Jump to content

Hoppa över frukost: Farligt för hjärtat?

Ingegerd

Recommended Posts

Jag läser i senaste tidningen: Allt om LCHF nr 6, vikten av att äta frukost. På sidan 56 står att läsa att det är bra för hjärtat och att hoppa över frukosten ökar risken för att dö i hjärt-kärlsjukdomar med 27%. Det kan också leda till diabetes.

Hur går nu detta ihop med periodisk fasta. Jag har uppfattat att periodisk fasta är något positivt i kombination med LCHF.

Själv har jag sen i februari hoppat över frukost och ätit enligt 16/8. Har inte varit några problem trots att jag innan hört till dem som sagt att jag aldrig skulle kunna hoppa över frukost för det är det bästa målet på hela dagen.

Jag har gått ner ca 7-8 kg håller nu min vikt på 52-53 kg. Ska jag bli orolig nu?

Eller är det dags??? att bara köra 16/8 några dagar i veckan.

Är det fler som reagerat på denna artikel?

Allt om LCHF är väl Expressens bilaga?

Det brukar vara blandat bra och mindre bra information i den. De rider väl mest på LCHF vågen och är nog inte alltid så noga med vad de publicerar...

Jag har inte läst just denna men jag har läst mycket om periodisk fastas fördelar, så jag skulle nog inte oroa mig allt för mycket. ☺

• Like 4

Jag läser i senaste tidningen: Allt om LCHF nr 6, vikten av att äta frukost. På sidan 56 står att läsa att det är bra för hjärtat och att hoppa över frukosten ökar risken för att dö i hjärt-kärlsjukdomar med 27%. Det kan också leda till diabetes.

Hur går nu detta ihop med periodisk fasta. Jag har uppfattat att periodisk fasta är något positivt i kombination med LCHF.

Själv har jag sen i februari hoppat över frukost och ätit enligt 16/8. Har inte varit några problem trots att jag innan hört till dem som sagt att jag aldrig skulle kunna hoppa över frukost för det är det bästa målet på hela dagen.

Jag har gått ner ca 7-8 kg håller nu min vikt på 52-53 kg. Ska jag bli orolig nu?

Eller är det dags??? att bara köra 16/8 några dagar i veckan.

Är det fler som reagerat på denna artikel?

BullShit!!!

http://www.kostdoktorn.se/ar-det-livsfarligt-att-hoppa-over-frukosten

Det är en professor inblandad här, det står inget i artikeln om att hoppa över frukosten skulle "ökar risken för att dö i hjärt-kärlsjukdomar med 27%. Det kan också leda till diabetes."

Däremot står det att risken ökar om man äter mycket på kvällen, vilket stämmer på de som inte äter LCHF eftersom de är hungriga om de hoppar över frukosten.

Utifrån hennes världsbild så stämmer det ju, hon är inte medveten om att det finns personer som inte är sockerdrivna och vid hoppad frukost inte behöver kompensera med extra (skräp)mat på kvällen.

Jag hoppade över frukosten häromdan och stack ut och sprang 15km, och visst, jag märkte av en hjärt-kärlhändelse - mitt blodtryck var åt skogen, blodtrycket var 83/54...

ska jag börja med frukost kanske? :D

• Like 3

Det står så här i en rosa faktaruta på sid 56 i nummer 6/2015 av Allt om LCHF: 

*Att äta frukost är bra för hjärtat enligt en studie med 27000 personer som pågått vid Harvard School of public health i Boston. Förutom att frukosten hjälper oss att hålla vikten har forskarna sett att risken att dö av hjärt-kärlsjukdom ökar med hela 27 % om vi skippar morgonmålet regelbundet. 

Faktarutan visas mot en dekorativ bakgrund av ägg, gula grässtrån och brädor. 

I en annan faktaruta på samma sida står det:

Koll på blodtrycket. Innan vi har fått något i magen stiger halterna av kolesterol och insulin - vi får dessutom högre blodtryck. Effekten blir en påfrestning för kroppen som över tid kan leda till diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, är forskarnas slutsats. 

Om det rör sig om en sk observationsstudie (vilket det troligen är när det är så många personer man har studerat), så ska man vara medveten om att dessa har det lägsta bevisvärde. Man kan hitta samband, men inte orsak. Praktexemplet är väl glasskonsumtion - drunkningsstatistiken som tyder på att det finns ett samband mellan glassätande och drunkning. Vill man kan man ju då påstå att glassen orsakar drunkningstillbuden. Mer troligt är väl att båda variablerna ökar i samband med värme och sommar.

Det troliga med sambandet i studien är kanske att de som är lite mer hälsomedvetna "vet" hur viktigt det är med regelbundna matvanor och att frukosten är dagens viktigaste mål. Är man hälsomedveten högkolhydratskostare kanske man inte röker eller dricker lika mycket heller och kanske är man också mer noggrann med att sova ordentligt, bara för att nämna andra mer troliga förklaringar. Jag skulle därför inte bli orolig i ditt fall. Mår du bra på ditt upplägg så finns det ingen anledning att ändra.

Personligen tycker jag också att frukosten är viktig men för mig kan den intas vilken tid på dygnet som helst. Helt enkelt den första måltiden som bryter fastan. Den är jag noga med att den blir bra eftersom den gärna blir tongivande för resterande intag det dygnet. Jag blandar friskt 16:8, 22:2, 5:2 och äta hela dagen  :) lite som jag känner för dagen. Jag äter när jag är hungrig och bara då, och då kan de bli lite så.

• Like 3

*Att äta frukost är bra för hjärtat enligt en studie med 27000 personer som pågått vid Harvard School of public health i Boston. Förutom att frukosten hjälper oss att hålla vikten har forskarna sett att risken att dö av hjärt-kärlsjukdom ökar med hela 27 % om vi skippar morgonmålet regelbundet. 

Koll på blodtrycket. Innan vi har fått något i magen stiger halterna av kolesterol och insulin - vi får dessutom högre blodtryck. Effekten blir en påfrestning för kroppen som över tid kan leda till diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, är forskarnas slutsats. 

Fast inte så säkert om man läser resultatet...

"We acknowledge that the interpretation of eating habits is subjective and may have been interpreted dif-

ferently by participants, especially in terms of beverages such as sugar-sweetened beverages or alcoholic drinks,

because these may not have been included in the eating frequency assess- ment when consumed without food.

The eating habits question was asked only once and did not include details on the exact times of day a participant eats or on specific nutrient composi-

tion of the different meals and snacks. Even though we did have repeated dietary assessment over the follow-up period,

we can- not exclude the possibility of unmeasured confounding "

Mycket intressant där...

"Although there was some overlap between those who skipped breakfast and those who ate late at night,

76% of late-night eaters ate breakfast (data not shown). Men who reported that they ate late at night were

more likely to smoke, to sleep <7 hours a night, or to have baseline hypertension compared with men who did not eat late at night. "

• Like 1

Ja det var just dessa små faktarutor jag menade.

• Like 1