Jump to content

Recommended Posts

Har sedan 2011 gått in och ut ur svåra depressioner, med långvariga inläggningar, senast till januari 2013.

Började äta LCHF 19 jan 2014 och har tappat 20 kg på detta och hittat min "normalvikt" på 80 kg. Verkar vara lagom för min kropp.

Under perioder med tung medicinering vägde jag 111 kg.

Nu har jag en undring, jag har varit på väg ner i ett nytt skov sedan jan/feb 2015, men det har inte gått så långt bla pga intensiv kontakt med psykolog och psykiatriker samt tillägg/förändring av medicinering. Känner att jag kommer upp till "normalt" liv sakta men säket.

Har under lång tid ju varit helt stabil på den medicin jag ätit. Nu har jag börjat äta en ny medicin som ger mej en del biverkningar. Bla är jag hungrig hela tiden.

Det är ju tyvärr vanligt vid denna typ av mediciner med stor metabolisk förändring, övervikt pga hunger och nedsatt metabol förmåga.

Har någon här erfarenhet eller tips på hur jag kan stävja detta? Att sluta medicinera är som ni förstår inget alternativ, då jag blir sjuk igen i princip meddetsamma. 

Har du diskuterat medicineringen och biverkningarna med din läkare?

Fungerar det att planera ätandet och t ex bestämma i förväg hur mycket du ska äta till varje mål och helt enkelt stå ut med att vara hungrig mellan målen? Kostbevakningen.se är en sida där man kan skriva in hur mycket man äter och se hur mycket fett, protein och kolhydrater en måltid eller en dags ätande innehåller. Det går även att se kaloriinnehållet om man vill ha koll på energinivån. Drick bubbelvatten eller grönt te mellan målen.

Äter du något som du tror kan trigga hungerkänslor? Dricker du lightläsk?

Äter du du mejeriprodukter? En del hävdar att kaseinet i mjölken ger upphov till läckande tarm. Proteiner från maten läcker ut genom tarmväggen och påverkar immunförsvaret, vilket i sin tur ger upphov till låggradiga inflammationer och olika ohälsotillstånd, varav depression är ett. Även gluten kan ge upphov till läckande tarm (men det har du förmodligen tagit bort, om du äter LCHF). Tar man bort gluten och mejeri så ger man tarmen och därmed hjärnan en chans att läka. Jag vet inte om det hjälper i ditt fall, men nämner det ifall du är intresserad. 

• Like 3

Läser era svar med intresse!

Vad äter man istället för mejeriprodukter?

Att stå ut med hunger är svårt. Det är ju just detta jag kommit ifrån med LCHF...en behaglig känsla av att vara mätt. Hunger är som tortyr.

Dessutom är hjärnan inte resonabel mellan varven. Man kan tänka: såhär ska jag ju inte göra, men sen göra det ändå.

Gluten är ju borta.

Sitter i en trist sits, det vet jag.

Finns det någon med samma erfarenhet?

När jag läst runt (t ex googlat "kostdoktorn psykos") har jag fått intrycket av att det är viktigt att säkra en hyfsad nivå av d-vitamin, omega-3, magnesium, B6-vitamin, zink, jod (och möjligen selen, minns inte riktigt). Finns säkert annat viktigt också. Gemensamt för dem är att man kan ta prover för att få en hum om hur man ligger till, och man kan justera sin kost för att säkra upp dem (kolla näringsinnehåll i olika råvaror på matkalkyl.se) eller ta tillskott om man tycker man behöver.

Och sömn och maghälsa är livsviktiga att försöka säkra upp.

Ibland händer det att jag inte blir tillräckligt mätt trots rejäl mängd mat. Då försöker jag komma ihåg att dricka vatten en stund innan maten.

Gäller att hitta det som vänder den nedåtgående spiralen, bryta moment 22.

• Like 2

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten är en huskur, för att ta bort sug och öka mättnadskänslan.

Tips på mejerifri-LCHF

• Ghee, smält om smöret till ghee. Googla för recept.
  • Majonnäs och majonnäsbaserade såser. Gör egen majonnäs om du har möjlighet eller köp färdig.
  • Hollandiesås eller bearniesås. Gör egen om du har möjlighet, eller köp en bra färdigsås.
  • Diverse taimat och mat med kokosmjölk i, t ex kyckling- eller fiskgrytor.
  • Grillad kyckling, köpt
  • Ugnsstek kyckling eller kokt kyckling, hemmagjord
  • Köttfärssås, ev med tillsats av extra fett
  • Det finns en del köttfärslimpor odyl som man göra mejerifria LCHF-versioner av. Även pannbiffar kan göras mejerifria. 
  • Gör en stek av t ex nötstek eller fransyska. Ät den kall med majonnäs.
  • Fläskkarré med majonnäs. Stek skivor eller stek en hel bit och ät den kall
  • Ägg förstås. 
  • Smoothies. Ta gärna i extra äggulor, för att öka näringsinnehållet. 
  • Lax med hollandiesås eller skirat smör. 

Om man är mer ambitiös och gillar långkok, så kan man göra pulled pork eller något annat draget och äta med röror till. 

Mjölksyrat är bra för magen. Det kan gå att hitta opastöriserade, mjölksyrade grönsaker i livsmedelsaffärer, men alla har det inte i sortimentet. Hittar man inget är det relativt enkelt att syra själv. Karin Bojs har skrivit en bra grundbok och det finns en del recept på nätet. 

• Like 3

• 2 weeks later...

Hej du!

Jag insjuknade i min första svåra depression -99 och haft tuffa år efter det med många och långa inläggningar (har nu fått diagnosen bipolär sjukdom). Vikten sköt i taket, upp till 130 kg som mest, dels pga mitt mående då jag "tröståt o självmedicinerade med kolhydrater/socker" men också pga alla mediciner. Jag bantade ner mig i mellan åt, tex pulverdiet - 30 kg ovs liknande hysteri, men gick sedan upp allt igen.

Medicinen jag äter nu, Litium gick jag upp 10 kg när jag började med den, även fast jag åt någon slags halv-LCHF då, men gick nog ner dessa när jag striktade till kosten.

Jag har på ca tre år gått ner minst 30 kg nu. Jag har ätit LCHF sedan feb-14

Detta funkar på mig, även i mina depressiva skov som dock inte varar längre än någon veckan numer:

Ren naturlig LCHF-kost utan mejerier, tillsatser, processad mat, bär, nötter. Jag håller på mina mattider x två, äter inte jättemycket, varken fett eller protein, men ser till att äta mig mätt så jag är mätt till nästa mål. Dricker kaffe med äggmjölk mellan målen och till frukost. Äter mycket grönsaker ovan jord.

Tillskott av magnesiumcitrat, kalcium, D-vitamin och omega-3. Även multivitamin och MSM

Måste se till att sova, senast 22 i säng - utan undantag

Dricker mycket vatten + även vatten med pressad citron i

Viktigt för mig att hålla på mina matrutiner och sovrutiner även när jag mår dåligt. Brukar inte ha matlust då, men får ändå tvinga i mig mat för kroppen behöver näring.

Jag har också mycket stöd i detta med min kost av min kontaktperson i psykiatrin och hon har hjälpt mig många gånger angående maten och att inte ge upp LCHF.

• Like 5

Det här är en väldigt intressant diskussion! Det är väldigt svårt att ge några konkreta råd, särskilt om man inte själv har varit drabbad av liknande problem. Det skulle vara jätteintressant att höra mer från personer med psykiska diagnoser (inte bara depression utan även t ex schizofreni eller utmattningssyndrom) om de tycker sig ha blivit hjälpta eller inte av LCHF, färska grönsaker, motion, D-vitamin, andra tillskott av vitaminer och mineraler, probiotika, prebiotika, fibrer, osv osv.

Här är en artikel om hur träning kan vara lika effektivt som mediciner (eller till och med mer effektivt) mot depression:

http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/03/for-depression-prescribing-exercise-before-medication/284587/

Läser med intresse era svar.

Det är mkt mediciner/ vitaminer.

Jag är eg riktigt trött på piller av alla slag. Men kanske får prova ändå.

Efter en intox midsommarafton fick jag faktiskt akut tid o en dr vill nu trappa ut ssri o snri eg för att gå över till snri+dopamin.

Men jag får se. Lamotrigin fick jag absolut inte sätta ut.

Jag äter inte strikt lchf.

Men på all invlusive nu inser jag att de enda mejeriprod jag äter är lite getost.

Mår bäytre än på länge.

• Like 1

Fungerar det att planera ätandet och t ex bestämma i förväg hur mycket du ska äta till varje mål och helt enkelt stå ut med att vara hungrig mellan målen? 

Hunger är erkänt svårt att stå ut med. Det är (delvis) därför som kalorirestriktion är ett dåligt sätt att banta, för ingen klarar i längden att gå hungrig.

• Like 4

Jag har alltid haft SAD. Solen slocknade första september och sen var allt gråsvart till slutet av februari. Det fixade sej med d-vitamin. Men när jag "gick in i väggen" hade jag turen att mamma låg jättesjuk på sjukhus så jag kunde liksom inte bara ligga i sängen. Jag klarade inte av att åka buss så jag gick tor sjukhuset (dryga milen ) varje dag i 3 månader för att hälsa på henne en kvart. Mycket genom skog/park. Jag är tvärsäker på att det gjorde att jag inte var sjukskriven så länge.

• Like 4

Har du hört talas om GAPS och Natasha Campbell McBride? Hon och många med henne menar att många psykiska sjukdomar har sitt ursprung i magen där "dåliga" bakterier och svampar har fått växa till sig ohämmat och sprider toxiner som tar sig ut i blodbanan och orsakar många problem, inte minst psykiska, ut i blodet kommer också matfragment som inte brutits ned tillräckligt, skada på tarmen leder kroppen till att skapa inflammation som i sin tur också sprider probelmatiska ämnen. http://www.bokus.com/bok/9780954852023/gut-and-psychology-syndrome/

De åtgärder man ska vidta är att

1. svälta ut de "dåliga" bakterierna genom att hålla en diet med minimalt med socker, stärkelse, kolhydrater, sötningsmedel och fruktos, [mjöl utgår så klart]

2. försöka rensa ut de dåliga bakterierna genom att äta tex kokosfett och tillföra stora mängder mjölksyrabakterier genom probiotikatabletter, surkål, kefir, och andra syrade produkter. Om man har dålig magsyra är det något som måste förbättras för att få ordning på kroppens egen bakteriedödande maskin. Ett viktigt steg för att hjälpa magsyran är att inte dricka något till maten och under ca 1,5 timme därefter. Att dricka något 15 minuter innan maten är ok. Man kan trigga igång magsyran genom att börja måltiden med rårivna grönsaker gärna kål. I värsta fall kan man köpa saltsyratabletter. Sura uppstötningar beror inte på att magsyran är för sur, det beror på att den inte är tillräckligt sur. Om man har sura uppstötningar kommer det att försvinna när syran blir surare. 

3. läka den trasiga tarmen genom att äta en diet som inte irriterar tarmen, tillför byggstenar, inte göder dåliga bakterier, den dieten kallas för GAPS eller special carbohydrate diet. I början är det stort fokus på buljonger, hemkokt eller tex dessa utmärkta produkter http://www.scanorganics.com/produkterhemgjord kefir, inälvsmat, fiskrom, ägg och särskilt lättsmälta grönsaker, smör och kokosfett. 

4. Bygga upp en hälsosam tarmflora genom att tillföra stora mängder mjölksyrabakterier genom probiotikatabletter, surkål, kefir, och andra syrade produkter.

• Like 3

Under läkningen är det bra att som sagt fylla på med D3 vitamin, och med mineraler som järn, zink och magnesium. 

Det är bra att veta att gluten/gliadin och kasein (i mejeri) kan brytas ner till peptider som har opioid verkan dvs de fungerar som morfin det kan orsaka stora psykiska problem. 

En annan sak man kan utreda är om serotonin- och dopamintillverkningen är hämmad av oförmåga att skapa SAM/SAMe pga brist på L-5-MTHF:

L-5-MTHF plays a role in forming S-adenosylmethionine (SAM or SAMe), which is the compound that directly donates methyls to DNA and to serotonin and dopamine. SAM is a popular remedy for depression and arthritis. It is likely that individuals who respond to SAM are actually in need of L-5-MTHF. It makes sense to try L-5-MTHF before SAM because it is much less expensive.

Kan köpas här: http://www.tarjarunfeldt.se/shop/product/5-mthf-1mg-60-veg-caps?tm=&gclid=CjwKEAjw5disBRCA5r7OjsK_-UgSJAC27JPgkjjLbohkklfIohGZ20NrpY2WCd6C0bHArWbUUbT04xoC857w_wcB

En föreläsning om L-5-MTHF:

• Like 3

Jag har erfarenhet. Anti-depressiva och LCHF funkar bra, men hungern minskar inte, så även när jag åt LCHF så gick jag upp i vikt pga överätning. Det funkar helt enkelt inte att försöka hålla vikten eller gå ner om man äter ssri-piller. Man får satsa på förändra sitt liv så man slipper må dåligt och sen äta strikt LCHF när man inte längre går på ssri.

Vad äter man istället för mejeriprodukter?

Ja vad du känner för :)

Istället för mjölk - havemjölk, cashewmjölk, mandelmjölk

Istället för grädde - havregrädde

Istället för glass - raw glass

Jag kan även tillägga att sköldkörtelkost/Paleo räddade mitt humör och mycket annat.

I synnerhet om man har binjureutmattning och sköldkörtelnedsättning ska man undvika fet mat, då det belastar lever som i sin tur belastar binjurar och sköldkörtel.

• Like 1

Jag kan även tillägga att sköldkörtelkost/Paleo räddade mitt humör och mycket annat.

I synnerhet om man har binjureutmattning och sköldkörtelnedsättning ska man undvika fet mat, då det belastar lever som i sin tur belastar binjurar och sköldkörtel.

Nyfiken vad du menar med sköldkörtelkost?

• Like 2

Ja vad du känner för :)

Istället för mjölk - havemjölk, cashewmjölk, mandelmjölk

Istället för grädde - havregrädde

Istället för glass - raw glass

Havregrädde? Jag äter ju inte havre....

• Like 2

• 4 months later...

Research Shows Nutrition Improves Mental Health Better Than Prescription Medication

http://thespiritscience.net/2015/11/09/research-shows-nutrition-improves-mental-health-better-than-prescription-medication/

“We need to get serious about the critical role played by nutrition.”-Julia Rucklidge, Clinical Psychologist

• Like 3

Research Shows Nutrition Improves Mental Health Better Than Prescription Medication

http://thespiritscience.net/2015/11/09/research-shows-nutrition-improves-mental-health-better-than-prescription-medication/

“We need to get serious about the critical role played by nutrition.”-Julia Rucklidge, Clinical Psychologist

Jättebra föreläsning!

• Like 1

• 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

The Empowering Neurologist – Dr. David Perlmutter and Dr. Kelly Brogan:

http://www.drperlmutter.com/the-empowering-neurologist-dr-david-perlmutter-and-dr-kelly-brogan/

A silent tragedy in the history of modern health care is happening right now in America, but no one is talking about it.” - Kelly Brogan

http://kellybroganmd.com/

• Like 1

• 5 months later...

Peter Gøtzsche på krigsstigen mot psykiatrin 

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2016/09/Peter-Gotzsche-pa-krigsstigen-mot-psykiatrin/

"Den danske läkaren Peter C Gøtzsche är tillbaka med en ny bok. Denna gång är det psykiatrin som utsätts för hård kritik. Och han är tuff i sina omdömen. Läkare och myndigheter korrumperas av läkemedelsbolagen och ljuger för patienter och medborgare, 98 procent av dagens psykofarmakaanvändning är onödig och man bör förbjuda läkemedelsbolagen att göra kliniska studier, är några av åsikterna han för fram."

• Like 3

• 5 weeks later...

Citat från Rickards länk ovan:

"So, why is it that we’re not supposed to take this study seriously? Considering that women are fertile just six days per menstrual cycle and men are fertile every single day, that the burden of avoiding unwanted pregnancy falls to us, regardless of the burden that might have on our health and wellbeing, is nothing short of sexism."

• Like 2

• 1 year later...