runt nån gång tidigare verkade det finnas dåligt med forskning angående interesterifierade fetter. Jag undviker gärna processade fetter pga det och dom andra processerna som deoderisering, som till viss del också skapar en mindre mängd transfetter, vad jag kunnat förstå. Undra om dom kommer kunna få bort den sista procenten av biprodukter nu efter lagen?

• Like 1