Jump to content

Livsmedelsverket kommenterar vegomat

Bengt Nilsson
 Share

Recommended Posts

Kjell, finns K2 i lagrade ostar typ Parmesan?

Förmodligen. De ostar som är testade är holländsk gouda-typ samt brie (76,3 resp 56,5 mikrogram per 100 g), men jag skulle tro att alla ostar har samma potential för att innehålla K2, i alla fall om de produceras med likartade bakterier. Parmesan är väl en "vanlig" ost från början och blir hård och spröd av den långa lagringen? 

Tyvärr är det inte så lukrativt att studera detta med K2, så det finns inte så många studier. Därför tar jag det som piller för säkerhets skull.

• Like 1

Förmodligen. De ostar som är testade är holländsk gouda-typ samt brie (76,3 resp 56,5 mikrogram per 100 g), men jag skulle tro att alla ostar har samma potential för att innehålla K2, i alla fall om de produceras med likartade bakterier. Parmesan är väl en "vanlig" ost från början och blir hård och spröd av den långa lagringen? 

Tyvärr är det inte så lukrativt att studera detta med K2, så det finns inte så många studier. Därför tar jag det som piller för säkerhets skull.

Jag äter ju inte ost, men sen jag har flyttat till Italien så har jag sådana "cravings" efter parmesan. Vet inte om det är kalcium, zink eller K2 brist. Aldrig varit sugen på ost förut, men nu är det ett helt hysteriskt sug.

Tar du K2?

Jag har en D-vitamin med K2 som jag har varit dålig att ta sedan jag flyttat hit (massor med sol). Har startat igen.

Magensiumbrist är ett större grej här än i Sverige, alla tar magnesium. Har ofta ont i musklerna i benen, vet inte om det beror på magensium.

• Like 3

Franska databasen Ciqual inkluderar K2, och databasen går att ställa om till engelska. Jag upptäckte Ciqual häromdagen när jag försökte hitta en fransk motsvarighet till matkalkyl.se åt fransktalande släktingar. Den inkluderar en hel del olika livsmedel med K2, bl a Emmentaler om jag minns rätt. 

• Like 4

Franska databasen Ciqual inkluderar K2, och databasen går att ställa om till engelska. Jag upptäckte Ciqual häromdagen när jag försökte hitta en fransk motsvarighet till matkalkyl.se åt fransktalande släktingar. Den inkluderar en hel del olika livsmedel med K2, bl a Emmentaler om jag minns rätt. 

Emmertaler är ju lagrad hårdost... står det något om Parmesan (ofta lagrad 16 eller 24 månader)? 

Magensiumbrist är ett större grej här [italien: Kahavias kommentar] än i Sverige, alla tar magnesium. Har ofta ont i musklerna i benen, vet inte om det beror på magensium.

Spekulerar: Kan detta bero på att deras jordar idag är lite magra vad gäller magnesium? De har ju odlats intensivt under längre tid än hos oss här uppe i norr. Eller är berggrunden fattig på magnesium? Eller har dom läst för många bloggar på webben? :D

• Like 2

Man kan söka efter parmesan hos Ciqual, men där är inget värde för K2 tyvärr.

https://pro.anses.fr/tableciqual/index.htm

EDIT: Emmentaler-ost har som Xiro nämner ett värde för K2, men det avviker markant från det som holländska forskare fann i Gouda (15 ggr mindre). Vet inte om K2 varierar så mycket mellan ostsorter eller om något är fel.

• Like 1

Man kan söka efter parmesan hos Ciqual, men där är inget värde för K2 tyvärr.

https://pro.anses.fr/tableciqual/index.htm

EDIT: Emmentaler-ost har som Xiro nämner ett värde för K2, men det avviker markant från det som holländska forskare fann i Gouda (15 ggr mindre). Vet inte om K2 varierar så mycket mellan ostsorter eller om något är fel.

Parmesan tillverkas från mjölk där djur har fått en speciell diet tror jag.

Utförlig info om K2 och olika osttyper med mera: 

honey-guide.com/2014/03/10/menaquinones-k2-and-phylloquinone-k1-content-of-animal-products-and-fermented-foods/

Hmm, kan vara K2 som jag har sug efter. Dricksvattnet här innehåller mycket kalk så jag tror inte det är calcium. Och jag äter mindre lever här än hemma.

Läste precis att Parmigiano-Reggiano parmesan tillverkas från opastöriserad mjölk som kommer från kossor som betar gräs. 

• Like 2

Läste precis att Parmigiano-Reggiano parmesan tillverkas från opastöriserad mjölk som kommer från kossor som betar gräs. 

När det gäller K2 från kött är det viktigt att djuren ätit gräs, så bakterierna bildar vitaminet i tarmarna och via blodomloppet för det vidare till vävnad som vi äter. Men när det gäller ost spelar det ingen roll vad djuren ätit, utan det är helt och hållet ostbakteriekulturen som bestämmer. Så juryn är nog fortfarande ute när det gäller mängden K2 i parmesan...

I denna (tillfälliga!) förvirring är det som sagt bäst att ta tillskott i form av mk-7  :)

• Like 1

• 3 weeks later...

Och så kommer jag en sväng och kastar in en enligt mig intressant film om vad som händer om man låter folk som har olika problem leva en vecka på totalt helt annorlunda mat =) 

https://www.youtube.com/watch?v=JXZ1dH7tJWw

Har bytt matlådan på jobbet till vegan låda och blir aldrig trött på samma vis efter maten. Men en enmans studie är ju inget å ha  :P

Har bytt matlådan på jobbet till vegan låda och blir aldrig trött på samma vis efter maten. Men en enmans studie är ju inget å ha :P

Jag fick precis samma resultat när jag tog bort kolhydraterna som gav mig insulinjojo.

Kött, fisk, sallad, feta såser o l är basen i min kost sedan 15 månader.

• Like 3

Jag slapp också paltkoman när jag bytte till vegetarisk/vegansk lunchlåda. Den håller sig också borta nu, när jag har lagt till animalier och käkar lchf istället.

Den gemensamma nämnaren är att båda lunchlådorna innehåller lite kolhydrater.

• Like 3

Ibland hänger jag med kollegor på vegansk lunch, som tyvärr är ganska fettsnål. Enda möjligheten att fetta till det är margarin... För att bli någolunda mätt måste jag äta en hyfsad portion (standardmängden som servitören lägger upp) och det ger mig paltkoma. När jag tar vegetarisk lchf från restaurangen på jobbet så blir jag ordentligt mätt utan paltkoma.

Min standard för en bra måltid sedan jag började med lchf är att den ej ger mig paltkoma, jag kan påbörja hyfsad fysisk aktivitet direkt, och fortsätta ohungrig med det i åtminstone 6 timmar innan jag äter nästa gång. Skönt att slippa både trötthet efter måltid samt hysteri kring mellanmål.

• Like 4

Samma fina effekt har jag fått med den kost jag äter. Paleo med upp till 100 gr kolhydrater per dag. Endast kött, fisk, ägg och massor av grönsaker. Plus matfett att steka i. Lite bär och någon banan ibland.

Aldrig haft paltkoma sedan jag slutade med spannmål och socker i maten.

• Like 7

Samma fina effekt har jag fått med den kost jag äter. Paleo med upp till 100 gr kolhydrater per dag. Endast kött, fisk, ägg och massor av grönsaker. Plus matfett att steka i. Lite bär och någon banan ibland.

Aldrig haft paltkoma sedan jag slutade med spannmål och socker i maten.

Samma här, jag har aldrig paltkoma. Däremot fick jag enorm paltkoma när jag åt levande föda (vegansk råkost) under ett år, vilket kanske inte överensstämmer med resten av erfarenheterna i denna tråd. Kunde inte röra mig en halvtimme efter mat, väldigt konstigt.

• Like 1