Jump to content

Proteinpulver


Livelovelaughlowcarb
 Share

Recommended Posts

Proteinpulver utvinns vad jag förstår från ost, mjölk, soja eller ägg. Jag skulle vara bekymrad över proteinpulver som utvinns ur de tre första, därför att de är födoämnen som vi knappast är biologiskt anpassade för. Ost och mjölk innehåller proteiner som är avsedda att få kalvar växa optimalt; soja innehåller proteiner som är utvecklade för att vara giftiga så att sojabönorna inte blir uppätna av t.ex. insekter (de är ju växtens könsceller och i behov av försvar!). Däremot ägg har uppenbarligen ingått i våra förfäders kost i så många miljoner år att vi rimligen är anpassade till de ämnen som finns i dem.

Bättre än att äta proteinpulver tycker jag förresten det är att äta just ägg, eller annan animalisk mat som kött eller fisk. De innehåller alla de essentiella aminosyrorna i lämplig mix för vårt behov.

Lycka till med träningen  :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behöver du proteinmängden eller vill du bara åstadkomma en så kraftig höjning i proteinsyntesen som möjligt?

Är du inte direkt i behov av proteinet så föreslår jag 10g EAA före och efter passet. 

 

Vassleprotein är annars ett snabbabsorberat protein med högt biovärde. Dock ger vassleprotein en högt insulinpåslag, vilket hos en LCHF:are inte sker så ofta vilket potentiellt kan "chocka" kroppen. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är inget fan av proteinpulver (utifrån ett hälso- eller naturlighetsperspektiv) men det kan säkert vara praktiskt för maximal muskeltillväxt vid styrketräning.

 

Något bra vassleprotein utan större mängder socker skulle jag rekommendera. Helst skulle det vara utan sötningsmedel också men det kan bli svårt att hitta tror jag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är inget fan av proteinpulver (utifrån ett hälso- eller naturlighetsperspektiv) men det kan säkert vara praktiskt för maximal muskeltillväxt vid styrketräning.

 

Något bra vassleprotein utan större mängder socker skulle jag rekommendera. Helst skulle det vara utan sötningsmedel också men det kan bli svårt att hitta tror jag.

Vad är det negativa med proteinpulver? Specifikt vassleproteinpulver har ju en komplett aminosyreprofil och kan kombineras med mycket olika livsmedel pga det generellt låga kolhydrat- och fettinnehållet.

 

De flesta proteinpulver finns med smak "naturell". Då är inga smakämnen/sötningsmedel tillsatta, vilket leder till att smaken är rätt tradig.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte säkert, men jag skulle vara bekymrad över att proteiner finns kvar i vasslepulver som evolutionärt är designade för att optimera kalvars tillväxt. De är byggda av de aminosyror som finns och innehåller de essentiella, men potentiellt i molekylära strukturer som skadar t.ex. den känsliga insidan av våra tarmar, så att bakterier och proteinpartiklar slinker igenom till blodbanan, vilket potentiellt kan resultera i lågnivåinflammation runtom i kroppen och/eller autoimmuna reaktioner.

Jag säger inte att det verkligen är så, men kött, fisk och ägg verkar definitivt säkrare - de har med gott resultat provats om och om igen i miljontals år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte säkert, men jag skulle vara bekymrad över att proteiner finns kvar i vasslepulver som evolutionärt är designade för att optimera kalvars tillväxt. De är byggda av de aminosyror som finns och innehåller de essentiella, men potentiellt i molekylära strukturer som skadar t.ex. den känsliga insidan av våra tarmar, så att bakterier och proteinpartiklar slinker igenom till blodbanan, vilket potentiellt kan resultera i lågnivåinflammation runtom i kroppen och/eller autoimmuna reaktioner.

Jag säger inte att det verkligen är så, men kött, fisk och ägg verkar definitivt säkrare - de har med gott resultat provats om och om igen i miljontals år.

Ett ganska rejäl teori det där. :o  Har du något som kan "backa upp" det? 

Konsumerar nämligen en del vassleprotein och har ännu inte kommit över något som påvisar direkta negativa effekter av det.

Link to comment
Share on other sites

Ett ganska rejäl teori det där. :o  Har du något som kan "backa upp" det? 

Konsumerar nämligen en del vassleprotein och har ännu inte kommit över något som påvisar direkta negativa effekter av det.

Jag har inget specifikt om vassleprotein, men jag har tagit intryck av vad Staffan Lindeberg skrivit i sin bok "Food And Western Desease - Health And Nutrition From An Evolutionary Perspective". På sidan 210ff skriver han om autoimmuna sjukdomar. Han menar att när vi nyligen började med mejeriprodukter, spannmål och legymer (i och med jordbruket) så ökar mängden potentiellt skadliga proteiner och peptider. Detta kan leda till 1) increased intestinal permeability (hål i epitelcellerna i tarmväggarna), 2) increased vascular permeability (t.ex. läckage i blod-hjärn-barriären) samt 3) molecular mimicry (delar av kroppsfrämmande proteiners molekylära struktur är så lik kroppsegna att immunförsvaret gör misstag och förstör t.ex. betacellerna i pankreas). 

 

Problemet med vår moderna världs kroniska sjukdomar är att de kommer smygande under decennier alltmedan vi "mår bra" och märker inget. Det är därför jag så gärna tittar i den evolutionära backspegeln.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan tid tillbaka kört tung styrketräning och känner att jag vill komplettera med ett proteinpulver (att inta före eller efter träning). Vad anser du om proteinpulver och vad ska man kolla efter i innehållet? Har du kanske något tips på ett bra pulver?

 

Mvh

Mathilda

Enligt den erfarenhet jag har vad gäller styrekträning och kosttillskott (proteinpulver) är att man får prova sig fram, de flesta proteinpulvrerna idag är i stort sett likartade. Mycket handlar om smak, pris och märke. Det jag skulle rekomendera är att köpa ett billigt proteinpulver, Gymgrossistens egna märke Star Nutrition (http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/kosttillskott/proteinpulver/index.html ) är ett prisvärt alternativ, samma sak med Gymvaruhusets FX Whey (http://www.gymvaruhuset.com/traning/protein-aminosyror/wheyprotein.html). 

 

Ett bra tips är att även kolla på laktoshalten i proteinpulvret, en bra regel är att se till att det är låglaktos (beror lite på hur känslig man är), vad gäller aminosyraprofilen så är detta något du troligen inte behöver kolla, de flesta proteinpulver innehåller de mest essentiella aminosyrorna. Om du skulle känna dig osäker eller om du verkligen behöver så kan du komplettera med aminosyror ( om du vill undvika den sura smaken är ett tips att ta det som kapsel) 

 

Några bra hemsidor:

http://www.gymgrossisten.com/

http://www.gymvaruhuset.com/

http://www.bodystore.com/

 

Lycka till :)

 

Mvh

Simon

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget specifikt om vassleprotein, men jag har tagit intryck av vad Staffan Lindeberg skrivit i sin bok "Food And Western Desease - Health And Nutrition From An Evolutionary Perspective". På sidan 210ff skriver han om autoimmuna sjukdomar. Han menar att när vi nyligen började med mejeriprodukter, spannmål och legymer (i och med jordbruket) så ökar mängden potentiellt skadliga proteiner och peptider. Detta kan leda till 1) increased intestinal permeability (hål i epitelcellerna i tarmväggarna), 2) increased vascular permeability (t.ex. läckage i blod-hjärn-barriären) samt 3) molecular mimicry (delar av kroppsfrämmande proteiners molekylära struktur är så lik kroppsegna att immunförsvaret gör misstag och förstör t.ex. betacellerna i pankreas). 

 

Problemet med vår moderna världs kroniska sjukdomar är att de kommer smygande under decennier alltmedan vi "mår bra" och märker inget. Det är därför jag så gärna tittar i den evolutionära backspegeln.

Jag vet att William Davis (han som skrev Wheat Belly) pratar om en hel rad sjukdommar som är kopplade till spannmål. Dock så menar han på att den moderna spannmålet inte är den som man åt för längesen, dagens spannmål är en genmodifierad variant,... se hans föreläsning!

http://youtu.be/47QlothkpsE

Link to comment
Share on other sites

Ska förresten tillägga att jag menar feta ostar liksom vispgrädde, smör och liknande är helt ok för oss att äta, eftersom de innehåller minimalt med både kh och protein, och mycket animaliskt naturligt fett.

 

Exempelvis brie innehåller ju 17g protein per 100g. Hur är dettta sparsamt med protein? Ost är proteinrikt så enkelt är det. 

 

Jag har sedan tid tillbaka kört tung styrketräning och känner att jag vill komplettera med ett proteinpulver (att inta före eller efter träning). Vad anser du om proteinpulver och vad ska man kolla efter i innehållet? Har du kanske något tips på ett bra pulver?

 

Mvh

Mathilda

 

Jag äter själv proteinpulver just vid styrketräning och upplever att det fungerar bra. Jag skulle nog trots att det fungerar bra för mig ändå säga att mat är bättre i alla avseenden och man äter inte proteinpulver därför att det är praktiskt när man inte har tillgång till mat. Testa och se om det funkar för dig är mitt tips. 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att William Davis (han som skrev Wheat Belly) pratar om en hel rad sjukdommar som är kopplade till spannmål. Dock så menar han på att den moderna spannmålet inte är den som man åt för längesen, dagens spannmål är en genmodifierad variant,... se hans föreläsning!

Jag mår illa varje gång jag ser hans ansikte eller läser hans namn. Hans bok byggd på pseudovetenskap vilket han hävdar är sanning. Han gör inget annat än att lurar folk som inte har kunskap nog inom ämnet att förstå att det han skrivet är rent skitsnack!  :angry:

Link to comment
Share on other sites

Jag mår illa varje gång jag ser hans ansikte eller läser hans namn. Hans bok byggd på pseudovetenskap vilket han hävdar är sanning. Han gör inget annat än att lurar folk som inte har kunskap nog inom ämnet att förstå att det han skrivet är rent skitsnack!  :angry:

Vad är det i huvudsak i hans bok som inte stämmer menar du?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det i huvudsak i hans bok som inte stämmer menar du?

Det huvudsakliga är hans användning av studier. Eftersom jag inte längre har boken hos mig så har jag dock svårt att ge direkta exempel. Men i kapitel 3 (någonstans mellan sida 30-40 tror jag) tar han stöd av denna studie och påstår att den visar att 215 överviktiga patienter förlorade 28lbs (kommer inte ihåg exakt men det var runt detta) under de första halvåret av den vetefria kosten. Detta stämmer inte då 215 deltog i studien och 25st förlorade 28lbs i medel. Dessutom var deltagarna underviktiga, normalviktiga eller överviktiga. För att inte tala om att en del gick upp i vikt efter att den vetefria dieten introducerats. 

Sedan har jag även sparat denna studie. Om jag inte missminner mig så är det denne han använder för att stödja sin tes om att gluten "exorphins" är lika beroendeframkallande som morfin och genom att blocka dessa med "naloxone" så försvinner "behovet" av produkter innehållande detta. Detta är dock inte vad studien säger. 

Det finns även andra saker som skrivs i boken. Dock rätt lika många andra "low-carb"-vänliga böcker. Och jag har inte direkt tid att hitta stöd för vad jag har att säga om det.

 

Vill man läsa hans bok så är det fritt fram. Jag skulle dock inte slösa min tid på den, om jag nu inte redan hade läst den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan tid tillbaka kört tung styrketräning och känner att jag vill komplettera med ett proteinpulver (att inta före eller efter träning). Vad anser du om proteinpulver och vad ska man kolla efter i innehållet? Har du kanske något tips på ett bra pulver?

 

Mvh

Mathilda

Om du tränar tungt kan det vara bra att komplettera, skulle i så fall rekommendera att ta det direkt efter träningen när kroppen har behov. Beroende lite på varför du äter lågkolismat, tänk bara på att inte gå för högt i mängd då protein kluddar till ketosen, på mig blir det lite som när jag äter kolisar, lägger på mig vätska och går upp i vikt. Tror att överflödigt protein ombildas till glukos av levern.

Av egen uppskattning tror jag det är överdrivet med mer än 1,5g/kg kroppsvikt, Har ätit mer men det gör ingen mer nytta. Kanske under en kortare period då man kör sinnessjukt tungt och stora muskelgrupper.

Detta proteinet är ok om man tar med pris i beräkningen, ta naturell som ej innehåller aspartam o sån skit.

http://www.mmsports.se/Body-Science-Whey-100-1kg.html

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar också en hel del och har provat bland annat fitnessgurus whey, mmsports casein (och whey) och WMT whey. Spontant kan jag säga att fitnessgurus är alldeles för söta för mig, mmsports innehåller aspartam (som jag helst inte vill ha i mig dagligen) och wheys är den bästa av de jag provat. Hur tänker du blanda det? Jag blandar med vatten, blir inte så jättespännande. Funderar på att prova något som är sötat med stevia men har inte riktigt bestämt mig för vilket (tror det är starnutrition och dalblads bland annat som har).

Link to comment
Share on other sites

Exempelvis brie innehåller ju 17g protein per 100g. Hur är dettta sparsamt med protein? Ost är proteinrikt så enkelt är det. 

Det har du faktiskt rätt i, det har jag inte uppmärksammat. Det var rätt mycket. Min rivna parmesan var en riktig värsting på 29g...

Vispgrädde, creme fraiche och smör innehåller dock minimalt med protein (och kh).

Jag ska vara mer sparsam med ost i fortsättningen... tack för att du påpekade detta.

Link to comment
Share on other sites

Det huvudsakliga är hans användning av studier. Eftersom jag inte längre har boken hos mig så har jag dock svårt att ge direkta exempel. Men i kapitel 3 (någonstans mellan sida 30-40 tror jag) tar han stöd av denna studie och påstår att den visar att 215 överviktiga patienter förlorade 28lbs (kommer inte ihåg exakt men det var runt detta) under de första halvåret av den vetefria kosten. Detta stämmer inte då 215 deltog i studien och 25st förlorade 28lbs i medel. Dessutom var deltagarna underviktiga, normalviktiga eller överviktiga. För att inte tala om att en del gick upp i vikt efter att den vetefria dieten introducerats. 

Sedan har jag även sparat denna studie. Om jag inte missminner mig så är det denne han använder för att stödja sin tes om att gluten "exorphins" är lika beroendeframkallande som morfin och genom att blocka dessa med "naloxone" så försvinner "behovet" av produkter innehållande detta. Detta är dock inte vad studien säger. 

Det finns även andra saker som skrivs i boken. Dock rätt lika många andra "low-carb"-vänliga böcker. Och jag har inte direkt tid att hitta stöd för vad jag har att säga om det.

 

Vill man läsa hans bok så är det fritt fram. Jag skulle dock inte slösa min tid på den, om jag nu inte redan hade läst den. 

Så vad är din uppfattning om spannmål efter att ha läst hans bok och jämfört med studier osv. Finns det någon sanning bakom hans teorier om gluten, övervikt och sjukdom.?

 

Mvh

Simon

Link to comment
Share on other sites

Fitnessguru har nu lanserat One Whey Isolate som är helt laktos- och kolhydratfritt. Med sötningsmedel förvisso men i alla fall inte aspartam..... FG är dessutom kända för sina goda smaker! Har själv bara provat den vanliga One Whey men GUD så gott det är!

Menar du denna? Personligen föredrar jag aspartam före acesulfam K och sucralos.

 

 

Så vad är din uppfattning om spannmål efter att ha läst hans bok och jämfört med studier osv. Finns det någon sanning bakom hans teorier om gluten, övervikt och sjukdom.?

 

Mvh

Simon

Är man lik mig så bör man absolut undvika gluten. Är man däremot inte allergisk, intolerant eller drabbas av obehag efter konsumtion så ser jag ingen anledning till att undvika det.

Link to comment
Share on other sites

Är man lik mig så bör man absolut undvika gluten. Är man däremot inte allergisk, intolerant eller drabbas av obehag efter konsumtion så ser jag ingen anledning till att undvika det.

Jag tror gluten är dåliga nyheter även för människor som inte märker att de mår dåligt av det, framför allt genom att orsaka läckage från tarm till blodbana av olämpliga ämnen (som jag skrivit ovan).

Se denna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18485912 och denna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16635908.

Poängen är att när du märker att du skadats av gluten har det gått kanske decennier, det är alldeles för sent och du vet inte att det är just gluten som gjort det... jag tror detta gäller miljarder människor som lever just nu.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med vår moderna världs kroniska sjukdomar är att de kommer smygande under decennier alltmedan vi "mår bra" och märker inget. Det är därför jag så gärna tittar i den evolutionära backspegeln.

Å andra sidan hade väl stenåldersmänniskan en livslängd på ca 30-50 år. Hur vet du att de inte skulle ha utvecklat våra västerländska sjukdomar i 70-årsåldern?

 

Du säger att spannmål, mejeriprodukter och legymer orsakar våra västerländska sjukdomar, men då glömmer du bort att dessa sjukdomar har exploderat under 1900-talet. Menar du att de sjukdomar vi ser idag är en ackumulerad effekt från +10 000 års spannmåls- och legymätande?

 

 

Det blir rätt ohållbart med "appeal to nature" när man tänker på det rationellt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror gluten är dåliga nyheter även för människor som inte märker att de mår dåligt av det, framför allt genom att orsaka läckage från tarm till blodbana av olämpliga ämnen (som jag skrivit ovan).

Se denna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18485912 och denna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16635908.

Poängen är att när du märker att du skadats av gluten har det gått kanske decennier, det är alldeles för sent och du vet inte att det är just gluten som gjort det... jag tror detta gäller miljarder människor som lever just nu.

Utifrån de studierna tycker jag inte att man kan dra de slutsatser som du gör. Dock besitter du ju en helt annan kunskap än jag gör och jag antar att du grundar det du skriver utifrån den kunskapen. Jag skall läsa in mig lite mer på området, men en så länge så anser jag att gluten "bara" är "skadligt" för de som lider av intolerans eller någon form av allergi. 

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan hade väl stenåldersmänniskan en livslängd på ca 30-50 år. Hur vet du att de inte skulle ha utvecklat våra västerländska sjukdomar i 70-årsåldern?

 

Du säger att spannmål, mejeriprodukter och legymer orsakar våra västerländska sjukdomar, men då glömmer du bort att dessa sjukdomar har exploderat under 1900-talet. Menar du att de sjukdomar vi ser idag är en ackumulerad effekt från +10 000 års spannmåls- och legymätande?

 

 

Det blir rätt ohållbart med "appeal to nature" när man tänker på det rationellt. :)

 

Fast de spannmål som vi äter är dag är inte alls samma typ av spannmål som vi åt för 10000år sedan. Spannmål kom för övrigt betydligt senare till våra breddgrader. 

 

Legumer är det inga folkslag som mig veterligen har ätit stora mängder av ofermenterat under lång tid. I asien där man odlat en del soja historiskt så är nästan all soja fermenterad. Sist men inte minst så har nog legumer generellt i de flesta fall handlat om att dryga ut riktig mat som kött och man har ätit det för att överleva och inget annat. 

 

Men du har i en poäng angående att många av sjukdomarna kommit först på 1900 talet och då talar vi nog mer om industrimat och socker än legumer tror jag. Fast spannmål är definitivt en stor bov för många då det höjer blodsockret mer än bordssocker och ingår i väldigt mycket fler produkter idag än för bara 20-30 år sedan.

 

Jag har inget specifikt om vassleprotein, men jag har tagit intryck av vad Staffan Lindeberg skrivit i sin bok "Food And Western Desease - Health And Nutrition From An Evolutionary Perspective". På sidan 210ff skriver han om autoimmuna sjukdomar. Han menar att när vi nyligen började med mejeriprodukter, spannmål och legymer (i och med jordbruket) så ökar mängden potentiellt skadliga proteiner och peptider. Detta kan leda till 1) increased intestinal permeability (hål i epitelcellerna i tarmväggarna), 2) increased vascular permeability (t.ex. läckage i blod-hjärn-barriären) samt 3) molecular mimicry (delar av kroppsfrämmande proteiners molekylära struktur är så lik kroppsegna att immunförsvaret gör misstag och förstör t.ex. betacellerna i pankreas). 

 

Problemet med vår moderna världs kroniska sjukdomar är att de kommer smygande under decennier alltmedan vi "mår bra" och märker inget. Det är därför jag så gärna tittar i den evolutionära backspegeln.

 

De flesta inom LCHF äter ju ändå mjölkprodukter. Om man tittar på lite äldre litteratur av bland annat Loren Cordain så var han emot både mättat fett och samtliga mejeriprodukter oavsett fetthalt och kolhydratmängd. Nu har det ju svängt lite och tom Loren Cordain säger officiellt att smör är bra (och inte bara ghee som förr). Mark Sisson som är en av de största förespråkarna för Paleo säger att det är ok med fet grädde (vispgrädde), fet youghurt och smör (i obegränsade mängder). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan hade väl stenåldersmänniskan en livslängd på ca 30-50 år. Hur vet du att de inte skulle ha utvecklat våra västerländska sjukdomar i 70-årsåldern?

 

Du säger att spannmål, mejeriprodukter och legymer orsakar våra västerländska sjukdomar, men då glömmer du bort att dessa sjukdomar har exploderat under 1900-talet. Menar du att de sjukdomar vi ser idag är en ackumulerad effekt från +10 000 års spannmåls- och legymätande?

 

 

Det blir rätt ohållbart med "appeal to nature" när man tänker på det rationellt. :)

Det här med livslängd under äldre stenåldern är ett ofta återkommande ämne, där många fastnar på att medellivslängden kan ha legat mellan 30-50 år. Det är förmodligen riktigt och förklaras av allt att döma av att barnadödligheten var hög samt att plötsliga yttre händelser var betydligt vanligare än numera, såsom trauma, infektion och dråp. Den förväntade återstående livslängden vid uppnådd ålder av t.ex. 50 år var dock 80-90 år. Och dessa sista decennier framlevdes i god hälsa med normal vikt, muskelmassa, blodtryck, nästan helt utan de nu allmänt förekommande folksjukdomarna (cancer, kardiovaskulär sjukdom, diabetes 2, benskörhet, demens, autoimmuna sjukdomar). Se Staffan Lindeberg "Food And Western Desease", sid 56 o 222 samt de studier han refererar till.

Explosionen av metabola sjukdomar under de senaste 100 åren eller så beror förmodligen dels på ett kraftigt ökat intag av socker (särskilt fruktos) samt att nya vetesorter börjat användas sedan 70-talet som har högre stärkelseinnehåll och molekylärt nya sorters glutenproteiner.

Tror i alla fall jag  :) 

Link to comment
Share on other sites

Utifrån de studierna tycker jag inte att man kan dra de slutsatser som du gör. Dock besitter du ju en helt annan kunskap än jag gör och jag antar att du grundar det du skriver utifrån den kunskapen. Jag skall läsa in mig lite mer på området, men en så länge så anser jag att gluten "bara" är "skadligt" för de som lider av intolerans eller någon form av allergi. 

Strikt talat så har du en poäng. Det är också svårt med studier på kost som ger vetenskapligt säkra resultat. Svårt att göra en koststudie dubbelblind t.ex. för man märker ju vad man äter... Men baserat på det jag läst, diskuterat och funderat på just nu så tror jag att gluten är dåligt för alla människor. Det finns heller ingen anledning att chansa, gluten är ju i alla fall inte essentiellt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...