Hariettan Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Snälla hjälp. Jag, kvinna 67 med högt kontrollerat blodtryck. Nu 120/75 med medicin. Jag har förmaksflimmer som jag häver med en stesolid när det inträffar. psoriasisartrit som är en en systemsjukdom. Kolesterol 7,5 med högt LDL, det enda jag vet. Inget fel på mitt hjärta och har inte haft någon infarkt. Inte heller hjärtsjukdom i släkten. Jag har haft kolesterolvärde över 7 i minst 10 år. Jag äter Eliquis blodförtunnande Jag är mycket biverkningskänslig för mediciner och känner att jag inte vill ta statiner på grund av biverkningar.. Jag ska träffa min läkare igen i augusti och ska då ha bestämt mig för om jag vill börja med statiner eller ej. Ska jag följa min instinkt eller läkarens råd? Vad säger ni Lchf:are? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Jag hade ett totkolesterol på 10,1 efter nio månader på lchf - läkaren nämnde inte ordet "statiner" ens. Nyckeln är kunskap! Läs på här: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol Och här kan du se hur mina värden förändrats: http://www.kostdoktorn.se/aven-om-inte-vagen-ror-sig-sa-forandras-kroppen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Kika hellre på HDL det säger oftast mer huruvida du har någon risk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Vad jag har förstått rekommenderar man inte stationer till någon som inte har haft hjärtinfarkt. Kvinnor lär det inte hjälpa överhuvudtaget. Högt kolesterol verkar inte vara farligt. Speciellt inte om man har stora fluffiga kolesterolpartiklar som man får om man äter LCHFmat. Viktigt är ju istället att ha låga triglycerider och blodsocker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Hej Hariettan, dum fråga kanske, men äter du lchf? I så fall skulle jag inte oroa mig alls för ditt värde. En kvinna i din ålder ska inte ha för lågt kolesterol, din kropp och framför allt din hjärna behöver kolesterol! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Mera info för den vetgirige. https://sv.wikipedia.org/wiki/High-density_lipoprotein http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f4be75dd3b4fd4018003170-totalt-kolesterol-12-farligt http://matfrisk.com/2015/02/14/studie-hogt-ldl-ger-langre-liv/ http://www.kostdoktorn.se/kolesterol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Tack alla för svar. Jag måste lära mig mer om förhållanden mellan HDLoch LDL a,b och c samt triglycerider så att jag kan ställa rätt frågor till läkaren. Jag vet inte vad vad apo-kvot är . Och stammis, jag äter LCHF men inte strikt, tyvärr. Jag skulle gärna vilj men tycker det är svårt. Det slinker ner en brödbit och en potatis emellanåt. Men äter bara mat lagad från grunden utan socker och mjöl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Det kan mycket väl vara så att grunden till (alla) dina problem är det som orsakar din psoriasis artrit. Vilket mycket väl kan vara gluten/gliadin. Om jag var du skulle jag omedelbart ta bort alla glutenprodukter under minst 2 månader för att se vad som händer. Du skriver att du äter bröd. Det är inte farligt att utesluta glutenprodukter, man behöver dem inte. Det är troligt att din läkare kommer avfärda glutenteorin av okunskap, jag skulle testa glutenfritt ändå. Om du vill läsa en underhållande bok om mängder av problem orsakade av gluten rekommenderar jag Brödberoende av William Davis. Om du vill läsa hur inflammation fungerar kan du läsa David Perlmutter Hotet mot din hjärna. En länk till psoriasis foundation om gluten och psoriasis, https://www.psoriasis.org/treating-psoriasis/complementary-and-alternative/diet-and-nutrition/gluten-free-diet Och en till psoriasis association med egna berättelser av drabbade om förbättringar. https://www.psoriasis-association.org.uk/connect/view/psoriasis-experiences/my-psoriasis-cleared-after-40-years 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Tack Stammis. Jag äter ytterst sällan vete men råg och havre.. Har också köpt böcker om att baka utan mjöl så mentalt är jag på väg åt det hållet. Skafferiet är fullt av mandelmjöl, pofiber och fiberhusk. Svaren nu har sporrat mig och jag ska försöka med glutenfritt omgående. Kan man äta glutenfritt mjöl eller ska jag avstå från även det? Jag bakar oopsis men blir lite trött på smaken. Jag är så tacksam för råden och ska verkligen försöka ta tag i detta under sommaren. Går jag över på strikt LCHS blir väl mina värden ännu högre vid nästa läkarbesök men jag kommer nog att stå emot statiner som både ni och min instinkt säger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Birgitta Höglund har lagt ut recept på ett bröd som smakar "riktigt". Dessutom finns ett hyfsat nytt recept ute på "the real franska". Har inte provat någondera men de verkar bättre än genomsnittet. Jag avskyr äggsmaken ochtycker mandelmjöl smakar kaka. Jag kör oftadt PUMa (Pålägg Utan Macka), en tjock ostskiva med smör, pålägg och grönsaker. Är jag sugen på "brödsmak" tar jag lite valnötter. Med lite fantasi smakar de som råg. Om jag ska ha gäster och gör paj har jag ett bra recept med kokosmjöl. Är det bara vi skippar jag pajdegen, funkar lika bra ändå. Till surströmming och dopp i gryta kör jag the real thing... korntunnbröd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 BTW "stammis" är en "titel". Hans nickname är Erik 2. Jag har nickname stoscha men har "titel" veteran, bara för att jaghar lagt mej i så länge och så ofta 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Tack Stammis. Jag äter ytterst sällan vete men råg och havre.. Har också köpt böcker om att baka utan mjöl så mentalt är jag på väg åt det hållet. Skafferiet är fullt av mandelmjöl, pofiber och fiberhusk. Svaren nu har sporrat mig och jag ska försöka med glutenfritt omgående. Kan man äta glutenfritt mjöl eller ska jag avstå från även det? Jag bakar oopsis men blir lite trött på smaken. Jag är så tacksam för råden och ska verkligen försöka ta tag i detta under sommaren. Går jag över på strikt LCHS blir väl mina värden ännu högre vid nästa läkarbesök men jag kommer nog att stå emot statiner som både ni och min instinkt säger. Om du har psoriasis så skulle jag undvika processerat glutenfritt mjöl och bara använda naturligt glutenfritt mjöl (nötmjöl, potatismjöl, nyponmjöl). Potatis är inget problem ur glutensynpunkt, så vill du inte äta strikt LCHF så ät det istället. Kika lite på paleo. Råg och korn innehåller gluten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Tack Stammis. Jag äter ytterst sällan vete men råg och havre.. Har också köpt böcker om att baka utan mjöl så mentalt är jag på väg åt det hållet. Skafferiet är fullt av mandelmjöl, pofiber och fiberhusk. Svaren nu har sporrat mig och jag ska försöka med glutenfritt omgående. Kan man äta glutenfritt mjöl eller ska jag avstå från även det? Jag bakar oopsis men blir lite trött på smaken. Jag är så tacksam för råden och ska verkligen försöka ta tag i detta under sommaren. Går jag över på strikt LCHS blir väl mina värden ännu högre vid nästa läkarbesök men jag kommer nog att stå emot statiner som både ni och min instinkt säger. Jag skulle undvika även glutenfritt vetemjöl eftersom det finns andra ämnen än gluten i vete som kan vara ditt problem dessutom blir det väldigt mycket socker/glukos av mjölet och det driver inflammation och vikt. Råg och korn har gluten och massa glukos. Havre är glutenfritt (men kan vara kontaminerat av vete) men blir jättemycket socker och syror så det skulle jag också undvika. Mandel/nötmjöler finns det också problem med för den som är känslig (fytinsyra och omega 6 tex) och jag skulle undvika dem också, när du blivit mycket bättre kan du testa för att se om det går att föra in dem i kosten igen. Summa: det blir nog inget mjöl av någon sort på ett tag, men om du ändå bestämt dig för LCHF så utgår alla mjöl i alla fall för det är för mycket kolhydrater, möjligen med undantag av mandel/nötmjöl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Erik, du har nog rätt när det gäller mjöl. Jag har märkt att jag inte mår bra av vetemjöl och framförallt inte något som kommer från ett bageri. Jag har hört att de tillsätter extra gluten för att få fluffigare bullar. egenbakat med vetemjöl går bättre. Jag har inte fått någon reaktion av något annat mjöl än vete men så klart känner man kanske inte av alla reaktioner i kroppen. Jag tror jag tar det i två steg och börjarmed att ta bort allt gluten. pasta och ris äter jag inte ändå. För att så småningom bli striktare. Fortsätter med en skvätt mjölk i kaffet och en potatis när det bjuds. I övrigt håller jag mig till ägg, smör kött, fisk, grönsaker och goda såser. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Erik, du har nog rätt när det gäller mjöl. Jag har märkt att jag inte mår bra av vetemjöl och framförallt inte något som kommer från ett bageri. Jag har hört att de tillsätter extra gluten för att få fluffigare bullar. egenbakat med vetemjöl går bättre. Jag har inte fått någon reaktion av något annat mjöl än vete men så klart känner man kanske inte av alla reaktioner i kroppen. Jag tror jag tar det i två steg och börjarmed att ta bort allt gluten. pasta och ris äter jag inte ändå. För att så småningom bli striktare. Fortsätter med en skvätt mjölk i kaffet och en potatis när det bjuds. I övrigt håller jag mig till ägg, smör kött, fisk, grönsaker och goda såser. Låter som en bra idé. Ha tålamod, det kan uppenbarligen ta lång tid att få ordning på en autoimmunitet. En amerikansk läkare som heter Terry Wahls har med hjälp av diet fått ordning på sin MS - också en autoimmunitet. Och har skrivit en bok som beskriver hur hon lade om sin diet. http://terrywahls.com/ Hennes metod var bla att äta mängder av grönsaker och bär. Hon tog nio cups (en cup är 240 ml) och fyllde 3 med färgranna bär och grönsaker 3 med gröna blad och 3 med svavelinnehållande grönsaker som kål och lök varje tag - plus kokosfett, smör, innälvsmat, kött, fisk. (Allting med så lite kolhydrater som möjligt och absolut inget gluten. De nio cupsen kan man mixa till en dryck med vatten. Ditt blodtryck och dina kolesterolvärden är en effekt av din autoimmunitet. Högt blodtryck är en del av kroppens försvar och kolesterolet använder kroppen för att hela inflammation och din autoimmunitet är inflammation som troligen har sitt ursprung i magen pga gluten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Jag är imponerad av hur mycket kunskap du/ni besitter. Jag önskar det fanns kurser eller föreningar man kunde delta i. Eller anlita morsvarande en PT. Tänk vad det skulle föra för folkhälsan. Jag bor i Göteborg . Skulle någon starta något så hoppar jag på direkt. Jag känner mig mycker peppad att ta tag i detta nu. Min psoriasis är ärftlig. Min mamma och min morfar hade det. Det tydercäl på att immunförsvaret redan från början var svagt/känsligt. Mina stackars barn har arvet från både mig och sin pappa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Jag är imponerad av hur mycket kunskap du/ni besitter. Jag önskar det fanns kurser eller föreningar man kunde delta i. Eller anlita morsvarande en PT. Tänk vad det skulle föra för folkhälsan. Jag bor i Göteborg . Skulle någon starta något så hoppar jag på direkt. Jag känner mig mycker peppad att ta tag i detta nu. Min psoriasis är ärftlig. Min mamma och min morfar hade det. Det tydercäl på att immunförsvaret redan från början var svagt/känsligt. Mina stackars barn har arvet från både mig och sin pappa. Detta med ärftlighet tror jag man ska ta med en nypa salt, det är ytterst få åkommor som bara beror på generna, de flesta åkommor som har genetisk koppling beror på en kombination av gener och miljöfaktorer/yttre omständigheter. Om man ändrar miljön/de yttre omständigheterna kan man mycket väl bli av med åkomman eller i vart fall bli mycket bättre. Problemet är att veta vad denna/dessa miljö/yttre omständigheter är som man måste ta bort. Här ger läkarvetenskapen i stort sett ingen hjälp, de lindrar bara symptom letar inte orsak, och man får leta själv och tänka själv och känna efter och lyssna på andras erfarenheter. Och går man till doktorn och säger att man tror att åkomman beror på något man äter så får man antingen ett direkt (hånfullt) avfärdande eller skickas på mängder av meningslösa och plågsamma utredningar (så är i vart fall min erfarenhet) som i tex i fallet med gluten har mycket stor felmarginal. Celiaki är också ärftligt det finns 2 gener man måste ha en eller båda av för att utveckla celiaki. Celiaki är väldigt svårt att diagnosticera med dagens metoder och smärtsamt, lättare att testa glutenfritt liv själv. Celiaki är bara en av alla sjukdomar som gluten kan ge upphov till och med något undantag den enda som konventionell vård erkänner. Forumet fungerar som en PT, här delar vi erfarenheter och kunskaper och försöker peppa, tipsa och hjälpa alla som behöver lite nya uppslag kring sina problem. Det är bara att du återkommer när du behöver. Göteborg. Jag har en kollega i Göteborg som i höstas berättade om sin mans kroniska hosta. Mitt tips var att .... prova glutenfritt liv, så klart. För två veckor sedan hörde kollegan av sig och berättade att makens hosta försvunnit inom bara någon vecka efter glutenstoppet. En sak du bör veta är att du kommer att få vissa besvär i början av ditt glutenfria liv, det kan vara tex huvudvärk, yrsel. Det går över på en vecka eller två och kan mildras av att du dricker lite extra mycket vatten och ser till att få i dig mineraler särskilt magnesium. Blanda tex riktigt havssalt i vatten du dricker så får du allt i ett. Du kommer också att känna svår längtan efter bröd - det är en abstinens. Min brödlängtan går inte över, det är mer än 2 år nu och varje lunch skriker huvudet efter brödet. En sista information för ikväll: Om man börjar äta gluten igen efter ett par veckor utan, är det mycket troligt att man blir riktigt dålig i framförallt magen, det visar hur giftigt det är. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Jag är mycket biverkningskänslig för mediciner och känner att jag inte vill ta statiner på grund av biverkningar.. Jag ska träffa min läkare igen i augusti och ska då ha bestämt mig för om jag vill börja med statiner eller ej. Om du ska ta ställning så borde du åtminstone få ett ordentligt prov så du får alla siffror. Eller de kanske finns men du inte har dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 Om du ska ta ställning så borde du åtminstone få ett ordentligt prov så du får alla siffror. Eller de kanske finns men du inte har dom? Nej jag har bara totalvärdet och att LDL var högt. Jag ringer på måndag och ber att få en kopia. Bra ide, tack. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Nej jag har bara totalvärdet och att LDL var högt. Jag ringer på måndag och ber att få en kopia. Bra ide, tack. Alldeles riktigt.. speciellt som du inte vet om läkaren är uppdaterad på senaste forskningsrön eller bara kör den gamla förlegade synen på att kolesterol skall hållas lågt! Som jag nämnde tidigare, vill man bara kolla på ett värde så är det HDL! Det bör vara 1 eller högre.. gärna upp mot 2.. om så är fallet och om det hampar sig att man är kvinna.. dubbel vinst.. för just kombinationen kvinnligt kön och högt HDL är skyddsfaktorer mot CVD! Men.. låt säga att HDL är lågt.. 1 eller lägre, ja då vill man även ta sig en titt på triglyceriderna. för om HDL är lågt samt triglyceriderna höga.. så tyder det för det mesta på Metabolt syndrom! Och om det pekar åt det hållet så vill man ha reda på kvoten mellan HDL och LDL! Och om de ser skumma ut så vill man ha en APO-kvot.. för i realiteten så säger en lipidpanel inte lika mycket som en APO-kvot! Oså när man har alla de värdena så kan man för det mesta säga något om ens framtida risk för CVD.. när man lägger in dessa i ett scoredigram.. dvs man måste oxå lägga in alla de andra riskfacktorena! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 Alldeles riktigt.. speciellt som du inte vet om läkaren är uppdaterad på senaste forskningsrön eller bara kör den gamla förlegade synen på att kolesterol skall hållas lågt! Som jag nämnde tidigare, vill man bara kolla på ett värde så är det HDL! Det bör vara 1 eller högre.. gärna upp mot 2.. om så är fallet och om det hampar sig att man är kvinna.. dubbel vinst.. för just kombinationen kvinnligt kön och högt HDL är skyddsfaktorer mot CVD! Men.. låt säga att HDL är lågt.. 1 eller lägre, ja då vill man även ta sig en titt på triglyceriderna. för om HDL är lågt samt triglyceriderna höga.. så tyder det för det mesta på Metabolt syndrom! Och om det pekar åt det hållet så vill man ha reda på kvoten mellan HDL och LDL! Och om de ser skumma ut så vill man ha en APO-kvot.. för i realiteten så säger en lipidpanel inte lika mycket som en APO-kvot! Oså när man har alla de värdena så kan man för det mesta säga något om ens framtida risk för CVD.. när man lägger in dessa i ett scoredigram.. dvs man måste oxå lägga in alla de andra riskfacktorena! Ops!!! Nu kom vi in på det som är obegripligt för mig. Jag lägger ut värdena när jag fått dom och hoppas på att någon kollar åt mig. Jag har uppnått den åldern när jag inte har så stor ambition att lära mig nya teorier. För övrigt hänger hänger huvudet med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Ops!!! Nu kom vi in på det som är obegripligt för mig. Jag lägger ut värdena när jag fått dom och hoppas på att någon kollar åt mig. Jag har uppnått den åldern när jag inte har så stor ambition att lära mig nya teorier. För övrigt hänger hänger huvudet med Äsh.. det är rätt enkelt.. ända tills jag har förklarat! Kolesterol är ett livsviktigt ämne.. utan det så dör du! Kolesterol är en fettaktig alkohol som främst bildas i kroppen och utgör basen för en massa olika andra livsviktiga saker i kroppen tex homoner! Det man mäter är oftast kolesterolet, totalt och i HDL, samt triglycerider.. sen räknar man fram LDL. Egentligen så är man ute efter de transportmolekyler som transporterar kolesterol.. dvs lipoproteinerna. För det har visat sig att de lipoproteiner som brukar benämnas LDL är rikligen förekommande när ateroskleros uppstår. Så för att kunna räkna antalet LDL så letar man efter en apolipoprotein som bara förekommer en av i varje lipoprotein.. dvs förkortat APO-b och APOa1! APO-b förekommer bara i LDL och kylomicroner.. varvid man skall vara fastande, APOa1 är HDL! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 Nu har jag fått ett svar på mitt kolesterolvärde. Kan man läsa ut något av detta? HDL 1,6 LDL 3,3 Mitt totalvärde som läkaren sa är 7,5 Är det någon som kan säga om dessa värden för att jag behhöver statiner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Inte så långt från mina friska värden. Nån annan får svara på om du behöver meduciner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 7,5/1,6=4,68 Bör var 6 eller lägre, hellre 5 eller lägre, eller 4 som en frisk tonåring! Du måste ha massivt av andra riskfaktorer iomed att de vill sätta in statiner på sådana normala värden! HDL på 1,6 är högt och bra! Föresten.. statinerna hjälper ändå inte mot de andra riskfaktorerna! För övrigt, säg till dem att om de är så intresserade av att sätta in statiner så kan de få ta en APO-kvot innan! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Nu har jag fått ett svar på mitt kolesterolvärde. Kan man läsa ut något av detta? HDL 1,6 LDL 3,3 Mitt totalvärde som läkaren sa är 7,5 Är det någon som kan säga om dessa värden för att jag behhöver statiner? Jag tycker att det ser konstigt ut, räknar man Friedewaldsformel "baklänges" innebär det att TG=5,8 vilket är högt...jag är inte läkare och vet inte hur dina sjukdomar/mediciner påverkar värdet...men om det värdet stämmer kan kanske strikt LCHF pressa ner det. Personligen skulle jag begära ett ett nytt test. Rätta mig gärna om jag räknat tokigt. LDL = total kolesterol - HDL - 0.45xTG >> TK-LDL-LDL = 0,45 TG >> TG= (TK-LDL-HDL)/0,45= (7,5 -3,3 -1,6)/0,45= 5,8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Jag blir lie förvirrad . Zepp tycker värdet är bra och Peter B att det är högt. Jag förstår att det finns olika sätt att räkna men .......... Bra eller dåligt? Värdena fick jag per tel av skuksköterskan. Hon skulle be läkaren skicka dom med posten eftersom dom inte får ge besked om provsvar, men kolesterolvärdet var ok att lämna ut. Jag tycker inte att jag i grunden är särskilt sjuk. Jag har förmaksflimmer som uppträder ibland 3 ggr på en vecka för att sedan hålla sig lugnt 1-2 månader. För detta tar jag Eliquis. Högt blodtryck som jag har helt under kontroll med mediciner, och psoriasisartrit, en autoimmun sjukdom som jag vid behov tar Panodil/Ipren. Förutom värken och stelheten känner jag mig inte sjuk. Jag har vant mig vid värk och gillar inte starka värktabletter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Är kolesterolproverna dina tagna på fastande mage? Normalt förfarande är 10-14 timmar fasta tror jag. Triglyceriderna brukar vara förhöjda efter måltid, det är normalt, men det är inte det man vill mäta. Peter B, om man äter liberal LCHF, bör man använda Freidewaldsformeln eller en mer anpassad formel? Att hämma kolesterol med statiner hämmar väl hanteringen av fettlösliga ämnen, t ex vitamin D och K? Jag tror inte det är bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Tack alla. Jag har förstått det som att ingen av er anser att det är en fördel att ta statiner. Frågan är bara hur högt mitt kolesterol ligger i förhållande till ett friskt, om det är skyhögt, förhöjt eller ganska ok? Provet är taget på fastande mage, mer än 14 timmar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Dina kolesterolvärden Totalkolesterol, LDL och HDL ser alla jättebra ut och är ingenting att oroa sig över alls!Men det finns ett viktigt värde till som heter TriGlycerider (TG, det är också en sorts fett som finns i blodet) som helst ska ligga under 2. Jag tycker att du ska fråga efter det. Man kan misstänka att det ligger högt eller att det är något annat som inte stämmer med testsvaren du fått av din läkare. Du kan läsa mer här, om du orkar http://www.kostdoktorn.se/kolesterol 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Peter B, om man äter liberal LCHF, bör man använda Freidewaldsformeln eller en mer anpassad formel? "Om TG uttrycks i mmol/l, vilket vi gör i Sverige, blir faktorn 0,45 (eller 1/2,2). Överensstämmelsen är någorlunda god vid TG-koncentrationer under 4,5 mmol/l (400 mg/dl)" Om du vill grotta ner dig ordentligt kan du läsa här: http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/2004/temp/pda28330.pdf Jag vet egentligen inte svaret på din fråga men om problemet är höga TG värden borde formeln fungera bra för all sorts LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Tack alla. Jag har förstått det som att ingen av er anser att det är en fördel att ta statiner. Frågan är bara hur högt mitt kolesterol ligger i förhållande till ett friskt, om det är skyhögt, förhöjt eller ganska ok? Provet är taget på fastande mage, mer än 14 timmar. Vi har tidigare försökt räkna baklänges till Trg.. och kommit till olika resultat! Jag får det till 1,17!? Det är hyfsat bra.. bör ligga på 1,7 eller helst lägre! 5,8 är katastrof.. och lite orimligt! Skit samma.. de övriga värdena är bra.. och om Trg vore 5,8 så skulle du inte heller får ett LDL-värde! Iomed att vid trg på 5,8 så beräknar de inte LDL! Såå..det gäller att få alla värden de mätt upp för att kunna göra en egen bedömning.. gissningar är lite vanskliga för att bestämma huruvida man skall ta potenta medicener eller ej! Statiner är potenta mediciner med potenta biverkningar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Jag väntar ivrigt på posten med provsvaren som borde komma imorgon eller senast torsdag om vårdcentralen sköter sig.❤️❤️ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Tror du skulle vinna mycket på att äta strikt LCHF utan avsteg. Har själv PsoA och är helt symtomfri på LCHF men minsta lilla potatisbit eller brödbit sätter fart på inflammationerna i kroppen på mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hampeman Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Forskningen har utvecklats när det gäller kolesterols koppling till hjärtinfarkt och stroke. Du behöver inte bry dig om ett något för högt kolesterol i förstahand. Lyckas du ha ett stabilt och lågt blodsocker, blodtryck, undvika bukfetma samt inte röka. Har du detta under kontrol så är det enligt professor Andreas Tengblad: "Helt ofarligt med ett högt kolesterol." Lyssna gärna på den meningen igen: "Helt ofarligt med ett högt kolesterol" Stanna gärna upp och tänk efter ett tag. Hur får du ett lågt och stabilt blodsocker? Jo, genom att äta lchf. Hur sänker du ditt blodtryck? Samma sak där, börja med lchf. Kolla gärna kostdoktorns fem tips i kapitel 7 för ett lågt blodtryck: http://www.kostdoktorn.se/blodtryck#livsstilLikaså är lchf det bästa hormonella sättet att gå ner i vikt och undvika bukfetma. Jag är dock ganska dåligt påläst när det gäller blodtrycksmediciner och lchf. Prata gärna uppriktigt med din läkare om kosten så kanske medicinerna kan behöva sänkas. Har du svårt att undvika att ta en potatis ibland eller bröd eller vad det nu kan vara. Köp gärna en blodsockermätare. Vi alla är olika och reagerar därför olika på kolhydrater. Det kan vara bra att testa med en blodsockermätare - hur känslig just du är för kolhydrater. Utgångspunkten bör dock vara att du ska äta så lite kolhydrater som du kan trivas med i längden. Så att du inte helt plötsligt blir trött och äter mycket kolhydrater dag in och dag ut.Slutligen när det gäller statiner bör främst personer som tidigare haft hjärtsjukdom, diabetiker med högt och svårt okontrollerat blodsocker samt evenutellt personer med extremt dåliga gener ta statiner. Du tillhör inte dessa. Du kan undviker att tillhöra dessa grupper genom främst lchf. Och du har helt rätt. Statinernas biverkningarna med muskelsvaghet bör undvikas. Alldeles för många tar statiner i onödan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted July 2, 2015 Author Share Posted July 2, 2015 Jaha, ja. Nu kom mina värden och dom ser ut så här. Jag tar bara med värden som ligger utanför eller högt resp lågt inom referensvärden. I de flesta fall ligger jag inom ramarna. Analys Resultat. Referens P-tyreotrpin (TSH). 1.6. 0.4-4.0 P-Trijodtyronin, fri. 3.7. 3.3-6.0 P-kalium 3.8. 3.5-4.4, lite lågt kan man tycka och beror nog på att jaf tar vattendrivande i kombination med blodtryckstabletterna. P-LDL-kol, direkt. 5;3. 2.2-5.3 P-kolesterol. 7.5. 3.9-7.8 P-HDL-kolesterol. 1.6. 1.0-2.7 P-LDL-kol/HDK-kol. 3.3. <5 Alla andra värden ungefär i mitten av skalan. Vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted July 2, 2015 Author Share Posted July 2, 2015 Det ser inte ut som när jag skrev det. Första värdet är alltså mitt och andra referensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Det är fortfarande ingen ko på isen vad gäller kolesterolet! Och är man äldre (90% av äldre har högt kolesterol) och dessutom kvinna så har man hög överlevnadsförmåga.. iallafall vad gäller den biten, dvs CVD! Och så länge HDL är en vesäntlig del av detta! Faran ligger snarare i högt kolesterol och lågt HDL.. då är det LDL som dominerar, tyder mer på en metabol rubbning. "Sammanfattat Prevalensen av hyperkolesterolemi är hög hos medelålders och äldre kvinnor liksom hos personer med hyper-HDL-kolesterolemi. En aktuell fråga är om dessa grupper bör bli föremål för medikamentell intervention. I primärpreventiva studier har serumkolesterolsänkande behandling visats ha obetydlig effekt på incidensen av koronarsjukdom hos medelålders kvinnor, däremot inte hos män. Hyper-HDL-kolesterolemi har visats vara en stark skyddsfaktor mot koronarsjukdom hos både män och kvinnor. Serumlipidsänkande läkemedel såldes för över en miljard kronor i Sverige år 2003, lika mycket till kvinnor som till män över 65 års ålder. Troligen sker en överförskrivning till individer utan förhöjd risk för hjärt–kärlsjukdom, särskilt kvinnor, individer med hyper-HDL-kolesterolemi och till äldre personer." http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Min dotter får exem av vete. Så fort vi utesluter vete ur kosten så blir hennes hy helt bra men om hon fuskar får hon utslag igen (jag försöker alltså få henne att äta LCHF, men i skolan är det svårt, hon är 11 år). Jag skulle alltså undvika vete och andra mjöl helt och hållet - glutenfritt fungerar inte alls för dottern. Mandelmjöl går fint. Här kommer ett utmärkt recept på mandelmjölsbröd - det är snabbt och enkelt att göra och bröden blir faktiskt godare än vanligt bröd: Blanda ihop mjölblandningen: 3 dl mandelmjöl 6 msk sesamfrön 4 tsk bakpulver 4 tsk Fiberhusk/psylliummjöl Blanda till en slet smet: 4 ägg 2 dl fet yoghurt Tillsätt i smeten: 250-400 gr riven ost (mera ost ger godare smak om man gillar ost, men brödet blir givetvis dyrare) Blanda smeten och mjölblandningen. Forma till små bullar (16 stycken) och sätt på plåt (obs degen är ganska lös och klibbig, men det gör inget). Grädda genast 15-20 min i 180-200 grades ugn. Dom ska alltså inte stå och jäsa som vanligt bröd. Dom blir jättegoda att äta med sallad, ost och gravlax som pålägg. Även min dotters kompisar som äter vanlig mat gillar det här brödet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Hej Hariettan Min tips lyder: 1: Beställ omgående tid för att göra en Arteriografmätning för att mäta din artärstelhet se info på www.sangmed.se 2: Skippa till 100% allt vad gluten, spannmålsprodukter i alla former heter (jo man överlever jag lovar) 3: Lägg in lite styrketräning o konditionsträning i ditt dags schema (om du inte redan gör det) 4: Drick ett glas rödbetsjuice morgon & kväll 5: Var extremt kritisk till vad du stoppar i munnen och lär dig undvika även om hjärnan säger annat (ex nu ät EJ glass) 6: Undvik socker i alla former så långt det bara går (jo man överlever och kan äta supergott) 7: Tänk att din kropp & hälsa är den enda kropp & hälsa du har 8: Tänk att många vill TJÄNA PENGAR på din ev. ohälsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted July 3, 2015 Author Share Posted July 3, 2015 Pompe! Tack det här receptet ska jag pröva. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hariettan Posted July 3, 2015 Author Share Posted July 3, 2015 Hej Hariettan Min tips lyder: 1: Beställ omgående tid för att göra en Arteriografmätning för att mäta din artärstelhet se info på www.sangmed.se 2: Skippa till 100% allt vad gluten, spannmålsprodukter i alla former heter (jo man överlever jag lovar) 3: Lägg in lite styrketräning o konditionsträning i ditt dags schema (om du inte redan gör det) 4: Drick ett glas rödbetsjuice morgon & kväll 5: Var extremt kritisk till vad du stoppar i munnen och lär dig undvika även om hjärnan säger annat (ex nu ät EJ glass) 6: Undvik socker i alla former så långt det bara går (jo man överlever och kan äta supergott) 7: Tänk att din kropp & hälsa är den enda kropp & hälsa du har 8: Tänk att många vill TJÄNA PENGAR på din ev. ohälsa Nisse! Tack för svar. Jag kollade länken och ser att det finns möjligheter till mätning i min stad. Men vad gör jag om jag har artärstelhet? Efter som jag är 67 kanske det inte ärr så mycket att göra åt. Kan Rtärerna bli smidigare eller kan man bara begränsa att det utvecklas ytterligare. Min mor dog av detta vid 84 års ålder och läkarna sa då att "det är vad de flesta gamla människor dör av". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Hej Du kommer få råd gissar jag sen du gjort mätning, rödbetsjuice & nitratrika grönsaker är ett bra tips. Här kan du läsa mera: http://karlarfors.se/wp-content/uploads/2014/03/hjärtkärl12-kopia.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts