Jump to content

Tjocktarmscancer

Pastorn

Recommended Posts

Jag är LCHFare sedan januari 2011 och gick ner 49kg. Men den 24februari 2015 blev jag akut opererad för tjocktarmscancer även 24 närliggande lymfkörtlar var angripa man såg även  6 st metastaser på lever som ska opereras bort den 22/7. Nu har jag genomgått 10 veckors cellgiftsbehandling med en hel del kortison och gått upp ca15kg har även fått tillbaka ett enormt sockersug. Är det någon av er som har något tips hur jag kommer tillbaks på rätt spår igen?

Såg även till min fasa i informationen inför op. att man ska dricka två förpackningar kolhydratrik dryck (pre-op-dryck) kvällen innan och två förpackningar innan kl6 op-dagen, Är detta något nytt inom sjukvården?

Kortison är rena döden, man samlar på sig vaten så in i bomben och svullnar upp. :-(

Om jag vore i dina kläder skulle jag helt enkelt fråga varför de vill att man ska dricka kolhydratslösningarna. Man vet aldrig, det KAN ju faktikst ha en bra och rimlig orsak. 

Lycka till hur som helst. Cancerpatienter speciellt ska ju sky socker som elden och välja sina övriga kolhydrater noggrannt.  :blink:

• Like 1

Kortison är inte rena döden och cancern boostas knappast extremt mycket av att vid två tillfällen inför en operation dricka något med mycket kolhydrater i. 

Jag är övertygad LCHF-are och jag har ätit kortison och fått riktigt jobbiga biverkningar - betydligt värre sådana än att samla vatten och svullna upp vilket jag också gjorde men det var en småsak i sammanhanget.

Däremot skulle jag som LCHF-are dels ta upp mitt kostval, dels fråga hur det påverkar mig att dricka pre-op-drycken eftersom jag inte är van vid kolhydratdrift. Förhoppningsvis får man en läkare som förstår frågeställningen, annars kanske det antingen är läge att vägra pre-op-dryck eller att, liksom LCHF-are rekommenderas inför glukosbelastning, trappa upp med kolhydrater några dagar innan för att sockret inte ska slå alltför hårt. 

Pastorn, jag önskar dig allt gott och god tillfriskning!

Kortisonbehandlingen har du ju knappast möjlighet att tacka nej till, det finns olika sorters kortison, möjligen kan det fungera bättre med annan sort, det kan du diskutera med din läkare.

Vad beträffar kolhydratladdning inför operation har jag själv gett upp, det går inte att diskutera med dom som inte förstår. Jag betraktar det som ofarligt när det sker i samband med operation och därtill hörande fasta.

• Like 1

Canceroperation och kolhydrater,det verkar inte som någon av er har haft cancer.Det är känt att socker göder cancerceller.Kolhydrater=enkla sockerarter.

Anledningen till preop-drycker vid mag/tarm operationer är för att maximera patientens energireserver inför påfrestningen

Det är ju förstås troligt att man inte är så sugen på att äta strax efter operationen också så lite reserver är nog bra tycks dom resonera

Detta med preop-drycker är egentligen en nymodighet

Bara tills för några år sedan var ju fasta istället normal förberedelse

Du som är Lchf:are bör ju fungera bra på en kortare fasta och börja producera ketoner som bara den

Kanske går det att förmedla till läkaren fördelen att köra mer på det gamla spåret vad gäller dig?

Det finns också olika varianter av dessa drycker

En del innehåller bara kolhydrater och andra även fetter och protein

Även om dom envisas med detta borde du ju kunna få varianten med mindre kolhydrater åtminstone

Kom också ihåg att prata om droppen dom ger dig runt operationen

Standard är förstås glukoslösningar men det går att få enbart elektrolyter också...

Jag gjorde en operation för ett år sen och otrevligt nog svimmade jag när jag skulle på toan en stund efteråt

Det tillskriver jag sockerdroppet dom säkert (välmenande) pumpade i mig under operationen :angry:

• Like 1