AnnaGC

Högt blodsocker och stress?

Recommended Posts

Hej alla kloka. Jag har lite funderingar som jag misstänker att ni är rätt personer att svara på. Jag har varit stressad länge, bland annat har sonen varit sjuk länge och det har varit en del trassel på jobbet. Jag har ätit LCHF/Paleo med lite helgfusk sedan 2013 och mått bra på det. Sista tiden har jag även kört en del periodisk fasta, 16:8 på vardagar och en dag i veckan 24 h. Tycker att det funkat bra och jag tränar också en hel del. Problemet är att jag under våren har känt mig lite trött och att kroppen inte svarat på träningen som den borde. Dessutom har det varit tungt att springa och jag har måste gå en hel del under långpasset. Så brukar det inte vara så jag gick till vårdcentralen och tog prover. Högt blodtryck (145/80) och idag kikade jag på provsvaren på journalen på nätet och hade ett p-glukos på 6,1, fastevärde. Hade lite svårt att få ihop det eftersom jag gör typ alla rätt och borde ha både lågt blodtryck och lågt socker. Kan det vara stressen? Har läst att långvarig stress kan ge dessa symptom. Är 43 år, kvinna och har ingen diabetes el dyl i släkten. Är det något jag bör tänka på? Något jag bör göra? Tacksam för hjälp!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som diabetiker har jag ju fått höra att stress ger kroppen adrenalin och adrenalinet i sin tur kan höja blodsockret,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stress höjer mitt blodtryck rejält. Efter en rejält stressig vinter/vår så har jag insett att det inte är någon idé att kolla bt om man är ordentligt stressad. Nu har jag börjat jobba på att få bort stressen och det börjar ge resultat.

Sedan tycker jag inte att dina värden var så himla farliga. Något förhöjda kanske men som för övrigt frisk är det inget att hänga upp sig på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett fastevärde säger i princip ingetting!

Det är bara om det är skyhögt.. och då tar de fler prover!

Stress och medelålders.. en dålig kombination.. det är då alla ens tillkortakommanden visar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg