Jump to content

Barn och glutenfritt

Sabe

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i flera år och jag har två barn. Min äldsta är väldigt selektiv med mat väldigt kräsen har höga krav på hur det ska vara och hon äter på tok för mycket bröd, pasta, glass o.s.v. Förstås inget jag är glad över men jag försöker få henne att äta bättre och mer balanserat. Hon verkar inte lida så mycket av det hon har inga magproblem eller andra problem mer än att hon är outhärdligt tjatig efter glass när vi är ute på stan. ;)

Hur som helst jag orkar inte riktigt göra något radikalt åt det känner att jag inte har orken att ta bort allt som hon gillar för jag är faktiskt inte säker på att hon äter något vettigt istället. Inga pekpinnar tack jag vet att det inte är bra men jag har inte orken att göra mer och jag är inte säker att det skulle bli bättre :(

Min yngsta är helt annorlunda hon gillar också sötsaker, pasta o.s.v. , men hon gillar mat också hon äter gärna äggröra till frukost hon tycker om kött och fisk och grönsaker hon äter gärna avokado. Hon är 2 år och några månader. När jag var hemma med henne själv åt hon oftast den mat jag åt så gluten introducerades ju rätt sent, men eftersom jag har tänkt amma längre än 2 år ser jag inget problem med det.

Men när hon började på förskolan för knappt ett års sen blev förstås gluten en daglig del av kosten och sen tar hon förstås efter stora syster vill ha samma som hon. Men ändå har hon ju ätit rätt bra. Under våren har jag märkt vid flera tillfällen att hon nog har rätt känslig mage kanske är det något hon inte tål eller så är hon bara känslig diarrer vid några tillfällen eftersom jag inte jobbat har jag kunnat vara hemma då för att se att det inte blir värre. För några veckor sen blev hon magsjuk hennes första magsjuka. Maken och äldsta dottern blev också sjuka. Men hennes mage flippade ur totalt hon hade diarre i över en vecka först försökte jag lite halvhjärtat med laktosfritt men eftersom hon ammar vet jag ju att de egentligen inte kan vara den verkliga boven (bröstmjölk innehåller också laktos).

Sen fick jag tipset av en bekant att köra gluten fritt också och ge sempersmagdroppar och den här veckan börjar de äntligen bli normalt :)

Jag ska börja jobba är det meningen så nu ska hon vara på förskolan i sommar.

Innan det blev bättre kände jag en viss desperation så jag bokade tid hos VC för att se om de kunde hjälpa mig på något sätt. Jag ville att de skulle göra lite allergitester på henne och ta glutenprov. De var förstås inte alls glada över att jag på eget behåg plockat bort gluten. Jag vet ju egentligen att somliga inom våren bara älskar gluten och inte alls kan förstå att man frivilligt vill avstå om man inte är glutenintollerant :angry: De enda vettiga var att vi fick en läkartid och så ska hon tillbaka till förskolan på måndag. Förskolan kan i alla fall vara försiktiga med laktos och mejerier och de kan vara lite obervatna så hon inte äter sig mätt på pasta.

Men jag inser ju hur jobbigt det här kan bli om hon faktiskt mår bättre utan gluten vilket jag ju tror att de flesta människor gör. Om hon inte visar något på tester för allergier eller glutenintollerans och mitt ord står mot deras vad kan jag egentligen göra för att få dem att förstå? Förhoppningsvis räcker det med att vi är försiktiga hemma, men om inte vad har jag att sätta emot. Jag kommer bli sedd som någon slags krånglig hälsofanatiker :mellow:

• Like 1

Tyvärr tror jag att du utan ett test som visar på glutenintolerans får svårt att få gehör. För att få ett rättvisande resultat så måste hon ha ätit gluten en viss tid innan provtagning. Är hon glutenintolerant så räcker det ju inte att undvika gluten hemma. Då måste hon undvika det hela tiden. Det tar ju månader för tarmen att läka. 

Sen att dom glutenfria alternativ inte är bra ur LCHF-perspektiv är ju en annan historia.

Jo men hon kommer att äta gluten från och med måndag så då kan vi testa på läkartiden om drygt en vecka. Nä jag vet ju att det inte räcker om hon skulle vara glutenintollerant.

Jag pysslar inte med glutenfria alternativ från glutenfria hyllan heller det är inte så jag gör glutenfritt, men att det ska vara ren strikt LCHF är ju inte heller nödvändigt för ett barn.

Förövrgit är förskolan rätt bra på mat de lagar mat från grunden och har mycket ekologiskt. Egentligen tror jag de skulle kunna ganska bra om de bara plockade bort pasta och bröd.

Funderar mest på om det på något vis är genomförbart att få igenom det av hälsoskäl. Jag tänker mig att detta är ett problem många LCHF:are brottas med. Känner mig också maktlös för min övertygelse är ju att det vore bra för alla att äta naturligt glutenfritt :)

Ett första steg och det viktigaste för din dotter är att veta om hon är glutenintolerant eller inte. Börja där. Ta ett problem i taget. Ju tidigare en som är glutenintolerant utesluter gluten desto bättre. För övrigt delar jag din övertygelse att alla borde utesluta gluten.

• Like 2

Jo det är väl så jag får göra :) Stör mig lite på att de förutsatte att hon ätit gluten så länge de frågade inte ens hur länge hon ätit gluten bara förutsatte att alla gör likadant och ger en massa gröt och välling. De menade att vi skulle märkt något mycket tidigare om det var gluten och det kanske vi skulle gjort om hon varit 4 månader när vi introducerade det, men nu var hon nog närmare 1 år när hon började få lite.

Hm, varför skulle ni märkt nåt tidigare? Glutenallergi kan bryta ut när som helst oavsett ålder.

Ja det undrar jag också de menade att det skulle märkts direkt, men om man inte äter gluten i någon större utstäckning så är det inte så trolligt att man skulle se några symtom på varken allergi eller intollerans.

Jag nämde att det fanns vuxna som haft det i flera år utan att ha märkt det och det höll de med om, men inget av det som de sa hängde ihop överhuvudtaget. De mende att enstaka gånger som det här inte kunde räknas, men någonstans börjar det ju för alla. De kanske menar att de som haft det hela sitt liv utan att märka det har föräldrar som nonchalerat de symtomen. Fast framförallt tror jag att de tillhörde den kategorin av vårdpersonal som inte kan något och som därför försöker låtsas att de kan något :( Ibland undrar jag varför det är så viktig att slösa bort både min och sin egen tid på att låtsas och gissa. Dessutom fick vi vänta i 2 1/2 timme på detta samtal som inte ledde någonstans. Det hade varit mer tidseffektivt att jag fått en tid direkt och sen kunde de gett mig läkartiden direkt.

Ja, inte har vi världens bästa sjukvård som en del fortfarande tror. En av mina kusiner fick diagnos när hon var närmare 50. Jag vet inte hur länge hon hade besvär innan, men definitivt inte sen hon var barn. Kan du inte få hjälp genom BVC?

Tror inte det spelar så stor roll där vi får väl se vad läkaren har att säga. :)

Jag tycker inte jag har något problem att säga sätta gränser för den lilla av hälsoskäl. Det är inte så svårt att få henne att äta nya saker. Jag efterfrågar inget direkt svar vad det gäller min stora försöker bara beskriva min sitution i ett sammanhang, men då ska jag inte försöka beskriva sammanhanget nästa gång. Tror inte jag har så mycket i det här forumet att göra i så fall.

Jag skrev och frågade var gränsen går för att man ska kunna få intyg från vården. Jag har i grunden ett bra förtroende för förskolan och det är inte dem jag i första hand vill bråka med.

Att få intyg från vården handlar mycket om tur, du ska få tag på en läkare som lyssnar och tror på vad du säger. Sen handlar det minst lika mycket om din förmåga att argumentera, så att du är så övertygande att läkaren vill ge dig vad du ber om. Självklart är en celiakiutredning en bra början, något du absolut bör kräva. Hon måste då fortsatt äta gluten, tills alla prover är tagna, annars kan de visa falskt negativt. Likaså bör prover avseende allergier tas, då framför allt veteallergi.

Ytterligare en sak, som kan vara bra att ha i bakhuvudet, är att små barn relativt ofta kan vara känsliga för fibrer. En tvååring kan mycket väl bli lös i magen av hårdbröd eller fullkornspasta, även om barnet i fråga tål gluten.

• Like 1

Att få intyg från vården handlar mycket om tur, du ska få tag på en läkare som lyssnar och tror på vad du säger. Sen handlar det minst lika mycket om din förmåga att argumentera, så att du är så övertygande att läkaren vill ge dig vad du ber om. Självklart är en celiakiutredning en bra början, något du absolut bör kräva. Hon måste då fortsatt äta gluten, tills alla prover är tagna, annars kan de visa falskt negativt. Likaså bör prover avseende allergier tas, då framför allt veteallergi.

Ytterligare en sak, som kan vara bra att ha i bakhuvudet, är att små barn relativt ofta kan vara känsliga för fibrer. En tvååring kan mycket väl bli lös i magen av hårdbröd eller fullkornspasta, även om barnet i fråga tål gluten.

Allergitesterna är väl inte heller helt uteslutande? Dvs, man kan reagera på saker i spannmål utan att ha positiva prover. Vill man fortsätta och argumentera för en spannmåls/glutenfri kost med läkaren måste man då göra uteslutande kost och dokumentera noga effekterna när man inkluderar det som man tror barnet reagerar på. Här spelar vilken läkare du har stor roll. Man måste också vara kanska kunnig vad det gäller näringsinnehåll i kosten, vissa läkare och dietister tror att gluten/spannmål är essentiellt för att få i sig de näringsämnen vi behöver (vilket inte är sant).

Många har också kommit långt genom att bara prata med kökspersonalen på dagis skola och förklara att barnet mår dåligt av viss mat. Ibland går det lättare än att köra intygsvägen.

• Like 4

Fibrer äter hon inte några jättemängder och framförallt från frukt och grönsaker. Välling har jag aldrig gillat så det får hon inte heller alltså lite fibrer från baljväxter. Räcker det med att hon äter gluten på förskolan för att det ska ge utslag? Jag har inte varit extrem noga hemma heller hon har norpat ett finncrips och en sked gröt från stora syster, men jag har inte velat ge mycket för jag vill inte att magen ska flippa ur helt innan hon ska börja på måndag igen. Jag kände att jag lyckades ganska bra i argumentaitonen sist men de jag pratade då med hade förstås varken kunskap eller befogenheter att göra så mycket mer :)

Allergitesterna är väl inte heller helt uteslutande? Dvs, man kan reagera på saker i spannmål utan att ha positiva prover. Vill man fortsätta och argumentera för en spannmåls/glutenfri kost med läkaren måste man då göra uteslutande kost och dokumentera noga effekterna när man inkluderar det som man tror barnet reagerar på. Här spelar vilken läkare du har stor roll. Man måste också vara kanska kunnig vad det gäller näringsinnehåll i kosten, vissa läkare och dietister tror att gluten/spannmål är essentiellt för att få i sig de näringsämnen vi behöver (vilket inte är sant).

Många har också kommit långt genom att bara prata med kökspersonalen på dagis skola och förklara att barnet mår dåligt av viss mat. Ibland går det lättare än att köra intygsvägen.

Jo jag vet att det kan vara komplicerat det där med allergier. Jag är allergiker själv inte mot mat utan pälsdjur, matallergier verkar rätt knepigt på många sätt. Tack för tipsen :)

Jag vet tyvärr inte hur mycket gluten som måste till, för att ge utslag vid celiaki. Tester för veteallergi kan tas, även om barnet varit utan gluten en period. Sen är det ju, som sagt, fullt möjligt att vara känslig mot gluten utan att några tester visar på någonting ändå... Det jag tänkte, gällande fibrer, kan mycket väl räcka med vad hon äter på förskolan för att ge problem, om hon är känslig för just fibrer. Lösliga fibrer är nog inte problemet då, utan snarare fibrer från fullkorn. Bönor och liknande kan säkert också ge besvär. Så säg att hon äter en rejäl portion fiberrika flingor till frukost på förskolan, en hårdmacka med fullkornsråg till lunchen (som dessutom kan bestå av fullkornspasta) och en liknande macka till mellanmål, då kan det mycket väl ge diarre´, om det är fibrerna hon är känslig mot. Jag påstår absolut inte att det är så i din dotters fall, bara att även det förekommer och alltså kan vara värt att fråga lite kring, hur mycket fibrer hon äter på förskolan...

Jag vet tyvärr inte hur mycket gluten som måste till, för att ge utslag vid celiaki. Tester för veteallergi kan tas, även om barnet varit utan gluten en period. Sen är det ju, som sagt, fullt möjligt att vara känslig mot gluten utan att några tester visar på någonting ändå... Det jag tänkte, gällande fibrer, kan mycket väl räcka med vad hon äter på förskolan för att ge problem, om hon är känslig för just fibrer. Lösliga fibrer är nog inte problemet då, utan snarare fibrer från fullkorn. Bönor och liknande kan säkert också ge besvär. Så säg att hon äter en rejäl portion fiberrika flingor till frukost på förskolan, en hårdmacka med fullkornsråg till lunchen (som dessutom kan bestå av fullkornspasta) och en liknande macka till mellanmål, då kan det mycket väl ge diarre´, om det är fibrerna hon är känslig mot. Jag påstår absolut inte att det är så i din dotters fall, bara att även det förekommer och alltså kan vara värt att fråga lite kring, hur mycket fibrer hon äter på förskolan...

Jo fast så mycket har hon inte ätit på förskolan hon har varit 15 timmars barn fram till nu och bara ätit lunch och frukt där och hemma vet jag att hon inte äter fullkorn i någon större utsträckning :) Så nej nu äter hon inte extremt mycket fibrer men det kanske blir mer när jag ska börja jobba förstås. Men självklart kan det vara något att ta upp när hon börjar igen.

Konstigt att det känns som de motsätter sig ett test nu. Med stora tjatades det om att göra tester och sånt för att hon följde BVC:s kurvor så dåligt. Absurt nog pratade jag med en läkare en gång som förslog välling först och när jag provat det skulle det göras gluten test. :wacko:

Då när vi gjorde en utredning på henne och hennes tillväxt var det ingen som sa något om att hon kunde vara för liten. Jag tyckte i och för sig det var konstigt för hon visade verkligen inga symtom alls och har aldrig gjort. Men nu när jag tycker att lilla bajsar för löst och har känslig mage då är det minsan ingen som tycker att det behöver utredas det var ju nästan ett år sen hon vägdes och de kollar inte ens det utan har bara bestämt sig :wacko: