Bengt Nilsson Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Jag läste en artikel i Året Runt nr 26 2015 (sid 78) om stroke. I en faktaruta nämndes Strokeförbunden och därför skickade jag en fråga till dem: Hej, I slutet av denna artikel rekommenderas ”Bra mat med nyttiga fetter” för att minska risken för stroke. Frågan är; vad är bra mat och vad är nyttiga fetter? Vänliga hälsningar, Bengt Nilsson Från: Kjell HolmSkickat: den 23 juni 2015 17:23Till: Bengt Nilsson Hej Bengt! Tack för din fråga och här kommer några tips på nyttig mat men glöm inte att röra på dig 30 minuter om dagen. Det sänker också det farliga blodfettet samt sänker blodtrycket. Lycka till ! Kolesterolsänkande mat – detta ska du ätaVi kan börja med den mat du bör äta om du vill sänka ditt kolesterol. Det brukar oftast starta med en lista på allt du måste sluta äta, eller åtminstone minska ner kraftigt på, därför kan det kännas bra att istället börja med det du ska äta mycket av. Då kommer du också att se att det egentligen inte är några konstigheter alls. Troligen äter du redan av dessa matvaror, men du kanske äter en alldeles för liten andel av dessa, och troligen alldeles för mycket av dåliga produkter. Det du ska äta MYCKET av är: fisk, särskilt fet fisk, som makrill, sill, strömming och röding feta produkter från växtriket, till exempel nötter, avokado, frön och oliver havre och korn frukt grönsaker fullkornsprodukter baljväxter magra mejeriprodukter, det behöver inte vara lightprodukter som ofta innehåller en massa tillsatser, utan välj keso, lättfil eller lättyoghurt raps- eller olivolja istället för hårda matfetter Ät fisk tre gånger i veckan, så får du en positiv effekt på triglycerider, som är en skadlig del av dina blodfetter. Med vänlig hälsning! Kjell Holm Verksamhetschef STROKE-Riksförbundet Måsholmstorget 3 127 48 Skärholmen Telefon: 08-721 88 11 www.strokeforbundet.se Stöd Strokefonden 90 05 30-7 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Haha. Jo. Fisk. Jo det äter jag så ofta jag kan. Mums. Tyvärr är familjen inte lika förtjust så det blir mest andra proteinkällor hemma. Feta produkter från växtiket? Mums. Varje dag. Havre och korn. Extremt sällan och då i mycket små mängder. Frukt? Jodå. Det händer väl. Grönsaker. Shitloads varje dag. Fullkornsprodukter? Aldrig - om de pratar om vete. En och annan fullkornsrågknäcke slinker ner, kanske 2-3 i månaden? Baljväxter. Ungefär som frukt. Inte så ofta men det händer. Jag har alltid gillat bönor. (Hummus! Falafel!) Magra mejeriprodukter? HAHAHAHAHAHAHA. Nej. Däremot litervis med grädde, smör, fullfet mjölk i kaffet, grekisk yoghurt o.s.v. Olivolja, gärna. Men smöret är KUNG hemma hos oss (och baconfetet från riktigt bacon och andfettet - finns inget bättre på jorden än en omelett stekt i andfett, en målid värdig kungar...) Mina blodfetter är så bra att en hjärtläkare skulle gå på händer av belåtenhet, tack så mycket. Har svårt att tro att de var bättre förr när jag faktiskt åt som ovan och var sjuk, värkig, trött, kraftigt överviktig... Ibland blir man så trött och less och tvärförbannad över allt onödigt lidande de dåliga och ounderbyggda kostråden har medfört och fortsätter medföra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Jo, man blir less... I synnerhet på det dagliga TV-tiggeriet från Hjärt- och Lungfonden, Barncancerfonden och andra som vill ha månatliga bidrag av svenska folket (och helst också pengar testamenterade) till forskning för att hitta mediciner mot CVD- och cancersjukdomar. Man satsar miljoner på att bota symtomen i stället för att ta till sig information från forskning om de bakomliggande orsakerna. Man grips av desperation över det missriktade tjatet. Om ändå Kostfonden hade råd till liknande TV-kampanjer... Tänk att få höra "Bli månadsgivare du också" från den fonden i stället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts