vestg

Omställningsbesvär?

Recommended Posts

Har ätit relativt strikt LCHF under en månad. Resultatet visar sig nu -5kg! Magen har varit lugn och fin hela tiden. MEN efter att ha ätit en sallad som bland annat innehöll rå blomkål,  för 5 dagar sedan började besvär med ett tryck över bröstet - eller snarare nedre delen av halsen. Det blir värre när jag lägger mig ner. Magen började kurra och efter några dagar blev det jobbigt att andas för tryckbesvären, och lätt feber. Har periodvis haft lite besvär med magkatarr. men inget sedan jag la om diet.

Försöker äta så "normal" mat som möjligt och lägger till feta såser, ost, en klick extra smör. Dricker ibland en kopp buljong och saltar lite extra.

Har varit hos läkare och det är inget fel på hjärtat, ingen lunginflammation men snabbsänka är rejält höjd (110).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om snabbsänkan är så hög tyder det ju på en ordentlig infektion/inflammation av något, någonstans i kroppen!

Var det inte frågan om några uppföljande kontroller?!?

För min del har jag svårt att tro att det är något som har samband med din kostomläggning eller det du åt för 5 dagar sedan...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väntar på svar på sköldkörtelprover - därefter får det väl bli uppföljning.

Ovan vid att ha höga infektionsvärden utan att jag har varken snuva, hosta, ont i halsen eller liknande.

Tänkte ev att blomkålen satte fart på nån magkatarr, eller att det ökade fettintaget påverkade.

Eller kan kostomläggningen påverka sköldkörteln och dess funktion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller kan kostomläggningen påverka sköldkörteln och dess funktion?

Om detta tvistar de lärda ...

Njae http://chriskresser.com/is-a-low-carb-diet-ruining-your-health/

Ja: http://www.drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/

Nej: http://www.ketothrive.com/nutrition/does-your-thyroid-need-dietary-carbs/

Men jag tycker ändå att de flesta skriver om att LCHF kan påverka sköldkörteln negativt. :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ätit relativt strikt LCHF under en månad. Resultatet visar sig nu -5kg! Magen har varit lugn och fin hela tiden. MEN efter att ha ätit en sallad som bland annat innehöll rå blomkål,  för 5 dagar sedan började besvär med ett tryck över bröstet - eller snarare nedre delen av halsen. Det blir värre när jag lägger mig ner. Magen började kurra och efter några dagar blev det jobbigt att andas för tryckbesvären, och lätt feber. Har periodvis haft lite besvär med magkatarr. men inget sedan jag la om diet.

Försöker äta så "normal" mat som möjligt och lägger till feta såser, ost, en klick extra smör. Dricker ibland en kopp buljong och saltar lite extra.

Har varit hos läkare och det är inget fel på hjärtat, ingen lunginflammation men snabbsänka är rejält höjd (110).

Välkommen till forumet vestg :)

Vad tråkigt att du ska behöva må så där eländigt :(

Men jag har väldigt svårt att tro att detta är omställningsbesvär, en CRP på 110 tyder på kraftig inflammation eller infektion.

I och med att du har ont i magen, så funderar jag om du har något slags inflammation i tarmen. Du har aldrig haft besvär av "fickor i tarmen", vilka kan bli inflammerade och ge hög CRP, feber och magvärk.

Tog man inga andra infektionsprover?

Det låter inte riktigt troligt att du har så hög CRP orsakad av sköldkörteln, då bör du må dåligt på andra sätt än från magen.

Gå inte för länge med de här problemen, utan sök igen och kräv en utredning av magtarmkanalen.

Lycka till och uppdatera gärna här i tråden :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips och stöd ovan.

Nej- jag har inte haft inflammation i tarmen - aldrig besvär av tarmfickor. Och jag har inte ont i magen nu heller.

Det jag har besvär av är tryck över bröstet - typ i halsgropen  och det påverkar min andning. Det gör helt enkelt ont att ta djupa andetag eller dra in luft hastigt genom näsan.

Det blir värre när jag lägger mig ner.

Trycket över matstrupen/luftstrupen började i samband med att jag åt salladen med rå blomkål i (även annan sallad, groddar, salami och fetaost - en "bra" lchf lunch liksom) för 5 dagar sedan. Därefter började magen kurra lite extra och jag rapar mer än vanligt (vilket liksom varit borta helt sen jag la om diet) - mer som magkatarr - men utan att det gör ont, ej heller "sura" uppstötningar. 

I söndags fick jag feber och trycket över halsen ökade. 

Sökte läkarhjälp igår måndags.

Min läkare bad mig bokstavera till LCHF - så därifrån väntar jag mig ingen hjälp om detta kan vara kostrelaterat...

Tog snabbsänka enligt ovan. Vanlig sänka hög (vet ej hur hög) - har dock haft hög sänka tidigare utan att de kunnat koppla det till nåt.

Kontrollerade ekg, puls, syresättning - allt normalt. Skickad på lungröntgen - allt ok.

Väntar nu svar på sköldkörtelprover. 

Lätt feber sedan i söndags.

Håller ut med dieten efter bästa förmåga - en smörgås slank dock ner när jag kände mig ynklig häromkvällen.

Funderar på hur mängden fett och minskat kolhydratintag påverkar sköldkörtel, galla och magkatarr - Finns nån bra info? (@stammis:Tack för länkarna om sködkörtelpåverkan ovan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många kan få gallproblem om man ätit väldigt fettsnålt innan. Gallan är inte van att motioneras då så det kan vara övergående problem.

Kan du prova att minska påfrestningen på magen ett tag genom att dricka buljong en dag. Ev förstärkt med lite kokosolja men ta inte för mycket. Är man inte van kan man bli knepig i magen av den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du någon gång haft känningar av magmunsbråck?

När mitt bråck bråkade som värst för ett antal år sedan hade jag en kraftig kramp i höjd med diafragman ungefär, så kraftig att det kändes som att jag inte hade plats över att dra ordentligt efter andan. Lätt illamående i samband med måltid, oavsett vad jag åt. Lös i magen, ofta inom en halvtimme efter avslutad måltid. Enstaka slängar av lätt feber. Inga sura uppstötningar över huvud taget. Ibland en känsla av att mat 'fastnade' på vägen ner till magsäcken.

Magmunsbråck diagnostiseras genom att man genomgår en gastroskopi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg