Livelovelaughlowcarb

Proteinpulver

Recommended Posts

Å andra sidan hade väl stenåldersmänniskan en livslängd på ca 30-50 år. Hur vet du att de inte skulle ha utvecklat våra västerländska sjukdomar i 70-årsåldern?

Du säger att spannmål, mejeriprodukter och legymer orsakar våra västerländska sjukdomar, men då glömmer du bort att dessa sjukdomar har exploderat under 1900-talet. Menar du att de sjukdomar vi ser idag är en ackumulerad effekt från +10 000 års spannmåls- och legymätande?

Det blir rätt ohållbart med "appeal to nature" när man tänker på det rationellt. :)

Det här med livslängd under äldre stenåldern är ett ofta återkommande ämne, där många fastnar på att medellivslängden kan ha legat mellan 30-50 år. Det är förmodligen riktigt och förklaras av allt att döma av att barnadödligheten var hög samt att plötsliga yttre händelser var betydligt vanligare än numera, såsom trauma, infektion och dråp. Den förväntade återstående livslängden vid uppnådd ålder av t.ex. 50 år var dock 80-90 år. Och dessa sista decennier framlevdes i god hälsa med normal vikt, muskelmassa, blodtryck, nästan helt utan de nu allmänt förekommande folksjukdomarna (cancer, kardiovaskulär sjukdom, diabetes 2, benskörhet, demens, autoimmuna sjukdomar). Se Staffan Lindeberg "Food And Western Desease", sid 56 o 222 samt de studier han refererar till.

Explosionen av metabola sjukdomar under de senaste 100 åren eller så beror förmodligen dels på ett kraftigt ökat intag av socker (särskilt fruktos) samt att nya vetesorter börjat användas sedan 70-talet som har högre stärkelseinnehåll och molekylärt nya sorters glutenproteiner.

Tror i alla fall jag  :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Utifrån de studierna tycker jag inte att man kan dra de slutsatser som du gör. Dock besitter du ju en helt annan kunskap än jag gör och jag antar att du grundar det du skriver utifrån den kunskapen. Jag skall läsa in mig lite mer på området, men en så länge så anser jag att gluten "bara" är "skadligt" för de som lider av intolerans eller någon form av allergi. 

Strikt talat så har du en poäng. Det är också svårt med studier på kost som ger vetenskapligt säkra resultat. Svårt att göra en koststudie dubbelblind t.ex. för man märker ju vad man äter... Men baserat på det jag läst, diskuterat och funderat på just nu så tror jag att gluten är dåligt för alla människor. Det finns heller ingen anledning att chansa, gluten är ju i alla fall inte essentiellt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu