Jump to content

Ämnesomsättning (hypo)?

iAnna
 Share

Recommended Posts

Det sägs att man ökar ämnesomsättningen genom att äta ofta. Stämmer det?

Jag känner symptom på låg ämnesomsättning (hypotyreos).

Bör jag äta oftare än 16:8 för att öka ämnesomsättningen? T ex klämma in en frukost, eller nån fika? :wacko:

Gjorde nyss ett blodprov XL där alla värden låg inom gränsen. Jag väger normalt och ingen diabetes i familjen.

Tacksam för pedagogiska svar, eftersom jag är lite dimmig i bollen. :huh:

Nej, ingen går ner i vikt av att äta fler måltider eller lägga in mellanmål

Snarast är det nog så att man då blir hungrigare och totalt sett får i sig mer mat under dygnet

Om man däremot verkligen går ner av olika typer av fastor beror nog på hur man tillämpar dom

Att alltid äta 16:8 fungerar alltså inte nödvändigtvis det heller

Efter ett tag så vänjer sig kroppen och effekten avtar

Variation är nog en av nycklarna.tillsammans med att vara i fettförbränningsläge längre perioder.. :huh:

• Like 5

Du kan försöka testa att äta lite extra kolhydrater (obs inget skräp) på kvällen. Jag brukar göra det ganska ofta med bra resultat. Jag gör det för att hålla ämnesomsättningen igång och för att ge magbakterierna bra mat, som med en grön banan t ex. Finns en del att läsa lyssna på om det, bla braiga 4 Health - http://4health.se/darfor-bor-du-ata-kolhydrater-pa-kvallen-om-hormonell-balans

• Like 1

• 2 weeks later...

Nej, ingen går ner i vikt av att äta fler måltider eller lägga in mellanmål

Snarast är det nog så att man då blir hungrigare och totalt sett får i sig mer mat under dygnet

Om man däremot verkligen går ner av olika typer av fastor beror nog på hur man tillämpar dom

Att alltid äta 16:8 fungerar alltså inte nödvändigtvis det heller

Efter ett tag så vänjer sig kroppen och effekten avtar

Variation är nog en av nycklarna.tillsammans med att vara i fettförbränningsläge längre perioder.. :huh:

I och för sig ett bra svar, men tycker inte att det är svar på min fråga. Jag provar igen:

Om man har låg ämnesomsättning (hypotyreos), kan man öka ämnesomsättningen genom att äta oftare eller mer?

Två i min bekantskapskrets säger "Du äter för lite, inte konstigt att du fryser och är trött".

Jag äter LCHF-mat, ca 1600-1800 kcal/dag och oftast 16:8. Väger ca 60 kg. Det handlar alltså inte om att gå ner i vikt.

När jag var frusen och så slut att jag måste sova efter arbetsdagen för att orka med kvällen, gick jag till husläkaren och bad att få ta "tröttproverna" och sa jag att misstänkte sköldkörteln. Han sa att alla värden var normala. Jag insisterade: hypotyreos fanns i familjen och kunde han kolla igen? Han ringde tillbaka: "Kunden har alltid rätt." Det var vaj på sköldkörteln och jag fick Levaxin. 

Du har klassiska symptom på hypotyreos och vad jag vet går sådan inte att kontrollera genom att ändra hur mycket eller ofta man äter. 

• Like 3

När jag var frusen och så slut att jag måste sova efter arbetsdagen för att orka med kvällen, gick jag till husläkaren och bad att få ta "tröttproverna" och sa jag att misstänkte sköldkörteln. Han sa att alla värden var normala. Jag insisterade: hypotyreos fanns i familjen och kunde han kolla igen? Han ringde tillbaka: "Kunden har alltid rätt." Det var vaj på sköldkörteln och jag fick Levaxin. 

Vet du exakt hur läkaren fastställde "vajet" efter att du bad honom kolla igen? Vad missades vid första kontrollen?

• Like 1

Sa fort du ater mat borjar kroppen forbranna maten, darav det vanliga pastaendet att ater man ofta sa ar man i konstant forbranning. Detta stammer MEN, och det ar ett stort MEN, kroppen forbranner bara maten man just atit, inte massa extra-forbranning, satt det spelar ingen roll om du ater 2000kcal i ett mal per dag eller utspritt i 5-6 mal pa en dag, den totala forbranningen ar anda densamma (2000kcal).

Det ar den enkla forklaringen. Den mer komplexa gar in pa att insulin okar varje gang du stoppar nagot i munnen och insulin ar fettlagrande sa vill du forbranna mer fettreserver och ga ner i vikt ar det battre att ata sallan (periodisk fasta). Dr Jason Fung gar in pa detaljer pa hans hemsida. Han skriver även att TEE (total energy expenditure) okar nar man fastar.

Har du en sjukdom är det dock inte säkert att det funkar.

• Like 1

Vet du exakt hur läkaren fastställde "vajet" efter att du bad honom kolla igen? Vad missades vid första kontrollen?

Det är tio år sen och jag kommer inte ihåg exakt. Möjligen fanns ett annat värde som rörde saken som inte hade undersökts och möjligen lämnade jag blod igen. Jag visste själv inte om det gick att undersöka djupare när jag bad om det. 

• Like 1

• 2 months later...

Sent svar, du skrev i Juni...

Symptomen du har är samma som jag har när dosen är fel, men värdena är fina :) (det händer ibland, några år emellan) samt samma symptom som innan jag medicinerades alls..

Jag är extrem skeptiker av värden, en bra doktor gräver och gräver, och kollar upp alla dina symptom.

Min läkare sa tillslut, ja vi får titta på kliniken...va nu i hela friden det betyder tänker jag som är ingenjör och inte läkare...men han skulle tydligen börja titta på mig och lyssna på hur jag mådde och hur jag reagerade på den medicinering jag hade i kombination med värdena.

Han erkände tillslut att vi kunde prova att öka dosen och vips, jag mådde bra men värdena var exakt identiska :) tada...skeptiker född.

• Like 1

Det är säkert en förklaring. Den gamla hederliga "tant diagnosen" :)   skoja bara

När jag hade som minst tilltro till vården så googlade jag och läste att (sammanfattningsvis) jag måste va snäll mot binjurarna, det kunde jag lixom göra själv...

inget kaffe, ingen alkohol, sova minst 8 timmar, helst mer. Det gav effekt men inte helt eftersom jag har hypo...men en bra kombo.

Andreas är ju också på oss om att sova 8 timmar...vilket jag ska göra nu, sova...somnar jag nu så har jag 8 timmar och 14 minuter på mig till klockan ringer.

god natt.

• Like 4