mojann

Diabetiker vill ej äta LCHF

Recommended Posts

Min sambo har typ 1 diabets, onekligen skulle ju det bästa för honom vara att äta lchf. Om man tar mycket insulin blir man tjock av insulinet och av maten man äter, svåra fotsvettningar orsakas av insulinet och extrema snarkningar. Vi tog en tur till akuten i ambulans i helgen pga hans slarv med insulinet och ovilja att kolla sitt blodsocker, vilket inte skulle hända om man inte behöver ta insulin.

Han har gått med på att äta lchf till lunch och middag, men vill ha smörgås och sockrig jordgubbsyoghurt på morgonen. Vi har haft många diskussioner kring det här men han vägrar lyssna och vägrar att läsa på om lchf i några timmar. Han säger att det visst kommer att göra skillnad i hans hälsa, men från vad jag har läst och vad jag har upplevt så tar man det sämsta från lchf och det sämsta från vetet och sockret om man inte håller dieten som man ska.

Vad ska jag säga till han för att han ska lyssna och förstå? Notera han är 15 år äldre än mej och jag skulle gärna vilja leva ett liv tillsammans med honom men som han lever idag kommer jag att vara änka i 40-års åldern.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint att du försöker hjälpa din sambo till bättre kost. Många har blivit hjälpta av kolhydratrestriktion, vilket också minskar behovet av insulin. Som typ 1 kan man dock aldrig bli av med insulinet, då man normalt inte har någon egen produktion. En modell som verkar fungera för många är att ta långtidsverkande som ligger och verkar hela tiden och komplettera med måltidsinsulin eller helt enkelt när blodsockret sticker iväg.

Som du är inne på är blodsockerkontrollen mycket viktig för långsiktig hälsa. Alla komplikationer varierar starkt med genomsnittligt blodsocker tyvärr.

Men lycka till och skriv gärna och berätta hur det går, om du undrar något eller behöver peppning  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är ju att man måste vilja själv. Ingen annan kan fatta beslut. Kan du erbjuda dej att baka LCHF bröd? Måste han ha socker i sylten? Går det inte med sötningsmedel (eller helst färska bär).

Min man är 11 år äldre och pensionär. Han skulle bara äta mackor och "knaperiknus" (nötter smörgåsgurka oliver och ost) om inte jag såg till att det blev mat i alla fall en gång om dagen och se till att det inte finns så mycket skräp hemma.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det finns stora fördelar med LCHF för typ 1 diabetes kan jag själv intyga om men att helt slippa ta insulin är absolut inte en av dom!

Oavsett hur eller vad din man äter är kontroll av blodsocker det första att ta tag i, om han innan dess börjar helt med LCHF (som kräver mycket mindre måltidsinsulin än trad. kost) ökar nog snarare riskerna att få ta turer till sjukhuset.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han verkar höra till kategorin som behöver vettiga hjälpmedel (ganska dyra också tyvärr) Det finns idag "kontinuerliga" blodsockermätare, där man sätter ett slags mätplåster på armen. Tror också det finns insulinpumpar med liknande teknologi. Han måste förstå sin diabetes oavsett kosthållning, Om han inte ens vill det är det jättesvårt. Då får du nog ärligt talat ta ett rejält allvarssamtal med honom, skaka om honom mentalt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han verkar lida av grov verklighetsförnekelse. Jag vet att många diabetesmottagningar har en kurator, boka tid med en sådan kanske?

Vet inte hur de hanterar LCHF-biten dock.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr blir ju en del diabetiker "tröstade" av sina diabetesmottagningar med att det går att leva precis som vanligt....

Är man då inte mentalt redo att göra några förändringar så är detta en "sanning" man tar till sig blixtsnabbt, vem skulle inte göra det?

Jag måste erkänna att min sympati ligger hos dig som troligen har förstått problemet och har kunskapen om bästa hjälpen. Det är trist att han inte förstår eller vill förstå och det är enormt frustrerande för anhöriga. Förutom att fortsätta att uppmuntra alla steg åt rätt håll och servera mat du vet är till hans bästa är det inte mycket du kan göra. Det gamla talesättet "Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka" ligger det mycket i.

Prioritera din egen hälsa så att du hittar sätt att hantera det livet kastar åt dig. Den enda du i grunden kan ändra är du. Vem vet, en dag kanske din självbejakande attityd smittar din man?

Vi finns i alla fall här för dig om du behöver stöd :).

Kram

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väldigt svårt att se en närstående må dåligt och man inte kan hjälpa det.

Jag vet själv hur jag var förut, jag förnekade  min viktuppgång, i mitt huvud var jag fortfarande lika smal som jag var när jag var 13, ungefär som en anorektiker hela toden ser sig själv som tjock.

Förr hade jag svårt att ta till mig andra personers råd och välmeningar, det var inte förrän min syster började prata om LCHF som jag själv vaknade och hade jag inte vaknat då och öppnat mina ögon så tror jag att jag fortsatt i samma hjulspår, ointaglig för andras hjälp.

Smörgås går ju att fixa även med LCHF, finns många bra recept men man får prova sig fram vad man gillar, den sockriga sylten däremot kan va svår om han inte går med anat, det är ju hur som helst i slutändan bara han som kan göra det valet. Men det finns god Steviasötad jordgubbs syylt också.

Hur pååverkades han av ambulansturen?

Inget som vaknade inom honom av det?

kan du inte försöka få honom att testa LCHF fullt ut en månad eller så ? på det viset lär han kanske inse hur mycket bättre han kommer må, han blir aldrig av med insulinet men lär kunna minska på det kraftigt. Jag har pump och första ggn jag började med lchf behövde jag både sänka dygnsdosen med nästan hälften OCH ta bort måltidsinsulinet nästan helt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg