Jump to content

Håller ni er verkligen mätta?

KullaGulla

Recommended Posts

Jag blir ganska förundrad när jag läser vad andra äter till frukost och lunch samt böcker om Lchf.

Många är exemplen på en frukost innehållander två ägg, två matskedar majonnäs, nån skiva ost och ett par cocktailtomater (typ). Folk talar vitt och brett om hur fantastiskt mätta dom blir och inte behöver äta förrän kl 14 igen. Ett annat exempel är en dl turkisk yoghurt med lite fröblandning på och en kopp kaffe.

JAG håller mig absolut inte mätt på så futtiga portioner längre än ett par, möjligen tre timmar. Då ska nämnas att jag: Är kvinna, är 170 cm lång och väger 52 kg. Ingen tungviktare alltså. Dessutom sitter jag på kontorsskola hela dagarna....

För att jag ska hålla mig någorlunda mätt fram till ca 11.30 (jag äter frukost kl 07-07.30) så äter jag:

Ärggröna på minst tre ägg och massor av smör, stekt svamp eller zuccini och några ostrullar med smör i. Eventuellt också en dl fet yoghurt spetsad med vispgrädde.

Så ärligt, är jag den enda som förundras över de pytteportioner som beskrivs i allehanda lchf-böcker och foruminlägg eller är det min ämnesomsättningen det är fel på? :)

Kan säga att min man är lika förundrad han, fast det kan jag förstå, han är 175 cm lång och väger 86 kg så han borde ju kräva mer energi än vad jag gör...

• Like 1

Jag äter normalt en smoothie till frukost, bestående av 5 dl turkisk yoghurt, 2,5 dl naturell keso och en hel avocado.
Det plus två koppar kaffe med en svätt grädde i står jag mig lätt på till långt fram på eftermiddagen om jag vill, jobbar också på kontor.
Är en rätt stor man på 1,90 och knappt 100 kg.

Hur länge har ni hållit på? Jag var mycket mer hungrig i början än jag är nu. Märker också när jag äter t.ex. yoghurt m grädde att det stimulerar min aptit, precis som nötter och liknande. Finns det något sånt som kan påverka er aptit?

Själv blir jag inte hungrig förrän jag ätit dagens första mål...

D.v.s. jag kan lätt hoppa över frukosten och äta mitt första mål vid lunch.

När jag väl ätit så sätter blodsocker- och insulin-racet igång och jag blir hungrig igen efter några timmar.

Håller jag nere kolhydratintaget så klarar jag mig längre än om jag huvudsakligen ätit fett och protein.

Jag brukar ofta äta en stor skål naturell jogurt med några upptinade blåbär i och hemkörd frömüsli, samt två skivor hembakta fröbröd (utan spannmål) med mycket smör och ost och kanske köttpålägg samt minst ett ägg och till det två koppar te. Om jag äter vid 7 är jag oftast ordentligt hungrig vid 12. Men jag tycker att jag hade större problem med hunger precis i början av mitt lågkolhydratsliv. Så visst är behoven olika.

Jag är 183 cm och väger just nu 88-89 kg så jag har väl rätt att kräva en del bränsle.

Jag dricker faktiskt bara en mugg kaffe med vispgrädde i och två sucketter samt ett kokt ägg. Är överhuvudtaget inte alls hungrig på morgonen men känner ändå att jag vill ha lite i mig eftersom jag annars blir hungrig innan jag kan äta lunch på jobb och att det känns bättre på något sätt i kroppen.

Sen äter jag lunch och till sist kvällsmat vid 18-tiden. Jag är i princip aldrig hungrig mellan måltiderna och när jag BLIR hungrig så är det bara lite så där lagom. Långt ifrån den där "avgrundsvrålhungern" jag kände förr bara efter några få timmar.

Jag äter inga jätteportioner men får i mig det en kvinna i min ålder etc behöver i protein, fett, total energi etc.

Jag är inte mycket för "dutti-dutt" mat som yoghurt, smoothies (stavning?) etc utan äter mat som mättar bra som ägg, kött med diverse grönsaker och en god fet sås.

• Like 1

Hur länge har ni hållit på? Jag var mycket mer hungrig i början än jag är nu.

Känner igen mig i det. Men hungern har också ändrat karaktär. Förr gjorde det sjunkande blodsocker det omöjligt att stå emot. Nu är hungern mer en känsla av att magen är tom och det är inte alls lika besvärligt. 

Min frukost brukar bestå av ett ägg, en skiva LCHF-bröd med rejält med smör och några skivor ost samt en mugg kaffe med någon tesked kokosfett. På det står jag mig ungefär sex timmar, men äter ibland efter kortare tid. Har det där med att äta först när jag är hungrig som ett riktmärke. Men ibland får man ju anpassa sig efter omständigheterna också. 

• Like 1

Hur länge har ni hållit på? Jag var mycket mer hungrig i början än jag är nu. Märker också när jag äter t.ex. yoghurt m grädde att det stimulerar min aptit, precis som nötter och liknande. Finns det något sånt som kan påverka er aptit?

Vi har hållit på drygt ett år. Tyckte jag klarade mig på mindre från början, nu håller jag mig inte lika mätt längre. Märkligt. Men det spelar egentligen inte någon roll då jag inte har något viktproblem att oroa mig över. Jag äter lchf för hälsan :)

• Like 1

Jag tycker frukosten är svår. Om jag äter frukost eller inte påverkar inte min hunger, det känns liksom som ingenting. Tycker också turkisk yoghurt som många äter triggar sockersug. Numera dricker jag en sån där magic bullet kaffe (men choklad istället) och det blir jag "mätt" på. 

Mängden mat man behöver varierar från person till person och även från dag till dag hos samma person. Tycker inte man bör oroa sig för det nödvändigtvis.

Som Doc skriver så varierar det för personer, och dag. Jag vet först när jag vaknat hur hungrig jag är. Ibland äter jag två ägg och ingenting mer, i bland värmer jag på gårdagens middag :)

Jag tycker frukosten är svår. Om jag äter frukost eller inte påverkar inte min hunger, det känns liksom som ingenting. Tycker också turkisk yoghurt som många äter triggar sockersug. Numera dricker jag en sån där magic bullet kaffe (men choklad istället) och det blir jag "mätt" på. 

Kan vara alla mjölkprodukter som gör att du blir mer hungrig också. Yoghurt, ost med mera kan höja blodsockret tillräckligt för att skapa hunger om man är känslig.

• Like 2

Jag har fått en känsla av att det kan hänga ihop med den egna dygnsrytmens s.a.s. Som utpräglad morgonmänniska är jag vrålhungrig till frukost och känner även hunger tidigt på fm. trots bra frukost. Äter helst frukost vid 05.00 ca, "lunch" vid 10 -11 tiden och "middag" vid 14 - 15 tiden sedan kan det bli en kopp the på kvällskvisten. Maken däremot är mer eller mindre motsatsen, äter visserligen frukost med mig och har en mindre lunchlåda med sig till jobbet. Ordentligt hungrig är han inte förän på kvällen och då blir det middag PLUS, dessvärre, okynnesätande av ost m.m. han hittar i kylskåpet.

Jag klarar mig bra på ett stekt ägg och en kaffe med grädde på morgonen (är 162 cm och ca 65 kg). Är mammaledig för tillfället, så ifall det är fullt ös här hemma på morgonen kan det ibland gå till kl 14 innan jag får i mig något annat än kaffe och grädde, och då helammar jag dessutom.

Jag kan köpa det Fru Hå skriver om morgon/kvällsmänniskor. Jag är en kvällsmänniska och är alltid seg på morgonen. Men dessutom tror jag det inverkar mycket när man ätit middag kvällen innan och hur mycket. Min man kommer ofta hem sent från jobbet och vi äter normalt en rejäl middag vid 20-tiden på kvällen, så jag tror vi står oss rätt bra på den ännu nästa dag.

Dessutom har jag också märkt att aptiten var som störst första halvåret på LCHF. Nu några år senare har aptiten minskat. Annat som klart påverkar aptiten är såklart kolhydrater, men för mig också protein. Ifall jag räknar på proteinet jag äter, och håller mig till 60 g om dagen blir jag mätt på mycket små mängder mat. För tillfället räknar jag dock inte så pga amningen. Vet inte riktigt hur mycket proteiner jag behöver få i mig när jag ammar, så jag har bestämt mig för att inte begränsa det.

Jag upplever att graden av hunger varierar, men på det stora hela minskar över tid om jag tittar på en och samma maträtt, t.ex. en viss sorts biffar jag brukar göra. Tidigare åt jag tre av dem, plus sås och grönsaker. Nu klarar jag bara två med sås och grönsaker.

Enligt min erfarenhet spelar det också roll om maten är ordentligt tillagad (läs: varm). När jag äter kall mat, exempelvis kokta ägg ur kylskåpet, sallad och dressing, blir jag inte lika mätt.

Sugen, däremot, det kan jag bli lite när som helst, så det gäller att separera det från faktisk hunger. Jag läste ett bra tips, tror det var från någon tråd i det här forumet: när du får hunger eller sug, föreställ dig att du äter en proteinstinn måltid, typ en stor köttbit. Om det känns lockande, är du hungrig. Om det känns övermäktigt, är det bara ett sug. Funkar för mig hittills i alla fall.

• Like 1

Verkligen från person till person det här... Jag håller mig absolut mätt över hela dagen med 2 mål per dag. Har tom. svårt att äta så mycket som jag tycker att jag borde äta kanske enligt vissa teorier men sålänge jag mår bra så vem bryr sig ;)

Har rätt så varierande frukost med olika sätt att tilllaga ägg, ni vet detta med bacon eller omelett etc.. men det blir 2-3 ägg beroende vad jag har till. Varierar detta ofta med ett par lchf mackor med skinka och ost på tillsammans med en kopp starkt te som jag har 100g smör i.. Klarar inte av att ha smör i kaffet som jag vill ha som fredad zon från annat än bara det svarta i det ;)

Middagen blir alltid i lchf anda för mig fast jag har 3 vuxna barn här hemma som inte äter lchf, har avtal att de gör den delen själva som inte jag äter och resten fungerar bra .. ;)

Men mätt är jag hela dagarna men sug efter något att knapra på kan komma på kvällen (blir mest nötter..etc..) när man ser på en bra film eller så, så det är ett litet problem som jag inte kunnat lösa ännu efter 4 år med lchf men riktigt hungrig är jag aldrig numera...

Mvh. En frisk diabetiker typ0

Kan vara alla mjölkprodukter som gör att du blir mer hungrig också. Yoghurt, ost med mera kan höja blodsockret tillräckligt för att skapa hunger om man är känslig.

Jag tror det ligger något i det och en orsak varför jag tycket frukosten är svår, den innehåller ju traditionellt mycket ost och mjölk. Ägg och bacon är bra, men jag blir lite trött på ägg efter ett tag, är känsligare för sådant på morgonen.

• Like 1

Känner igen mig i det. Men hungern har också ändrat karaktär. Förr gjorde det sjunkande blodsocker det omöjligt att stå emot. Nu är hungern mer en känsla av att magen är tom och det är inte alls lika besvärligt. 

Har det där med att äta först när jag är hungrig som ett riktmärke. Men ibland får man ju anpassa sig efter omständigheterna också. 

Hungern får styra här också, klassiska måltidstider är inte så viktiga längre, utom i sociala sammanhang.

Som Doc skriver så varierar det för personer, och dag. Jag vet först när jag vaknat hur hungrig jag är. Ibland äter jag två ägg och ingenting mer, i bland värmer jag på gårdagens middag :)

För mig varierar det mycket mellan olika dagar. Ibland blir det stor frukost (för min del) bacon och äggröra på 2 ägg, ibland är det enbart ost och smör med te. Tidigare, innan lchf, åt jag nästan alltid mellanmål på förmiddagen, vilket jag inte alls behöver nu. Ibland behöver jag knappt äta lunch. Men, jag är ny med lchf, bara hållit på sedan i mitten av november. Håller fortfarande på att vänja mig vid det nya sättet att tänka om fett och frukt.

Jag äter numera två mål (frukost kl 7 och middag någong gång mellan 15 och 17).. Liten kvällsbit sedan beroende på när jag ätiti middag.

Detta började jag med först efter två år med LCHF. I början skulle det ha varit omöjligt.

Det handlar mer om att man inte blir hungrig än om att man hålls mätt.

Frukosten som jag klarar mig upp till 12 timmar på består av något slag av  hemlagat, äggbaserat LCHF-bröd med massor av smör och lite ost och annat på lägg, samt kaffe med kokosfett.

Jag har nog hållt på nu i 3 år, även om jag i början flippade ut rätt ofta.

Var lite mer hungrig i början ja men det kan ha varit att kroppen ännu inte ställt in sig utan var van att få hunger/sug efter bara en kort tid.

Jag åt mellanmål i form av t ex ostrullar med bregott i när jag blev hungrig mellan måltiderna.

Numera tar jag i princip aldrig mellanmål utan äter två huvudmål (lunch, kvällsmat) samt en mugg kaffe med smör och grädde i och ett kokt ägg på morgonen.

Ju mer fett jag äter, desto längre kan jag gå utan att bli hungrig. 

Förr var jag jämt vrålhungrig förutom en timme efter maten (då jag var proppmätt) eftersom jag då ätit bra mycket mer än jag behövde p g a att jag hela tiden kände mig hungrig. Äter jag en måltid med vad gemene man anser vara en normal blandning av kolhydrater, protein och fett (alltså väldigt lite fett) så blir jag väldigt hungrig igen efter några timmar. Då äter jag rätt stora portioner jämfört med andra. 

Med mycket fett i maten och väldigt lite kolhydrater kan jag idag klara en periodisk fasta på 16 timmar galant. Något som var helt otänkbart för mig innan LCHF.

Samma här beträffande fett. Jag äter två gånger om dagen med den "fetaste" måltiden för mig är middagen, med tanke på tidsutrymmet till frukosten. Skulle frukosten vara mindre fet, fyller jag på med kokosfett blandat i te under dagen.  

Jag blir ganska förundrad när jag läser vad andra äter till frukost och lunch samt böcker om Lchf.

Många är exemplen på en frukost innehållander två ägg, två matskedar majonnäs, nån skiva ost och ett par cocktailtomater (typ). Folk talar vitt och brett om hur fantastiskt mätta dom blir och inte behöver äta förrän kl 14 igen. Ett annat exempel är en dl turkisk yoghurt med lite fröblandning på och en kopp kaffe.

JAG håller mig absolut inte mätt på så futtiga portioner längre än ett par, möjligen tre timmar. Då ska nämnas att jag: Är kvinna, är 170 cm lång och väger 52 kg. Ingen tungviktare alltså. Dessutom sitter jag på kontorsskola hela dagarna....

För att jag ska hålla mig någorlunda mätt fram till ca 11.30 (jag äter frukost kl 07-07.30) så äter jag:

Ärggröna på minst tre ägg och massor av smör, stekt svamp eller zuccini och några ostrullar med smör i. Eventuellt också en dl fet yoghurt spetsad med vispgrädde.

Så ärligt, är jag den enda som förundras över de pytteportioner som beskrivs i allehanda lchf-böcker och foruminlägg eller är det min ämnesomsättningen det är fel på? :)

Kan säga att min man är lika förundrad han, fast det kan jag förstå, han är 175 cm lång och väger 86 kg så han borde ju kräva mer energi än vad jag gör...

Några tankar kring detta.

De flesta som äter enligt LCHF gör det för att uppnå negativ energibalans, dvs kort och gott "gå ned i vikt". Som jag berättat tidigare annorstädes här på forumet så upplevde jag isjälv mättnad trots att jag i början låg 1500 kcal UNDER mitt dagliga behov. Så pytteportionerna du ser här och var väger inte in det faktum att dessa bara representerar den s.k. exogena tillförseln av energi. Under negativ kaloribalans så har man ju också en betydande mängd endogen energitillförsel, dvs kroppsfett (och i värsta fall mager kroppsvävnad)...och dessa syns ju inte på någon tallrik.

Den andra aspekten hänger samman med föregående och rör mättnadskänslan. LCHF-kost är det närmaste en ideal bränslepartitionering man kan komma och det gäller i synnerhet de som är överviktiga etc. Maximerad fettförbränning/maximerad muskelsparande effekt och kroppens celler är maximalt tillgodosedda med den energi de behöver, dvs ideal bränslepartitionering vilket leder till att kroppen signalerar hungerdämpning/mättnadstillfredställelse. Omvänt så tror jag det är samma fenomen man ibland kan se bland unga som är väldigt magra som små. Det kan helt enkelt vara så enkelt att de pga god insulinkänslighet får en fullgod bränslepartitionering som leder till att de lätt blir mätta och sällan är hungriga.

Uttryckt lite annorlunda, mättnad har inte nödvändigtvis så mycket att göra med den mat du stoppar i dig utan den energi du kan förbränna.

Några tankar kring detta.

De flesta som äter enligt LCHF gör det för att uppnå negativ energibalans, dvs kort och gott "gå ned i vikt". Som jag berättat tidigare annorstädes här på forumet så upplevde jag isjälv mättnad trots att jag i början låg 1500 kcal UNDER mitt dagliga behov. Så pytteportionerna du ser här och var väger inte in det faktum att dessa bara representerar den s.k. exogena tillförseln av energi. Under negativ kaloribalans så har man ju också en betydande mängd endogen energitillförsel, dvs kroppsfett (och i värsta fall mager kroppsvävnad)...och dessa syns ju inte på någon tallrik.

Den andra aspekten hänger samman med föregående och rör mättnadskänslan. LCHF-kost är det närmaste en ideal bränslepartitionering man kan komma och det gäller i synnerhet de som är överviktiga etc. Maximerad fettförbränning/maximerad muskelsparande effekt och kroppens celler är maximalt tillgodosedda med den energi de behöver, dvs ideal bränslepartitionering vilket leder till att kroppen signalerar hungerdämpning/mättnadstillfredställelse. Omvänt så tror jag det är samma fenomen man ibland kan se bland unga som är väldigt magra som små. Det kan helt enkelt vara så enkelt att de pga god insulinkänslighet får en fullgod bränslepartitionering som leder till att de lätt blir mätta och sällan är hungriga.

Uttryckt lite annorlunda, mättnad har inte nödvändigtvis så mycket att göra med den mat du stoppar i dig utan den energi du kan förbränna.

Det låter ju logiskt, har inte tänkt så men det kan ju stämma.

Jag tror det ligger något i det och en orsak varför jag tycket frukosten är svår, den innehåller ju traditionellt mycket ost och mjölk. Ägg och bacon är bra, men jag blir lite trött på ägg efter ett tag, är känsligare för sådant på morgonen.

Jag kände likadant de första åren, och tycker fortfarande att ett ägg till frukost är "fattigt". Vill jag lyxa till det på helgen tar jag turkisk yoghurt med lite grädde och bär i. Men nu för tiden blir jag inte trött på ägg på samma sätt som tidigare. Jag har vant mig vid att det är normen.

Jag kände likadant de första åren, och tycker fortfarande att ett ägg till frukost är "fattigt". Vill jag lyxa till det på helgen tar jag turkisk yoghurt med lite grädde och bär i. Men nu för tiden blir jag inte trött på ägg på samma sätt som tidigare. Jag har vant mig vid att det är normen.

Äggröra och rökt lax med lite romröra är min helglyx.

• Like 1

Min senaste upptäckt är att majonäs gör mig extra mätt. Även när det dagliga intaget hamnar kalorimässigt långt under mina ordinarie nivåer. Jag har tidigare inte varit någon majonäsmänniska, men är nu på god väg att bli en sådan. 

Undrar jag med! Jag måste äta MASSOR av fett för att hålla mig till nästa måltid. Enbart feta livsmedel som avocado, lax, osv räcker absolut inte!

Kanske måste återinföra mellanmål igen....

Min senaste upptäckt är att majonäs gör mig extra mätt. Även när det dagliga intaget hamnar kalorimässigt långt under mina ordinarie nivåer. Jag har tidigare inte varit någon majonäsmänniska, men är nu på god väg att bli en sådan. 

Hemmagjord.... Supergott!

Men jag kan äta hur mycket som helst, rakt ur burken.... Måste vara fel på mina mättnadssignaler.....